کیفیت قطعات

در سال‌های گذشته وضعیت در این شاخص‌ها متاثر از بازگشت و تشدید تحریم‌ها متزلزل بود و بنا بر گزارش‌های مدیران شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) این وضعیت به‌ویژه طی ۲ سال ۹۷ و ۹۸ بسیار افت پیدا کرده بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،کیفیت تولید، فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان از مهم‌ترین شاخص‌های رضایت یا نارضایتی در مشتریان است. در سال‌های گذشته وضعیت در این شاخص‌ها متاثر از بازگشت و تشدید تحریم‌ها متزلزل بود و بنا بر گزارش‌های مدیران شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) این وضعیت به‌ویژه طی ۲ سال ۹۷ و ۹۸ بسیار افت پیدا کرده بود. اما طی سال گذشته برخی شاخص‌های کیفی در صنعت خودرو رشد داشته‌اند. هرچند برخی شاخص‌ها همچنان نیازمند ارتقای بیشتری هستند، اما به‌هرحال کیفیت خودروها و خدمات پس‌ازفروش به‌ویژه در گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌طور قابل‌توجهی رشد داشته است.
پیش‌بینی می‌شود افزایش رضایت مشتریان در سال جاری با توجه به توقف تولید برخی خودروهای کم‌کیفیت مانند 405 جی‌ال‌ایکس بنزینی و همچنین عرضه محصولات جدید و به‌روز مانند دناپلاس توربواتومات، راناپلاس، تارا و 207 پانوراما افزایش پیدا کند. بدین ترتیب نمرات منفی کیفیت در مقیاس صنعت، ۱۲.۹ درصد نسبت به ابتدای سال ۹۹ کاهش یافته اما میزان بهبود کیفی از نگاه مصرف‌کننده تنها ۵.۵درصد بوده که دلیل فاصله این دو شاخص، در واقع دوام کیفیت است. شرکت بازرسی کیفیت، ایرادات خودروها را در خط تولید بررسی می‌کند و مصرف‌کننده دوام محصول را حین مصرف در نظر می‌گیرد.
عموما این فاصله‌ ناشی از کیفیت قطعات می‌شود که گاه هنگام مصرف دچار مشکلات می‌شود. این مشکل ازسوی مصرف‌کننده اعلام شده و این فاصله را ایجاد کرده است. به‌همین منظور، ایران‌خودرو ردیابی ۱۱۰ قطعه در هر محصول و پایش کیفیت قطعات در سامانه ردیابی را انجام می‌دهد.

پایش کیفیت قطعات در سامانه ردیابی
درحال‌حاضر به‌طور میانگین، ۱۱۰ قطعه از قطعات اصلی محصولات ایران‌خودرو که حدود ۶۵ تا ۷۵ درصد قیمت تمام‌شده آن‌ها را تشکیل می‌دهند، ردیابی می‌شوند که از این تعداد حدود ۱۰ قطعه مربوط به موتور خودرو است. حسین فیروزفر، دبیر کمیته افزایش ایمنی خودرو در برابر سرقت ایران‌خودرو در این‌باره گفت: «سازندگان قطعات خودرو موظف هستند در زمان تولید و پیش از ارسال قطعات برای ایران‌خودرو، شماره سریال را روی قطعات مورد نظر حک کنند و دو لیبل دارای بارکد را بر روی آن‌ها قرار دهند. در خطوط تولید ایران‌خودرو نیز در سیستم مکانیزه شماره سریال‌ها ثبت می‌شود.» وی افزود: «به این ترتیب کیفیت قطعات تولیدی با مشخصات سازنده رصد می‌شود و در صورت شناسایی قطعه معیوب در شبکه خدمات پس از فروش، نسبت به رسیدگی به آن و تعریف برنامه بهبود اقدام می شود. همچنین با این اقدام، سازنده مکلف به پاسخگویی و اصلاح ساختارهای تولید و مواد اولیه می‌شود.»

افزایش ضریب امنیت خودرو در برابر سرقت
فیروزفر با بیان این‌که یکی دیگر از کاربردهای این سیستم، افزایش ضریب امنیت خودرو در برابر سرقت است، تصریح کرد: «براساس گزارش اعلام‌شده از سوی ناجا، درحال‌حاضر بیش از ۹۵‌درصد خودروهایی که طی یککماه به سرقت می‌روند با این سیستم کشف می‌شوند.» وی ادامه داد: «تاکنون بیش از ۲۷میلیون شماره سریال در بانک‌های اطلاعاتی مربوط به پروژه ردیابی قطعات ثبت شده و از سال ۸۳ تاکنون، قطعات حدود 8میلیون محصول ایران‌خودرو در سیستم ردیابی قرار گرفته است.» دبیر کمیته افزایش ایمنی خودرو در برابر سرقت ایران‌خودرو با اشاره به برنامه‌های امسال ایران‌خودرو در زمینه افزایش امنیت خودرو و حرکت به سمت کاربردی کردن ردیابی قطعات اظهار کرد: «تامین‌کنندگان، سایت‌های تولیدی و شبکه خدمات پس از فروش، به‌عنوان سه حوزه اصلی برای توسعه برنامه ردیابی قطعات و افزایش ایمنی خودروها درنظر گرفته شده‌اند.» وی در تشریح این برنامه گفت: «در مرحله اول، یک شماره سریال برای قطعات ایمنی، قطعات گران‌ و قطعاتی که بیشترین تعویض‌ها را در خدمات پس از فروش دارند، تعریف می‌شود که بیانگر روز و سال تولید و مشخصات تولیدکننده است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =