خودروسازان چینی

کمبود دوره‌ای چیپ‌ها نه تنها خودروسازان چینی بلکه تمامی تامین‌کنندگان فعال در این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

زمانی‌که در اواخر سال گذشته میلادی تولید خودرو در چین با مشکل کمبود چیپ‌های نیمه‌هادی روبه‌رو شد، عموما تصور می‌شد که این مشکلی موقتی است که تنها به خودروسازان این کشور محدود می‌شود. حالا تقریبا بعد از شش ماه از شروع سال ۲۰۲۱ تهدیدی که تصور می‌شد به چین مربوط باشد ابعادی جهانی پیدا کرده و صنعت خودروسازی را در مقیاس کلان با خطر روبه‌رو کرده است.

روزهای دشوار برای خودروسازان چین

به گزارش «اخبار خودرو»، در ماه دسامبر گروه خودروسازی فولکس‌واگن نخستین خودروسازی بود که به تاثیر کمبود چیپ‌های نیمه‌هادی به تولید خود در چین اشاره کرد. تاکنون سه کمپانی خودروسازی دیگر هم در چین هشدارهایی را در این زمینه منتشر کرده‌اند. کمپانی ولوو در ماه مارس اعلام کرد که با توجه کمبود موجود، موقتا تولید خود را در چین و ایالات متحده کاهش خواهد داد. در همان ماه کمپانی نیو که یک استارت‌اپ چینی موفق در زمینه تولید خودروهای برقی است، مجبور شد به مدت ۵ روز کارخانه خود را تعطیل کند. ماه گذشته هم کمپانی گریت وال موتور، بزرگترین سازنده ماشین‌های باری سبک در چین اذعان داشت که کمبود چیپ‌های مورد نیاز تولیدات این شرکت را در دو کارخانه بزرگ این شرکت تحت الشعاع قرار داده است.

تصور بر این است که خودروسازان بیشتری در چین به خاطر کمبود چیپ‌های مورد نیاز با مشکلاتی جدی در تولید روبه‌رو شده‌اند اما تاکنون نخواسته‌اند که به صورت علنی به آن اعتراف کنند. یکی از این شرکت‌ها جنرال موتورز است.

در ماه آوریل، یعنی چهارمین ماه میلادی، جوینت ونچر این خودروساز آمریکایی با شرکت ساین موتور با ساخت ۷۵ هزار ۷۱۱ دستگاه خودرو، در تولید خود افتی ۲۹ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کرد. این در حالی است که در سه ماهه‌ نخست میزان تولید این شرکت نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۰ رشدی ۱۲۹ درصدی را تجربه کرده و به رقم ۳۴۱ هزار و ۶۷۹ دستگاه رسیده بود؛ همچنین فروش خودرو هم در سه ماهه نخست نسبت به دوره مشابه سال قبل با ۸۷ درصاد رشد به ۳۳۵ هزار و ۷۷۳ دستگاه رسید.

به باور تحلیل‌گران موسسه‌های IHS مارکیت و LMC اتوموتیو، بزرگترین مانع بر راه تولید جوینت ونچر سایک-جنرال موتورز که عرضه‌کننده محصولات کادیلاک، بیوک و شورلت در بازار چین است، کمبود چیپ‌های نیمه هادی است.

دردسرهای تامین‌کنندگان

کمبود دوره‌ای چیپ‌ها نه تنها خودروسازان چینی بلکه تمامی تامین‌کنندگان فعال در این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. همین‌طور که تولید محلی خودرو بعد از پاندمی کرونا در این کشور بالا می‌رود، درآمد کمپانی اپتیو که به صورت جهانی در زمینه عرضه فناوری‌ خودروان و سیستم‌های یاری‌رسان فعالیت می‌کند در سه ماهه نخست سال ۹۴ درصد افزایش پیدا کرد.

سیمون ینگ مدیر کمپانی اپتیو در حوزه آسیای شرقی ماه گذشته در نمایشنگاه خودروی شانگهای و در حاشیه رونمایی از پلتفرم جدید اپتیو برای خودروهای هوشمند اعلام کرد: «عرضه چیپ چیزی است که من مجبور در طول هر روز بارها آن را با تیم‌ام چک کنم».

کمپانی فرانسوی والئو که عرضه‌کننده سنسور، سیستم‌های مدیریت دما، سیستم‌های نور و یاری‌رسان رانندگی خودکار استریال در سه ماهه نخست سال جاری با رشدی ۷۶ درصدی در فروش خود مواجه شد. در حاشیه نمایشگاه خودروی شانگهای، فرانسوا ماریون، مدیر والئو در چین گفت که بخش عمده‌ای فعالیت این روزهای او به هماهنگ و سازگار مردن واحدهای کاری این شرکت برای تامین چیپ‌های مورد تقاضا در چین است.

شو داکوآن مدیر ارشد کمپانی بوش در چین، که یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان چیپ و سایر قطعات خودرویی به شمار می‌رود گفته که یکی اصلی‌ترین کارهای روزانه‌ او در این ایام تضمین توزیع درست چیپ‌های بوش میان تولیدکنندگان محلی خودرو در چین است.

پیش‌بینی‌های ناخوشایند

با سرایت مشکل کمبود چیپ‌ به سایر خودروسازان چینی، انجمن خودروسازان چین در روزهای اخیر پیش‌بینی‌های قبلی خود را در مورد بهبود وضعیت کنونی تغییر داده است. این انجمن در یازدهم مارس پیش‌بینی‌ کرده بود که در سه ماهه دوم سال مشکل کمبود چیپ بعد از کاهش دادن ۵ تا ۱۰ درصدی میزان تولید در سه ماهه اول برطرف خواهد شد. در روزهای اخیر این انجمن پیش‌بینی کرده که اوضاع در سه ماه دوم نیز به بدتر شدن ادامه خواهد داد.

چن شیهوآ قایم مقام انجمن خودروسازان چینی چهارشنبه هفته گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد از آن‌جا که مشکل کمبود میکروچیپ‌ها ابعادی جهانی پیدا کرده و صنعت خودروسازی چین همچنان با کمبود قابل ملاحظه‌ای مواجه است، دشوار می‌توان زمان مشخصی را برای بهبود اوضاع مشخص کرد.

به گفته وی در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت اوضاع در سه ماهه چهارم سال تا حدی بهتر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =