لیزینگ‌

افزایش ۸درصدی قیمت خودرو از سوی شورای رقابت در حالی اعمال شد که موافقان و مخالفان بسیاری در قبال آن موضع‌ گیری کرده‌ اند. حتی بین برخی قطعه‌ سازان نیز این روند افزایش قیمت مورد اختلاف است. 

برخی معتقدند افزایش فراوان قیمت خودرو ممکن است نتیجه عکس بدهد و باعث ریزش شدید مشتریان شود. درخصوص این‌که آیا افزایش قیمت خودرو و بحث آزادسازی آن در نهایت منجر به ریزش مشتریان خواهد شد یا خیر، محمدرضا نجفی‌منش، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور به «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «با قاطعیت کامل می‌گویم بیش‌از ۹۰درصد افرادی که خودرو از کارخانه دریافت می‌کنند در بازار آزاد اقدام به فروش آن می‌کنند.»

نجفی‌منش با این استدلال که وقتی ۹۰ درصد خودروها در بازار به فروش می‌رسد، پس ما مشکلی بابت مشتری نخواهیم داشت، اظهار می‌کند: «مشکل مشتری نیست. بلکه دعوا بر سر رانتی است که درحال‌حاضر بین خریداران توزیع می‌شود. چرا که ۱۰۰میلیارد تومان رانت در این بازار وجود دارد و تا زمانی هم که این رانت توزیع می‌شود، افراد هم اقدام به خرید و فروش خودرو می‌کنند.»

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور می‌افزاید: «اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد، قطعا عطش خرید خودرو کاسته خواهد شد و مشتری واقعی در بازار دیده خواهد شد.»

ضرورت ارائه تسهیلات مناسب خودرو به اقشار کم‌ درآمد

به‌هرحال قیمت‌گذاری در صنعت خودرو باید اصلاحات اساسی به خود ببیند و نمی‌توان انتظار داشت که با قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو کشور ادامه حیات بدهد. اما در این شرایط موضوع اقشار کم‌درآمد بسیار حاد خواهد بود. درحال‌حاضر هم بسیاری از افراد توانایی خرید خودرو دست‌دوم را هم ندارند.

نجفی‌منش در این خصوص تاکید می‌کند: «مانند گذشته باید با ارائه تسهیلات و وام و فروش اقساطی و لیزینگی خودرو دست اقشار فقیر را هم گرفت. در این شرایط آن‌ها هم می‌توانند نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.»

وی می‌افزاید: «در دنیا کسی خودرو را از محل پس‌انداز خود نمی‌خرد. بلکه خرید خودرو از محل درآمدهای آتی انجام می‌شود. هم خودرو و هم مسکن باید از طریق درآمدهای آتی انجام شود و نه از محل پس‌انداز.»

فعالیت لیزینگ‌ها مکمل تولید ۱.۵میلیون دستگاهی است

نجفی‌منش در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط فعلی خودروسازان و بانک‌ها توان پرداخت تسهیلات برای خرید خودرو توسط مشتریان را دارند یا خیر، می‌گوید: «بله؛ توان در این بخش‌ها وجود دارد. در ابتدای سال ۹۰ هم که تولید خودرو به بیش از ۱.۵میلیون دستگاه رسید، خودرو به‌صورت قسطی و سه‌ساله به فروش می‌رسید. لیزینگ‌ها هم بسیار فعال بودند.»

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی تصریح می‌کند: «درحال‌حاضر بیش از ۳۳۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار وجود دارد. از ابتدای دولت آقای روحانی تاکنون حجم نقدینگی بیش از ۷برابر رشد کرده است. بنابراین کافی است خودرو را با قیمت پایین عرضه کنید تا در چشم‌برهم‌زدنی به فروش برسد.»

موج تورم در کشور قیمت همه اجناس را افزیش داده و در صورتی می‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت که برنامه مشخص اقتصادی در کشور پیاده شود. درحال‌حاضر سیاست مشخصی برای کنترل تورم دیده نمی‌شود و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و عدم برنامه‌ریزی برای کمک به مردم برای افزایش قدرت خرید، سبب رکود بیشتر در اقتصاد شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =