خودروهای تجاری

نوسازی ناوگان فرسوده کشور قرار بود طی سه سال به سرانجام برسد. بر این اساس، دولت نوسازی بیش از 200هزار خودرو فرسوده فعال در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور را در دستور کار قرار داد که برای دسترسی به این هدف نوسازی سالانه 70هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،نوسازی ناوگان فرسوده کشور قرار بود طی سه سال به سرانجام برسد. بر این اساس، دولت نوسازی بیش از 200هزار خودرو فرسوده فعال در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور را در دستور کار قرار داد که برای دسترسی به این هدف نوسازی سالانه 70هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده بود. حالا اما با گذشت بیش از 3 سال از این برنامه دولت و نزدیک شدن به پایان کار این دولت، نه‌تنها بخش کوچکی از این ناوگان با مدل‌های صفر نوسازی نشده، بلکه پای خودروهای وارداتی کارکرده هم به کشور باز شده و قرار است بخشی از این نوسازی به دست ناوگان کارکرده اروپایی سپرده شود.
به نظر می‌رسد دولت از فواید نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی غافل مانده و آن را به دست فراموشی سپرده است. کمترین فایده نوسازی این خودروها در صرفه‌جویی سوخت آن‌ها و کاهش آلایندگی هوای شهرهای کشور است که هر دو درآمد کلانی را نصیب دولت خواهد کرد.
براساس آن‌چه یکی از فعالان بازار خودروهای تجاری در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» بیان کرده است؛ در صورت نوسازی هر یک از این خودروها به‌ازای هر 100 کیلومتر، پیمایش 30 لیتر گازوئیل کمتر مصرف خواهد شد. به گفته داوود کریمی این رقم در صورت نوسازی تمام 200هزار دستگاه و با احتساب کارکرد این خودروها در ماه به 900 میلیون لیتر خواهد رسید که تمام عواید آن به حساب دولت واریز خواهد شد.
30 لیتر صرفه جویی به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش

کریمی با اشاره به صرفه‌جویی سوخت در صورت نوسازی ناوگان تجاری و البته فرسوده کشور بیان کرد: «با تعویض خودروهای فرسوده و جایگزینی آن‌ها با مدل‌های ‌روز، در واقع مالکان خودروهای فرسوده به‌ازای هر 100 کیلومتر 30 لیتر گازوئیل به دولت هدیه می‌دهند.»
این فعال بازار خودروهای تجاری در ادامه اظهار کرد: «این رقم درآمد چشمگیری را برای دولت به همراه خواهد داشت و دولت می‌تواند این گازوئیل را بشکه‌ای 120 دلار به فروش برساند و صادرات آن را افزایش دهد.»
وی در خصوص میزان مصرف سوخت خودروهای فرسوده اظهار کرد: «اما اگر این خودروهای قدیمی از جمله ماک‌ها جایگزین نشوند، به ازای هر 100 کیلومتر همان 160 لیتر را می‌سوزانند و ضررهای بسیاری را به کشور وارد می‌کند.»

درآمد صرفه‌جویی سوخت در جیب دولت
وی همچنین با اشاره به نوسازی این خودروها گفت: «دولت با نگاه به این درآمد می‌تواند حتی هزینه‌ای بابت نوسازی کامیون‌های فرسوده از مالکان آن‌ها دریافت نکند و پول یک کامیون وارداتی را طی 10 ماه از همین محل صادرات گازوئیل دوباره دریافت کند.» کریمی افزود: «بنابراین دولت می‌تواند هزینه این خودروها را متقبل شود و بعد از 10 ماه تمام این هزینه‌ها را از محل صرفه‌جویی سوخت دوباره به دست بیاورد.»
وی همچنین اظهار کرد: «این در حالی است که این درآمد بعد از 10 ماه تمام نمی‌شود و بعد از آن نیز با استمرار در صرفه‌جویی سوخت، درآمد بیشتری به جیب دولت واریز می‌شود.» وی ادامه داد: «قرار نیست راننده گازوئیل را دریافت کند و بعد از صرفه‌جویی به حساب دولت بازگرداند، بلکه می‌توان گفت درآمد حاصل از این صرفه‌جویی پیش از استفاده به حساب دولت واریز شده است.»

خرید خودرو سنگین به‌صورت شریکی
کریمی همچنین بیان کرد: «دولت می‌تواند در ازای چنین هدیه‌ای که از سوی مالکان خودروهای فرسوده به دستش می‌رسد، پول کمتری از متقاضیان ورود به طرح نوسازی دریافت کند.» وی با اشاره به طرحی برای نوسازی ناوگان نیز تصریح کرد: «حتی مالکان خودروهای فرسوده حاضرند به‌ازای تحویل دو خودرو فرسوده، یک کامیون به‌روز و صفر کیلومتر را به‌صورت شریکی دریافت کنند.»
وی در توضیح این طرح گفت: «گران‌ترین خودرو فرسوده درحال‌حاضر حدود 1.4میلیارد تومان قیمت دارد که هر دو مالک با تحویل دو دستگاه از این خودروها می‌توانند به‌صورت شریکی یک مدل FH بخرند و با آن کار کنند. این اقدام صرفه‌جویی بیشتری در مصرف سوخت به همراه خواهد داشت.»


صرفه جویی سالانه 900 میلیون لیتر گازوئیل

این فعال بازار خودروهای تجاری در ادامه با حساب میزان درآمد دولت از صرفه‌جویی سوخت گفت: «درحال‌حاضر براساس آمارها 200هزار دستگاه خودرو تجاری فرسوده در کشور وجود دارد که از سال 96 قرار بود سالانه 70هزار دستگاه از آن‌ها نوسازی شود. اگر هر یک از این خودروها پیمایشی حدود 15 هزار کیلومتر در ماه داشته باشد، هر خودرویی 4500 لیتر در ماه گازوئیل به دولت هدیه می‌کند.» وی ادامه داد: «اگر 200هزار دستگاه خودرو پرمصرف جایگزین شود، 900 میلیون لیتر گازوئیل در هر ماه صرفه‌جویی به ارمغان می‌آورد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =