هشت خودرو چینی بازار ایران

درشرایطی که از ابتدای سال تاکنون بازار خودروهای داخلی و وارداتی کاهش قیمت زیادی را تجربه کرده، اما خودروهای چینی با رشد یک تا پنج درصدی قیمت در بازار مدل‌های کارکرده مواجه هستند و برخلاف رویه مرسوم، مسیر خود را از خودروهای داخلی جدا کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،درشرایطی که از ابتدای سال تاکنون بازار خودروهای داخلی و وارداتی کاهش قیمت زیادی را تجربه کرده، اما خودروهای چینی با رشد یک تا پنج درصدی قیمت در بازار مدل‌های کارکرده مواجه هستند و برخلاف رویه مرسوم، مسیر خود را از خودروهای داخلی جدا کرده‌اند.
درحالی که به‌گفته نمایشگاه‌داران خودرو در پایتخت، بازار خودرو امسال نیز به‌رسم هرسال با افت معاملات در اوایل سال مواجه است، اما انتظار می‌رفت در خردادماه و با توجه به‌نزدیک شدن به‌فصل تعطیلات تابستانی، خرید و فروش خودرو رونق بگیرد.
با این حال با توجه به‌همه‌گیری ویروس کرونا به‌نظر می‌رسد امسال میل و رغبت برای خرید خودرو نسبت به‌سال‌های گذشته به‌شکل چشمگیری کمتر شده است. از طرفی سال‌هاست صنعت‌خودرو کشور گرفتار انحصار است؛ اما این امر نه‌تنها سبب افزایش کیفیت محصولات داخلی حداقل در حد مدل‌های چینی نشده، بلکه بارها شاهد افت کیفیت برخی مدل‌ها و حتی کاهش آپشن‌های خودروهای تولیدی آن‌ها نیز بوده‌ایم.
با فاصله گرفتن محصولات تولید داخل از کیفیت مناسب و ممنوعیت ورود خودروهای خارجی و نبود مدل‌های صفرکیلومتر خارجی در بازار آزاد، شرکت‌های چینی و نمایندگی‌هایشان در بازار ایران هر روز نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کنند. اتفاقی که سبب شده است محصولات خودرویی چین با ظاهر فریبنده در خیابان‌های کشور دلبری کنند و درخرید و فروش از مدل‌های ایرانی سبقت بگیرند.با حضور و فعالیت خودروسازان چینی و شناختی که آن‌ها از بازار ایران پیدا کرده‌اند، به‌تدریج خودروهای ساخته‌شده توسط چشم‌بادامی‌ها در ایران از استقبال بیش‌تری برخوردار شده‌اند و در این زمینه هر روز نام شرکت‌ها و برندهای ناشناخــــــته‌ای به‌گوش می‌رسد.
همچنین درشرایطی که در بدو ورود خودروهای چینی، انتقادات زیادی به‌کیفیت و متریال به‌کاررفته در آن‌ها وارد بود، اما واردات مدل‌هایی مجهز به‌آپشن‌های جذاب و شاسی‌بلند، از دلایل استقبال بالای خریداران ایرانی از خودروهای چینی محسوب می‌شود.
امروزه طیف وسیعی از خودروهای چینی شامل جک، جیلی، برلیانس، لیفان، هایما، چانگان، دانگ‌فنگ، بسترن، ام.‌جی، بی‌وای‌دی، گریت‌وال و مدل‌های دیگر به‌بازار کشورمان وارد شده‌اند و این درشرایطی است که در ابتدای ورود محصولات چینی به‌بازار ایران، این مدل‌ها نمادی از خودروهای ارزان‌قیمت محسوب می‌شدند و با داخلی‌های پرفروش، رقابت قیمتی تنگاتنگ و سختی داشتند. اما طی چندسال گذشته شاهد رشد بالای قیمت این خودروها هستیم و باوجود تولید آن‌ها در خودروسازی‌های داخلی، رکود در بازار و کاهش انتظارات تورمی، باز هم افزایش قیمت این مدل‌ها کاملا محسوس است.
درحال حاضر قیمت یک دستگاه خودرو شاسی‌بلند چینی به‌بیش از ۸۰۰ میلیون‌ و به‌مرز یک میلیاردتومان نزدیک شده است. این درحالی است که سال گذشته درهمین روزها و با همین رقم، امکان خرید مدل شاسی‌بلند کارکرده یا حتی صفر ژاپنی و کره‌ای وجود داشت. حال سوال این است که آیا قیمت خودروهای چینی در بازار ایران منطقی است؟
درپاسخ باید گفت ریشه اصلی بالا رفتن قیمت مدل‌های چینی را باید در بالا رفتن بهای ارز و تعرفه واردات قطعات و همچنین عوارض اجباری در قراردادها جست‌وجو کرد. زیرا خودروهای چینی به‌صورت SKD یعنی قطعات نیمه‌کامل یا در برخی موارد به‌صورت CKD وارد کشور می‌شوند و از این جهت وابستگی زیادی به‌بهای دلار دارند و با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت مواداولیه و قطعات خودرو نیز افزایش می‌یابد که نتیجه آن افزایش سرسام‌آور قیمت محصول نهایی است.
همچنین درحال حاضر بخش عمده‌ای از ارز مورد نیاز برای واردات، به‌شکل آزاد تامین می‌شود و علاوه‌براین، هزینه‌های جاری نیز افزایش‌ یافته و به‌تبع آن هزینه‌های سربار هم به‌شدت بالا رفته است. درعین حال در این برهه از زمان که بهای ارز تا حدی ثابت شده و رکود سنگینی نیز بر بازار حاکم است، افزایش قیمت خودروهای چینی سبب شگفتی است.
بنابراین برای همسان‌سازی قیمت خودروها با بهای ارز، باید نرخ خودروهای چینی نیز ثابت بماند که متاسفانه این‌گونه نیست.
به‌هر حال افزایش ناگهانی قیمت برخی مدل‌های خارجی خودرو از کم ارزش شدن بهای پول ملی نیز حکایت دارد و درحالی که نرخ ارز مدتی است ثابت شده و بین 22 تا 25 هزارتومان در نوسان است، باز هم شاهد ابهام قیمت این خودروها هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =