لنت

صنایع مختلف در سال جاری و با وجود شعار حمایتی، با مشکلات و موانع بسیاری مواجه هستند و درهمین راستا قطعه‌سازی نیز به‌عنوان یک صنعت پویا و بزرگ با نیروی کار فراوان طی این مدت با سختی‌های بسیاری مواجه بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنایع مختلف در سال جاری و با وجود شعار حمایتی، با مشکلات و موانع بسیاری مواجه هستند و درهمین راستا قطعه‌سازی نیز به‌عنوان یک صنعت پویا و بزرگ با نیروی کار فراوان طی این مدت با سختی‌های بسیاری مواجه بوده است. به‌نظر می‌رسد در این خصوص برخی افراد حقیقی و حقوقی برخلاف شعار سال حرکت می‌کنند و تصمیمات اتخاذشده با آن، هماهنگی و همخوانی ندارد. در این میان تولیدکنندگان لنت‌ترمز نیز از موانع موجود بی‌نصیب نمانده‌اند.
درواقع فعالان این بخش از صنعت نیز همچون بخش‌های دیگر در کشور با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و چالش‌های زیادی را پیش روی خود می‌بینند.
اما تامین مواداولیه، وجود مشکلات درحوزه استاندارد و آزمون‌های لنت‌ترمز، خطر واردات از مبادی غیرقانونی، افزایش هزینه‌های تولید و عدم‌افزایش قیمت محصول متناسب با هزینه‌های جاری، سوداگری دلالان در این حوزه که قسمت عمده‌ای از سود تولیدکننده را به‌جیب می‌زنند، عدم‌ثبات کیفی مواداولیه و فشار روزانه بر واحدهای کنترل کیفیت شرکت‌ها، مشکلات ارزی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا که واردات برخی مواداولیه از جمله گرافیت را با مشکلات دوچندان مواجه کرده، تنها بخشی از چالش‌های پیش روی صنعتگران دراین حوزه است.
البته در این بین آنچه قلب تولیدکننده لنت‌ترمز با کیفیت ایرانی را نشانه رفته، تولیدات زیرپله‌ای و بی‌کیفیت و تقلبی است که در بازار با قیمت‌های بسیار پایین به‌فروش می‌رسد و بازار لنت ایرانی را با چالش‌های طاقت‌فرسایی مواجه کرده است.
همچنین باید توجه داشت که کافی نبودن نظارت‌ها در این حوزه می‌تواند نفس صنعت تولید لنت‌ترمز در ایران را به‌شماره بیندازد.
درواقع زمانی که تولیدکننده از سود حاصل از فروش جنس تقلبی و درجه سوم آگاه می‌شود، نسبت به‌ارتقای کیفیت و حفظ استانداردها دلسرد شده و با این وجود هستند شرکت‌هایی که در این زمینه نه‌تنها هیچ‌گونه قصور و کوتاهی نداشته و ندارند، بلکه به‌سهم خود دانش‌افزایی کرده و برای ارتقای کیفیت و رعایت استانداردها حین تولید محصول متحمل هزینه‌های هنگفتی می‌شوند. اما به‌هرحال ظرفیت و توان آن‌ها نیز محدود است و باید قبل از آنکه شاهد واکنش‌های خنثی و منفی این دسته از تولیدکنندگان به‌تغییر و تحولات بازار باشیم، فکری به‌حالشان بکنیم.
بارها از طریق همین رسانه به‌در نظر گرفتن ضرورت‌ها در راستای ارتقای استانداردها و به‌روزرسانی دانش تولید لنت اشاره شده است. اما درحال حاضر بر رعایت و اجرای استانداردهای موجود نیز تاکید چندانی نمی‌شود و شاهد حضور و فروش انواع لنت‌ترمز بی‌کیفیت در بسته‌بندی‌های تقلبی خارجی در فضای مجازی و البته در بازار قطعات هستیم که به‌نوبه خود سبب سلب رقابت درمیان تولیدکنندگان، بخصوص در میان واحدهای کوچک‌تر می‌شود.
درچنین شرایطی لنت‌سازان در چندین جبهه می‌جنگند؛ از یک سو با محدودیت‌های داخلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از طرف دیگر سعی در خنثی‌سازی آثار ناشی از تحریم‌های خارجی دارند. عدم‌نظارت بر واحدهای زیرپله‌ای و جعل و تقلب در تولید لنت‌ نیز مورد دیگری است که در نبود سیاست‌گزاری صحیح در این حوزه، فشار را روی شرکت‌های بزرگ لنت‌ساز ایرانی بیش‌تر کرده است. درنهایت به‌نظر می‌رسد تولید لنت در گرو رفع موانع بی‌شمار است و باید برای آن چاره‌ اساسی اندیشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =