تجاری‎سازان

تجاری‌سازان کشور به‌رغم تمام مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود دارد، همچنان جسته و گریخته به تولید خود ادامه می‌دهند و محصولات خود را وارد بازار داخلی می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تجاری‌سازان کشور به‌رغم تمام مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود دارد، همچنان جسته و گریخته به تولید خود ادامه می‌دهند و محصولات خود را وارد بازار داخلی می‌کنند. با این حال همچنان بازار داخلی از رمق افتاده و بدون رقبای خارجی به کار خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که کمبود قطعه و دشواری واردات در کنار افزایش بی‌رویه نرخ ارز، راه را برای تولید و عرضه محصولات داخلی بسیار ساخت کرده است. تولید خودروهای تجاری سبک، نیمه‌سنگین و سنگین در نخستین ماه از سال جاری مانند سال گذشته براساس تقاضای بازار پیش نرفت و خودروسازان موفق به تولید چشمگیری در سگمنت خود نشدند. این خودروها در مقایسه خودروهای سواری، با تشدید تحریم‌ها مشکلات بیشتری را تجربه کردند و بخش بزرگی از مشتریان خود را به‌واسطه افزایش قیمت‌ها از دست دادند. حالا در فروردین‌ماه امسال هم براساس آن‌چه وزارت صنعت، معدن و تجارت از آمار تولید این خودروسازان منتشر کرده است، به‌رغم افزایش نسبی در تمام سگمنت‌های تجاری اما این عملکرد این صنعت چندان رضایت‌بخش نبوده و همچنان تا روزهای اوج خود فاصله بسیاری دارد.


1.رشد 136 درصدی تولید وانت‌ها

در دورانی که تحریم‌ها بر صنایع و بازارهای مختلف کشور سایه انداختند، تنها بخش وانت‌ها در میان خودروهای تجاری، از تاثیر این تحریم‌ها به دور بودند و به دلایل مختلف چندان دچار رکود نشدند. وجود کاربردهای مختلف برای این خودروها و تفاوت قیمتی آن‌ها در مقایسه با سایر مدل‌های باری سنگین و حتی نیمه‌سنگین باعث شد بسیاری از متقاضیان کامیون‌ و کشنده هم به بازار این خودروها جذب شوند.
همین موضوع باعث شد تا این تولید در این سگمنت طی یکی، دو سال اخیر با افزایش همراه باشد. بر همین اساس، در فروردین‌ماه سال جاری نیز تولید وانت‌های داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۶.۷ درصد افزایش داشته است. براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور تولید این خودروها از ۱۵۷۳ دستگاه در فروردین سال گذشته به ۳۷۲۳ دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

2.رشد تولید مسافری‌ها از سر گرفته شد

تولید خودروهای مسافری سبک، سنگین و نیمه‌سنگین در شرایطی طی فروردین ماه سال جاری با افزایش همراه بود که پیش از این همواره تولید این خودروها در سایه تحریم‌ها با کاهش همراه بود و مشتریان اصلی این خودروها، سفارش‌گذاری خود را طی سال‌های اخیر به حداقل رسانده‌ بودند. با این‌حال، تولیدکنندگان داخلی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا تولید را ادامه دهند و بخشی از نیاز داخل را برآورده کنند. بار تولید این خودروها در کشور نیز بیش از همیشه بر دوش خودروسازان بخش خصوصی بوده و این بخش از دوران تحــــریم استفاده کرده تا کیفیت خود را افزایش دهد.
در همین راستا طی ماه‌های اخیر خبر ورود اتوبوس‌های الکتریکی به بازار کشور به همت یکی از تولیدکنندگان بخش خصوصی منتشر شد که قرار است به‌زودی به تولید انبوه برسد. تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون در ماه آغازین سال جاری با افزایش 352.9 درصدی همراه بوده است. براساس تازه‌ترین آمارها، خودروسازان در این بخش موفق به تولید 77 دستگاه از این محصولات شدند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته تنها 17 دستگاه بوده است.


3.رشد 269 درصدی و تولید 303 محصول باری

بخش خودروهای باری هم با تشدید تحریم‌ها بیشترین افت را در دو سال اخیر شاهد بوده است. با این‌حال اما براساس آمارهای وزارت صمت، تولید این سگمنت نیز در فروردین‌ماه سال جاری با افزایش 269.5 درصدی همراه بوده است.
بسیاری از تولیدکنندگان در این بخش با کمبود قطعه مواجه شدند و در سال 99 رفته رفته توان تولید خود را با کمترین میزان رساندند. با این حال به نظر می‌رسد این تولیدکنندگان نیز در سال 1400 برنامه‌های جدیدی را به منظور توسعه تولید محصولات خود در نظر گرفته‌ و توانسته‌اند 303 دستگاه انواع باری‌های سنگین و نیمه‌سنگین را طی این ماه تولید کنند. این رقم در فروردین ماه سال گذشته تنها 82 درصد بود.


4.بیشترین درصد رشد تولید در اختیار کمباین‌ها

براساس آن‌چه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است در میان خودروهای زراعی، کمباین‌ها از این افزایش تولید بی‌نصیب نمانده و رشد 800 درصدی را تجربه کرده‌اند و بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که تراکتورها برخلاف تمام سگمنت‌های تجاری با کاهش تولید مواجه شده‌اند. تولید کمباین از 3 دستگاه در فروردین‌ماه سال گذشته به 27 دستگاه در ماه مشابه سال جاری رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =