مایکل کول نخستین مدیر غیرکره‌ای هیوندای در اروپا

مایکل کول نخستین مدیر غیرکره‌ای هیوندای در اروپا است که قصد دارد سهم بازار این شرکت را در سال ۲۰۲۱ افزایش دهد، در حالی‌که همزمان باید اختلال‌های به وجود آمده در تولید به خاطر کمبود میکروچیپ‌های نیمه رسانا و همچنین تاثیر پاندمی بر نمایندگی‌های فروش را مدیریت کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، کول برای رسیدن به این هدف روی تقاضای بالا برای محصولات الکتریکی هیوندای از جمله آیونیک۵ حساب زیادی باز کرده است. در گفت‌وگوی اخیر این مدیر با اتومتیونیوز اروپا از برنامه‌های این شرکت کره‌ای در ارو.پا مطلع می‌شویم.

کمبود میکروچیپ‌ها چه تاثیر بر عملکرد هیوندای در اروپا خواهد گذاشت و به نظرتان این مشکل تا چه مدت ادامه پیدا خواهد کرد؟

تا آن‌جا که من درباره‌ وضع سایر خودروسازان مطالعه کرده‌ام می‌دانم که این مشکل به اندازه بقیه برای ما دردسرساز نبوده است. قدری با کاهش تولید روبه‌رو شده‌ایم اما مطمئن هستیم که می‌توانیم حجم تولیدمان را برگردانیم. ما روابط خوبی با تامین‌کنندگان‌مان داریم و در نتیجه تاثیر منفی این بحران روی ما کمتر بوده است.

با این که این مشکل در حال حاضر برای هیوندای چندان جدی نیست، آیا درباره اثر آن بر شرکت خودتان و سایر شرکت‌ها طی ماه‌های آینده برآوردی دارید؟

اگر موجودی خودمان را در نظر بگیرم، برای دو ماه آینده ما وضع خوبی خواهیم داشت. در سراسر اروپا میزان عرضه ما براساس برنامه ریزی‌ها قبلی پیش می‌رود. برای مدت طولانی‌تر از آن شاید ما و سایر خودروسازان به مشکلات بیشتری برخورد کنیم. تلاش ما این است که این مشکل را با اولویت‌بندی تولید محصولات در کارخانه‌های مناسب‌تر به حداقل برسانیم. ما در تلاشیم تا تاثیر افت بالقوه یا توقف تولید را تا حد ممکن کاهش دهیم. تا اینجا، برنامه‌ریزی ما به ما کمک کرده تا به این هدف دست پیدا کنیم.

آیا این بدان معناست که تا این‌جای کار کارخانه‌های شما در جمهوری چک و ترکیه بااین بحران روبه‌رو نشده‌اند؟‌

آن‌ها در حد و مقیاس کم با این مشکل برخورد کرده‌اند. شاید ما می‌توانستیم بیشتر از این تولید کنیم، اما تاکنون این مشکل به توقف تولید ما نیانجامیده است. ما باید تا حدی میزان تولیدمان را کاهش دهیم و مجبور به اولویت‌بندی هستیم. اما این تاثیری بر دسترس‌پذیر بودن محصولات ما در دو کارخانه‌ای که گفتید ندارد. البته من از چند هزار دستگاه خودرو حرف می‌زنم و نه چند ده‌هزار خودرو.

در ماه ژانویه شما اعلام کردید که می‌خواهید هیوندای در سال ۲۰۲۱ سهم بازارش را در اروپا از ۰.۱ درصد به ۰.۲ درصد افزایش دهد. آیا هنوز به این هدف پایبند هستید؟

با بررسی داده‌های مربوط به سه ماهه نخست می‌بینیم که ما دقیقا در همان وضعیت سال قبل به سر می‌ّریم. در نتیجه هنوز نتوانسته‌ایم سهم‌مان را افزایش دهیم. شاید حتا به اندازه ۰و۰۴ درصد از سال قبل پایین‌تر باشیم، در نتیجه فعلا می‌توانم بگویم که وضعیت‌مان ثابت است. جالب توجه اینجاست که ما توانسته‌ایم در ۵ بازار اصلی (یعنی آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا) نرخ رشدمان را ثابت نگه داریم. در بازارهای کوچکتری مثل نروژ و هلند تا حدی سهم‌مان را از دست داده‌ایم. هنوز معتقدم که خواهیم توانست تا پایان سال سهم بازارمان را تا ۰.۲ درصد افزایش دهیم و چیزی که باعث شد تا در سه ماهه اول نتوانیم به این هدف نزدیک‌ شویم مساله دسترس‌پذیری مدل‌های پلاگین هیبریدمان بوده است.

مشکل پلاگین هیبریدهای هیوندای چیست؟

در سه ماهه نخست سال گذشته سهم بازار کلی پلاگین هیبریدها ۳ درصد کل فروش اروپا بود. امسال این رقم به ۸ درصد رسیده است و نشان‌گر رشدی قابل توجه است. ما فقط ۱.۲ درصد از سهم بازار محصولات‌مان به پلاگین هیبریدها بر می‌گردد زیرا در این مدت تنها مدل پلاگین هیبریدی که برای عرضه داشتیم آیونیک بود. در حال حاضر ما مشغول معرفی نسخه‌های پلاگین شاسی‌بلند جمع‌وجور توسان و شاسی‌بلند سایز متوسط سانتافه هستیم. توسان به طور خاص برای ما از اهمیت بسیار برخوردار است زیرا این بخش از بازار جایی است که پلاگین هیبریدها شاهد رشد قابل توجه بوده‌اند.

فکر می‌کنید با اضافه شدن این دو مدل به خط تولیدتان چه میزان افزایش در فروش را شاهد باشید؟

با در نظر گرفته آمیزه‌ محصولات‌مان، حدود ۵ درصد از کل فروش‌ امسال‌مان در اروپا را پلاگین هیبریدها تشکیل خواهند داد که این رشد قابل ملاحظه‌ای است. تا آن‌جا که به سایر فرصت‌های رشد مربوط می‌شود و کاهش محدودیت‌های مربوط به کرونا در برخی از بازارها به ویژه انگلستان ما فواید عرضه محصولات جدیدی مانند نسخه معمولی توسان و i۲۰ را مشاهده کرده‌ایم. به علاوه ما از بایون هم رونمایی کرده‌ایم که امیدواریم در ادامه همین سال به بازار بیاید. علاوه بر همه این‌ها مدل شگفت‌انگیز آیونیک ۵ را هم داریم که در ادامه سال وارد بازار خواهد شد. پس بله، من بسیار مطمئن هستم که همچنان خواهیم توانست سهم بازارمان را از ۰.۱ درصد به ۰.۲ درصد افزایش دهیم.

آیا بعد از سال ۲۰۲۵ هم پلاگین هیبریدها همچنان نقش مهمی در فروش خواهند داشت؟

می‌توانند داشته باشند. راستش را بخواهید دشوار می‌توان چنین چیزی پیش‌بینی کرد، زیرا بازار بسیار سیال است. حتما درباره گفت‌وگوهای انجمن خودروسازان اروپا با کمسیون اروپا درباره سری بعدی اهداف مربوط به کاهش دی اکسید کربن [یورو ۷] چیزهایی شنیده‌اید. این اهداف بسیار چالش‌آمیز هستند و در نتیجه ما باید به پیش‌روی به سمت الکتریکی‌سازی ادامه دهیم و در نتیجه پلاگین هیبریدها همچنان دارای نقش بزرگی خواهند بود.

به نظر می‌رسد در سه ماهه نخست سال ما با کاهش فروش خودروهای تمام الکتریکی در سراسر جهان روبه‌رو بوده‌ایم. آیا این مساله هیوندای را تحت تاثیر قرار نداده؟ آیا هنوز اهداف‌تان درباره فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۱ تغییر نکرده است؟

ما کاملا با اهداف‌مان در خصوص فروش خودروهای برقی هماهنگ هستیم و به خود می‌بالیم که سال گذشته ۱۳ درصد از فروش ما در اروپا را خودروهای برقی و پیل سوختی تشکیل می‌داد. تا اینجای کار این خودروها ۱۲.۶ درصد از کل فروش‌ امسال ما را تشکیل می‌دهند و درنتیجه توانسته‌ایم به خوبی پیش بیاییم. در نروژ و هلند ما با نوعی کاهش فروش روبه‌رو بوده‌ایم. این تا حدی به خاطر افزایش رقابت در این بازارها به خاطر ورود مهره‌های جدید است. هرچند ما در این دو بازار عملکرد بسیار قدرتمندی داشته‌ایم و به نظرم خواهیم توانست به جای قبلی بازگردیم. اگر فروش کلی‌مان را در نظر بگیریم، خواهیم دید که یک خودرو از هر سه خودرویی که امسال می‌فروشیم الکتریکی است (بدون در نظر گرفتن هیبریدهای ملایم). در نتیجه شاید امسال خودروهای تمام الکتریکی و پیل سوختی حدود ۱۵ درصد از کل فروش ما را تشکیل بدهند. علاوه بر آن ما مدل‌های هیبرید ملایم را در میان شاسی‌بلندهای پرطرفدارمان داریم. در نتیجه بسیار مطمئن هستیم که امسال هم خواهیم توانست هم در بریتانیا و هم در اتحادیه اروپا به اهداف‌مان در خصوص کاهش انتشار دی اکسید کربن دست پیدا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =