در پاسخ به‌سوال نخست باید گفت خودرو شما دارای موتور چهارسیلندر خطی به‌حجم دقیق 1503 سی‌سی است که از تکنولوژی قدیمی بهره می‌گیرد و با توجه به‌این‌که پیشرانه خودرو شما دارای موتور هشت‌سوپاپ است و با درنظر گرفتن آنچه شرکت سازنده توصیه می‌کند، باید از روغن‌موتور 20W50 استفاده کرد.

خودرو تیبا مدل 1398 دارم و چند روز قبل برای تعویض قطعات مصرفی آن به‌یک کلینیک خودرویی مراجعه کردم و باتوجه به‌این‌که به‌فصل گرم سال نزدیک می‌شویم، از روغن‌موتور 10W40 برای آن استفاده کردم. اما پس از 10 روز که مسافتی حدود 800 کیلومتر را پیمودم، پس از استارت و روشن شدن خودرو و بعد از گرم شدن پیشرانه صدای زیادی از ناحیه بالای آن به‌گوش می‌رسد. همچنین آمپر دمای موتور بدون هیچ‌توقفی همچنان بالا می‌رود؛ علت چیست؟ از طرفی قصد دارم برای افزایش قدرت و عملکرد بهتر موتور از انژکتورهای ریو استفاده کنم و دیسک ترمز جلو را نیز با نمونه همین مدل تعویض کنم؛ آیا این کار اصولی است؟

به گزارش «اخبار خودرو»،در پاسخ به‌سوال نخست باید گفت خودرو شما دارای موتور چهارسیلندر خطی به‌حجم دقیق 1503 سی‌سی است که از تکنولوژی قدیمی بهره می‌گیرد و با توجه به‌این‌که پیشرانه خودرو شما دارای موتور هشت‌سوپاپ است و با درنظر گرفتن آنچه شرکت سازنده توصیه می‌کند، باید از روغن‌موتور 20W50 استفاده کرد. اگرچه بسیاری از نشریات و سایت‌های خودرویی پیشنهاد می‌کنند که از روغن‌موتور 10W40 استفاده کنید، اما این نکته را در نظر بگیرید که این روغن، فاصله یا گپ میان قطعات را به‌خوبی پر نمی‌کند.
زیرا روغن‌موتور با درجه 10W40 دارای گرانروی است و در مدت‌زمان کمتری، سیال میان قطعات جاری می‌شود. در این حالت دبی سیال با مدت‌زمان جاری شدن آن ارتباط مستقیمی دارد. بنابراین استفاده از روغن‌موتور با درجه گرانروی 10W40 فواصل میان قطعات را به‌اصطلاح پر نمی‌کند و پس از کارکرد مشخصی که دمای کاری موتور نیز افزایش می‌یابد، دیگر توانایی روانکاری وجود ندارد. این مساله منجر به‌ایجاد صدا در بخش فوقانی موتور و نهایتا آسیب جدی به‌یاتاقان‌های موتور می‌شود. براین اساس همواره توصیه می‌شود باتوجه به‌نزدیک شدن به‌فصل گرم سال و انرژی‌ بیش‌تر مولکول‌های هوا و دبی سیال، از روغن‌موتور 20W50 با شاخص SL استفاده شود تا روغن مورد نیاز سوپاپ‌های موتور، بادامک‌ها و میل‌بادامک تامین شود. اما تنها دلیل مشکل افزایش دمای موتور و عدم‌کنترل آن توسط سیستم خنک‌کننده موتور، عدم‌کارکرد صحیح متعلقات سیستم خنک‌کننده موتور و خرابی آن‌هاست. اگر ترموستات موتور معیوب شده باشد، در دمای مشخصی این قطعه مکانیکی به‌اصطلاح باز نمی‌شود و همین امر منجربه‌افزایش دمای کاری موتور می‌شود. بنابراین یکی از دلایل بارز خرابی ترموستات، بالا رفتن دمای موتور است. براین اساس باید این قطعه مکانیکی تعویض شود. اما درنظر داشته باشید که افزایش دمای کاری موتور تنها منوط به‌خرابی ترموستات نیست؛ بلکه اگر یونیت فن و همچنین سنسور دمای آب هم معیوب شده باشند، چنین مشکلی را ایجاد می‌کنند. بنابراین نیاز است که سیستم خنک‌کننده موتور بررسی و در صورت نیاز قطعات مربوط به آن تعویض شوند. اما درنظر داشته باشید که این افزایش دمای کاری موتور به‌استفاده از روغن‌موتور نامناسب نیز مربوط می‌شود. زیرا روغن‌موتور مهم‌ترین سیال در روند روانکاری و خنک کردن‌ موتور است. اما درپاسخ به‌بخش آخر سوال شما نیز باید گفت درست است که کیا ریو از حجم موتور یکسانی با تیبا بهره می‌برد و به‌نوعی موتور تیبا الگوبرداری‌شده از کیا ریو است، اما قطعات الکترونیکی این دو پیشرانه با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین نوع پالس یا موج فرستاده‌شده از سوی ECU تیبا با ریو متفاوت بوده و عملکرد موتور را در جهت منفی تغییر می‌دهد. همچنین ابعاد دیسک ‌ترمز و لنت‌ترمز متناسب با وزن خودرو طراحی می‌شود و هرگونه تغییرات غیراصولی، منجر به‌کاهش ایمنی خودرو و نهایتا به‌خطر افتادن سلامت سرنشینان آن می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =