کد خبر: 235055
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
وضعیت تولید خودرو

گزارش عملکرد خودروسازان داخلی در دو ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید کامیون بیشترین میزان افزایش و کمباین کمترین درصد افزایش تولید را داشته است؛ از سوی دیگر تراکتور و خانواده وسائل حمل‌ونقل مسافری (اتوبوس، مینی‌بوس و ون) درصد منفی ثبت کرده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از ایسنا، گزارش عملکرد تولید انواع خودروها براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد که به ترتیب کامیون‌ها (کامیون، کامیونت و کشنده)، وانت، انواع سواری و کمباین (ماشین‌های برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی) رشد ۶.۹ درصد تا ۴۵.۵ درصد داشته‌اند. در بخش خودروهای مسافری اتوبوس، مینی‌بوس و ون ۲.۳ درصد و تراکتور ۲۳.۳ درصد افت تولید نسبت به دوماهه سال ۱۳۹۹ داشته‌اند.

از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه امسال ۱۲۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه از انواع خودرو سواری تولید شده که نسبت به تعداد دستگاه سواری تولید شده در دوماهه ابتدایی سال گذشته ( ۱۱۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه)، رشد ۸.۸ درصدی را تجربه کرده است.

میزان تولید وانت‌ نیز در مدت مذکور سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۹ درصد افزایش یافته و از ۸۳۹۲ دستگاه به ۹۴۷۷ دستگاه رسیده است.

طی دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ بیشترین میزان افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته مختص کامیون‌، کامیونت و کشنده است که از ۶۵۷ دستگاه با افزایش ۴۵.۵ درصدی به ۹۵۶ دستگاه رسیده است.

برخلاف همیشه که کمباین‌ها در صدر افزایش تولید هستند، اینبار کمترین میزان افزایش تولید انواع خودروها متعلق به کمباین‌هاست که رشد ۶.۹ درصدی نسبت به آمار تولید این خودروها در دوماه نخست سال گذشته رقم زده و ۶۲ دستگاه تولید شده است. در مجموع دو ماه ابتدایی سال گذشته ۵۸ دستگاه از این مدل خودروها تولید شده بود.

در مقابل اما، طبق آمار میزان تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون مجدد ورق خود در فروردین ماه را که افزایشی بود به سمت کاهشی شدن برگرداند و طی دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۲.۳ درصدی را ثبت کرد. در حالی در مجموع فروردین و اردیبهشت امسال ۲۱۵ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون تولید شده که میزان تولید آن در دو ماه نخست سال گذشته ۲۲۰ دستگاه بوده است.

پس از آن بیشترین کاهش تولید را تراکتور ثبت کرده است. میزان تولید این نوع خودرو از ۲۶۵۳ دستگاه در دو ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به ۲۰۳۶ دستگاه در دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ رسیده و کاهش ۲۳.۳ درصدی را تجربه کرده است.

علاوه بر این، میزان تولید لاستیک خودرو نیز در دو ماهه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته که ۳۹ هزار و ۷۰۰ تن بوده است، به ۴۰ هزار و ۲۰۰ تن رسیده و رشد ۱.۳ درصدی را رقم زده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =