چراغ‌های راهنمایی

قطع برق در تقاطع‌های ترافیکی و خیابان‌ها در شهرهای مختلف کشور، یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های پلیس راهنمایی‌ورانندگی، همزمان با افزایش قطعی برق در کشور است.

به گزارش «اخبار خودرو»،قطع برق در تقاطع‌های ترافیکی و خیابان‌ها در شهرهای مختلف کشور، یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های پلیس راهنمایی‌ورانندگی، همزمان با افزایش قطعی برق در کشور است. به‌همین‌دلیل بی‌نظمی ترافیکی ایجاد شده است علاوه‌بر این، برخی خودروهای امدادی هم از رسیدن به مقصد در کمترین زمان ممکن، بازمانده‌اند. اما ظاهرا راه‌حل این موضوع، ساده‌تر از آن است که تصور می‌شود. بر این اساس، شرکت کنترل ترافیک تهران سیستمی با عنوان UPS را مورد استفاده قرار داده که می‌تواند در زمان‌های غیرپیک، برق را ذخیره کند و در زمان پیک مصرف یا قطعی برق، ذخیره الکتریسیته را آزاد کند. بر اساس اعلام شرکت کنترل ترافیک تهران، اکنون 130 تقاطع در تهران به این سیستم مجهز شده‌اند و تجهیز 130 تقاطع دیگر هم در دستور کار قرار دارد.

قطع گسترده و برنامه‌ریزی‌شده برق در شهرهای کشور طی دو هفته اخیر کاهش پیدا کرده و این در حالی است که بر اساس اعلام نهادهای مسئول، عدم قطع برق در شهرها، دستکم به دو طریق عملیاتی شده است: نخست ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال تا پایان شهریورماه و دوم، قطع برق کارخانه‌ها و شهرک های صنعتی و البته الزام ادارات دولتی به کاهش 50 درصدی مصرف.

چراغ‌ها را چه کسی خاموش می‌کند؟
با این همه، یکی از نگرانی‌های اصلی در زمینه قطع برق، خاموش شدن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در شهرها بود که حتی صدای پلیس راهنمایی و رانندگی را هم درآورد. طی روزهای گذشته، گزارش‌های مختلفی در مورد قطع برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در شهرهای مختلف ایران مخابره شد که مشکلات متعددی را برای شهروندان ایجاد کرده بودند.
به عنوان نمونه، در مواردی حتی خودروهای بخش عمومی همچون آمبولانس‌ها هم در ترافیک ناشی‌از بی‌نظمی‌های ترافیکی گیر کرده بودند.
با این همه، روز گذشته اعلام شد دستکم در تهران، قرار است سیستمی پیاده شود که جلوی قطع برق در تقاطع‌های ترافیکی پایتخت را بگیرد. در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران از آغاز اجرای پروژه تجهیز تقاطعات سطح شهر تهران به سیستم UPS خبر داد. کوروش جدی‌ثانی با اشاره به اینکه تقاطع ها مهم‌ترین گلوگاه‌های ترافیکی در سطح معابر شهری هستند و حل معضلات و گره‌های ترافیکی آنها با رویکردی منسجم و یکپارچه، گامی حیاتی و اساسی در ساماندهی ترافیک شبکه معابر سطح شهر است، به ایسنا گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها در انتهای سال گذشته و همچنین پیش‌رو بودن فصل تابستان و گرمای هوا و نظر به اهمیت بالای عملکرد صحیح چراغ‌های راهنمایی در عبور و مرور شهری، پروژه تجهیز تقاطعات به سیستم UPS آغاز شد.
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران با اعلام این‌که تاکنون این تجهیزات در ۴۰ تقاطع زمان‌دار با اولویت بالا در مدت یک‌ماه نصب و راه‌اندازی شده‌اند، ادامه داد: با ایجاد مانورهای قطعی برق مجازی صحت و کیفیت عملکرد آنها تست شده است و با توجه به قطعی گسترده برق از تاریخ ۲۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ چراغ های این تقاطع‌ها پس از قطعی برق شهری، بدون کوچک‌ترین خللی روشن و مشغول به سرویس‌دهی بودند.
راهکاری ساده که دیر به کار گرفته شد
با این همه، عجیب است چرا استفاد از این سیستم در شهرهای ایران، تا این اندازه به تعویق افتاده است؟ عرفان فقیری، پژوهشگر حوزه الکترونیک و کنترل در پژوهشگاه نیرو، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» به این سیستم اشاره کرد و گفت: سیستم uninterruptible power supply در خیلی از مکان‌های حساس مانند آزمایشگاه‌ها، سردخانه‌ها و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و چندان هم پیچیده نیست. از طرفی تولید این سیستم نیز دشوار نیست و می‌توان بخش عمده تقاطع‌های ترافیکی شهرهای ایران را با اتکا به تولید این سیستم در کشور پوشش داد.
فقیری ادامه داد: نحوه شارژ این سیستم هم می‌تواند با استفاده از جریان طبیعی برق در شهر و در زمان غیر پیک مصرف باشد.
علاوه‌بر این، با استفاده از صفحه‌های خورشیدی متصل به سیستم هم می‌توان برق موردنیاز را تامین کرد و هنگام قطع برق یا افت ولتاژ به یک سطح مشخص، سیستم فعال می‌شود.
این پژوهشگر الکترونیک ادامه داد: استفاده از این سیستم در شهرهای دنیا در حوزه ترافیک رواج دارد. البته، برای ایجاد آن در برخی شهرهای ایران که دمای هوا در آنها بالاست، باید ملاحظات فنی دیگری را هم در نظر گرفت. به عنوان نمونه، عمده سیستم‌های الکترونیکی در شرایط دمایی حدی، یعنی هوای بسیار سرد یا بسیار گرم، دچار مشکل می‌شوند. به همین دلیل، اگر قرار باشد از این سیستم در اهواز یا بندر ماهشهر استفاده شود، باید این ملاحظات فنی در نظر گرفته شوند.
نقش فناوری در رفع و رجوع برخی مشکلات مدیریتی، ساده‌تر از آن است که تصور می‌شود. با این همه، از آنجا که ارتباط میان صنعت و مدیریت در ایران به درستی برقرار نشده، مشکلاتی از این دست معمولا بیش از آنکه باید، خود را هویدا می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =