مجلس

صنعت خودرو طی سال‌های اخیر با بی‌برنامگی و عدم سیاست‌گزاری صحیح پیش رفته و اختلاف نظر درخصوص مسائل و مشکلات صنعت میان دولت و مجلس بالا گرفته است. حتی در  مجلس و کمیسیون صنایع نیز اختلاف نظر بسیاری در مورد صنعت خودرو و بحث قیمت‌گذاری محصولات آن وجود دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت خودرو طی سال‌های اخیر با بی‌برنامگی و عدم سیاست‌گزاری صحیح پیش رفته و اختلاف نظر درخصوص مسائل و مشکلات صنعت میان دولت و مجلس بالا گرفته است. حتی در مجلس و کمیسیون صنایع نیز اختلاف نظر بسیاری در مورد صنعت خودرو و بحث قیمت‌گذاری محصولات آن وجود دارد. راهکار عرضه خودرو در بورس کالا هم بیش از یک سال است که نتوانسته راه به جایی ببرد. طرح تحول و ساماندهی صنعت و بازار خودرو نیز با ایرادات شورای نگهبان به مجلس بازگشته و به نظر نمی‌رسد بندهایی از این طرح به قانون تبدیل شود. این تشتت آرا در بحث واردات خودرو هم وجود دارد. باوجود این‌که بازار خودرو برای ریزش قیمت و شکستن حبابی که ناشی از عدم ورود خودروهای خارجی است، نیاز به واردات دارد؛ اما برخی در دولت و کمیسیون صنایع مخالف آن هستند. این در حالی است که خودروسازان و قطعه‌سازان نیز نسبت به ضرورت واردات خودرو در این شرایط تاکید کرده‌اند. حدود ۴ سال است که از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد، ممنوعیتی که دلیل آن نبود ارز در کشور عنوان شد. حالا زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که می‌توان واردات خودرو را از طریق رمزارزها و تولید بیت‌کوین در کشور انجام داد. هرچند مجلس در این خصوص طرحی ندارد، اما برخی اعضای کمیسیون صنایع موافق آن هستند. درخصوص لزوم واردات خودرو و تاثیر آن بر مصرف سوخت و همچنین بحث واردات خودرو با بیت‌کوین، با اله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم.

بحث عرضه خودرو در بورس کالا به کجا رسیده است؟
طرح عرضه خودرو در بورس کالا که از سوی دوستان ما تهیه شده، تاکنون نتیجه‌ای در کمیسیون صنایع نداشته است. به‌طور کلی شورای نگهبان بر طرح ساماندهی خودرو ایراداتی وارد کرد. به‌هرحال این طرح همچنان تصویب نشده و به فرجامی نرسیده است.

نامه‌ای هم خودروسازان و قطعه‌سازان در رابطه با آزادسازی قیمتی خودروهایی که تیراژ کمتری دارند به کمیسیون صنایع ارسال کرده‌اند؟ در این خصوص چه تصمیمی گرفته خواهد شد؟
قیمت‌گذاری خودرو نمی‌تواند به شکل جزیره‌ای انجام شده و برخی خودروها را شامل شود و برخی دیگر را نه. وزارت صمت و شورای رقابت باید در این خصوص تصمیم‌گیری داشته باشند. هرچند باید جلساتی با حضور وزیر صمت درخصوص قیمت‌گذاری خودرو برگزار شود، اما به نظر من در مجموع این نشست‌ها منتهی‌به نتیجه خاصی نخواهد شد. به‌طور کلی مسئولان وزارت صمت بر اساس ضوابط و سلیقه خاص خودشان پیش می‌روند. بنابراین تا زمانی که قانونی مصوب نشود، به نتیجه نمی‌رسیم.

آیا در مجلس قصدی برای آزادسازی واردات وجود دارد؟
ایده‌های مختلفی وجود دارد که نیازمند یک قانون است. ما در کمیسیون صنایع باید در این بخش تلاش‌هایی انجام دهیم. متاسفانه درحال‌حاضر عملکردها به‌گونه‌ای است که مردم بیشترین هزینه را می‌پردازند. یعنی خودروهای بی‌کیفیتی توسط مردم خریداری می‌شود و همه معترض هستند. ضمن این‌که نیاز بازار هم تامین نمی‌شود و حاشیه و قیمت کاذب در آن زیاد شده است. خودرو از یک کالای مصرفی تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شده و مشکلات بسیاری در این خصوص ایجاد شده است. خودروسازان هم مشکلات بسیاری دارند.

بحث جدیدی در رابطه با خرید و واردات خودرو با بیت‌کوینی که در داخل تولید می‌شود، وجود دارد. با این روش ارزی هم از کشور خارج نمی‌شود. آیا این امکان برای واردات خودرو وجود دارد؟
بیت‌کوین یا رمزارزها مقوله‌ای است که باید به آن پرداخته شود. تجارت به‌وسیله این رمزارزها از نظارت و کنترل تمام بانک‌مرکزی‌های دنیا خارج شده است. هرکسی می‌تواند در سراسر دنیا این رمزارزها را جابه‌جا کند. برای کشورهایی مانند ما که مورد تحریم‌های ظالمانه هستند، این رمزارزها بسیار موثرند و می‌توانیم تحریم‌ها را با کمک آن‌ها به‌راحتی دور بزنیم و دادوستدهای خودمان را از این طریق انجام دهیم. به نظرم کمک بسیارخوبی است. درخصوص واردات خودرو از طریق بیت‌کوین یا رمزارزها هم این امکان وجود دارد.
چه از ایران و چه خارج کشور می‌توان این کار را انجام داد. با توجه به این‌که پرداخت‌های ارزی از مبدا و مقصد ایران قابل پیگیری است، می‌توان به وسیله این رمزارزها از کنترل دور ماند و این به نظرم به نفع اقتصاد کشور است. بنابراین می‌توان مانند هر کالای دیگری برای واردات خودرو هم از رمز ارزها استفاده کرد.

به نظر شما چرا تاکنون از این مزیت‌ها استفاده نشده است؟ درحالی‌که حتی خودروسازان هم موافق واردات هستند...
علاوه بر تحریم‌های خارجی در داخل هم دچار خودتحریمی هستیم. ما درها را در داخل به روی همه بسته‌ایم و به غیر از چند خودروساز در کشور اجازه فعالیت به بخش‌های دیگر را نمی‌دهیم. به نظرم باید اجازه واردات به خودروهایی هم‌رده خودروهای تولید داخل داده شود. خودروهایی در جهان وجود دارد که به لحاظ کیفیت و هزینه به‌مراتب از خودروهای مشابه داخلی بهتر هستند. می‌توانیم بخشی از نیاز بازار را از این طریق تامین کنیم. اگر از طریق تولید داخل و نیز از طریق واردات خودرو عرضه را با تقاضای مردم متعادل کنیم، موفق به شکستن قیمت کاذب خودرو در بازارهای داخلی خواهیم شد. درعین‌حال این مساله باعث می‌شود خودروسازان داخلی هم رقابت‌پذیر شوند. یعنی آن‌ها هم به سمت رقابتی‌کردن خودروهایشان حرکت می‌کنند نماند و حق انتخابی برای مصرف‌کننده باقی نگذارند.

آیا در مجلس طرحی برای واردات خودرو به‌طور کلی و همچنین واردات خودرو به وسیله پرداخت بیت‌کوین وجود دارد؟
خیر؛ در این خصوص طرحی ارائه نشده است. هم در مجلس و هم در دولت تا بحث از واردات خودرو می‌شود، می‌گویند شما می‌خواهید تولید داخل را به زمین بزنید! یک حساب سر انگشتی هم نشان می‌دهد تولیدات داخلی تا چه میزان سوخت مصرف دارند و خودروهای روز خارجی تا چه اندازه.
اگر ما خودروهایی وارد کشور کنیم که یک‌سوم یا حتی نصف خودروهای داخلی سوخت مصرف کنند، با منابع حاصل از صرفه‌جویی در مصرف سوخت، اقدامات بسیاری را می‌توانیم انجام دهیم. درحال‌حاضر خودروهای ما بیش از ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت دارند.
سایر خودروهای ایرانی گاه تا ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هم سوخت مصرف می‌کنند.
این در حالی است که خودروهایی در کلاس خودروهای ما در دنیا مصرف سوختی ۳ تا ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارند. یعنی خودروهای تولید داخل ۳ تا ۴ برابر خودروهای هم‌تراز خارجی خود سوخت مصرف می‌کنند. روزانه بیش از ۷۵میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می‌کنیم.
اگر در طول روز ۳۵میلیون لیتر سوخت کمتری مصرف کنیم، به رقم صرفه‌جویی بسیار بالایی دست می‌یابیم. اگر ۳۵ میلیون لیتر را با دلار ۲۲هزار تومانی در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم چقدر در حال اتلاف منابع هستیم. کل تولید خودرو در سال گذشته به یک‌میلیون دستگاه هم نرسیده است.
یعنی اگر واردات هم انجام دهیم، صرفه‌جویی حاصل از محل مصرف بنزین، از کل تولیدات خودروسازان بیشتر خواهد بود. کاهش مصرف سوخت طی چند سال باعث می‌شود بتوانیم به‌راحتی صادرات هم داشته باشیم و درآمد ارزی بسیار بالایی به دست آوریم. یعنی اگر خودروسازان هیچ کاری نکنند و پول تولید سالانه را هم به آن‌ها پرداخت کنیم، باز هم به‌صرفه خواهد بود.
یعنی واردات خودروهای باکیفیت و با مصرف سوخت بسیارپایین می‌تواند در درازمدت برای اقتصاد هم مفیدتر باشد. ضمن این‌که اگر مصرف بنزین در شهر تهران به نصف یا یک‌سوم کاهش پیدا کند، بر کاهش آلایندگی در این کلان‌شهر بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
بسیاری از امراض و گرفتاری‌هایی که در شهرهای بزرگ ما وجود دارد، با این اقدام بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. زیرا این میزان مصرف سوخت و آلایندگی‌های ناشی از آن، هزینه بالایی روی دست کشور می‌گذارد.
علاوه بر این، بحث تصادفات و عدم ایمنی بسیاری از محصولات داخلی نیز مشکلات بسیاری ایجاد کرده، همه این زنجیره یعنی وقت آن است که در مورد خودرو نیز سود و زیان‌مان را حساب و مانند همه کالاها وقتی نیاز داریم از خارج تامین کنیم.
مثلا در بخش کشاورزی هر زمان که احتیاج داریم از خارج گندم یا سایر اقلام را وارد می‌کنیم. در مورد خودرو هم باید این شرایط وجود داشته باشد. ما در داخل دارو تولید می‌کنیم و داروسازان بسیاری هم داریم، اما برای بسیاری اقلام دارو وارد کشور می‌کنیم. بنابراین باید بخش خودرو را هم ساماندهی کنیم و تصمیمات اساسی بگیریم.

آیا موضوع این است که کمیسیون صنایع تمایل به واردات دارد و دولتی‌ها همراهی نمی‌کنند؟
نه در کمیسیون صنایع این عزم وجود دارد و نه در وزارت صمت و دولت. این یک بخش کارشناسی است و باید از نهادها و سازمان‌های مختلف جمع شوند و در این خصوص تصمیماتی اتخاذ شود.
از پلیس و حمل‌ونقل و ترافیک و بسیاری از ارگان‌های دیگر باید گرد هم آیند و یک واکاوی در این خصوص انجام شود. در جاده‌ها تصادفات بسیاری داریم و در شهرها آلایندگی این خودروها و مصرف سوخت‌شان بالاست. همه این موارد باید بررسی شود و به یک جمع‌بندی و سیاست‌گزاری صحیحی برسیم. بعد از آن در قالب یک قانون دولت را ملزم به اقدامات خاص کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =