هنگام معرفی مک‌لارن آرتورا به‌عنوان اولین سوپراسپرت هیبرید ساخته شده در انگلستان، صحبت‌های بسیاری درباره  هوشمندسازی این خودرو با استفاده از سنسورهای متعدد در قطعات مطرح شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،هنگام معرفی مک‌لارن آرتورا به‌عنوان اولین سوپراسپرت هیبرید ساخته شده در انگلستان، صحبت‌های بسیاری درباره هوشمندسازی این خودرو با استفاده از سنسورهای متعدد در قطعات مطرح شد. حتی در مراسم رونمایی مجازی این ابرخودرو به تایر سایبری پیرلی در این خودرو نیز اشاره شد، اما توضیحات کاملی درباره این بخش خاص از آرتورا بیان نشد. ابرخودرویی که می‌تواند مسافت ۳۰ کیلومتری را به صورت تمام برقی طی کند، قطعا فناوری‌های بیشتری نسبت به نسل‌های سابق خود دارد. خوشبختانه تامین‌کننده ایتالیایی این تایرها اقدام به ارائه توضیحاتی درباره سایبر تایر کرده است. پیرلی با استفاده از سنسورها داخل لایه اینرلاینر یا آستر داخلی سایبر تایر امکان جمع‌آوری شش گروه اطلاعات را فراهم کرده است. این داده‌ها شامل فشار موجود در فضای داخلی تایر، دمای محیط‌داخلی تایر، کد شناسایی تایر، وزن فعلی در حال حمل «به صورت عمودی»، سایش تایر و درنهایت موقعیت هر چرخ نسبت به سایر چرخ‌ها را مشخص می‌کند. این اطلاعات از دو طریق منتقل می‌شود، یکی توسط نرم‌افزار موبایلی پیرلی و دیگری انتقال اطلاعات به خودرو و ذخیره آنها در فضای ابری درنظر گرفته شده توسط پیرلی. البته پیرلی از این شش مورد به عنوان اطلاعات حیاتی یاد می‌کند. پیرلی باور دارد اطلاعات سنسورهای نصب شده داخل تایر تا ۶۰درصد دقت بالاتری نسبت‌به سنسورهای نصب‌شده در داخل نازل ورود باد دارد. همچنین نرم‌افزار پیرلی تحلیل‌های اولیه‌ای را براساس اطلاعات جمع‌آوری شده انجام می‌دهد. این همکاری بین مک‌لارن و پیرلی شکل گرفته است و برای اولین‌بار اطلاعات بیشتری از تایر خودرو در صفحه نمایشگر مرکزی خودرو منتشر می‌شود.

اولویت امنیت برای پیرلی
یکی از مثال‌هایی که پیرلی برای کارایی بالاتر سایبرترک‌ها اعلام کرده است، اخطارهایی هستند که روی صفحه‌ نمایش خودرو برای بررسی شرایط تایر در زمان تغییر فصل صادر می‌شود. این بررسی‌ها براساس دمای محیط، وزن‌ اعمال شده و موارد دیگر است.

مهندس مجازی در کنار راننده
پیرلی در مورد مک‌لارن سنگ‌تمام گذاشته است. به‌عنوان‌مثال سایر تایرهای پیرلی این امکان را فراهم می‌کنند تا راننده پس از تمرین و امتحان چند دور از پیست، در نهایت بهترین فشار ممکن برای تایرها را اعلام کند. همچنین سبک رانندگی هم در حافظه سیستم کلی ذخیره می‌شود و برهمین اساس اطلاعاتی برای نگهداری از تایر به راننده منتقل می‌شود. راننده می‌تواند با استفاده از این اطلاعات متوجه شود چقدر زمان برای خنک شدن تایر و رسیدن به دمای مناسب برای رانندگی در داخل پیست نیاز دارد.

به سمت رانندگی خودران
پیرلی از تایرهای پی‌زیرو سایز ۲۳۵/۳۵ زد با شعاع ۱۹‌اینچ در چرخ‌های جلو و ۲۹۵/۳۵ با شعاع ۲۰اینچ در چرخ‌های عقب استفاده کرده است. اما این تایرها را می‌توان به‌عنوان اولین تایر 5G دانست که از سرویس پیشرفته راننده کمکی «ADAS» استفاده می‌کند. این سیستم را می‌توان پایه‌هایی برای فناوری خودران دانست. که به مجموعه سیستم خودران کمک می‌کند پایداری خودرو در هر سطح از جاده حفظ شود. فناوری که به‌نظر می‌رسد توسط سایر تایرسازان نیز استفاده خواهد شد. البته همکاری پیرلی و مک‌لارن سابقه زیادی دارد، این تایرساز ایتالیایی از سال ۲۰۱۱ و در محصول MP4-12C آغاز شد که پیرلی به‌طور اختصاصی محصولاتی با کد «MC» را برای این اسپرت‌ساز بریتانیایی درنظر گرفت. یکی از موارد اختصاصی که پیرلی برای محصولات مک‌لارن در این سری به ارمغان آورده، سیستم حذف صدا PNCS است که صدای جاده را حدود ۲ تا ۳ دسی‌بل کاهش می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =