واردات کامیون‎‌ های کارکرده

وضعیت ارائه خدمات پس از فروش در تمام‌ سگمنت‌های خودرو به‌ویژه محصولات کاروتجاری از اهمیت بسزایی برخوردار است. البته تمرکز درست بر این بازار، موضوعی دو سر برد برای خودروسازان و مشتریان آن‌ها به حساب می‌آید.

به گزارش «اخبار خودرو»،وضعیت ارائه خدمات پس از فروش در تمام‌ سگمنت‌های خودرو به‌ویژه محصولات کاروتجاری از اهمیت بسزایی برخوردار است. البته تمرکز درست بر این بازار، موضوعی دو سر برد برای خودروسازان و مشتریان آن‌ها به حساب می‌آید. با این‌حال بعد از آن‌که واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی به‌عنوان راه‌حلی برای کمک به نوسازی هرچه سریع‌تر ناوگان مطرح شد، مبحث خدمات پس از فروش این خودروها نیز با توجه به اهمیتشان در اولویت قرار گرفت. اما عدم همکاری خودروسازان در این بخش به یک مانع بر سر راه نوسازی از طریق کارکرده‌های اروپایی تبدیل شد. بعد از آن نیز با برگزاری جلسات متعدد، برخی خودروسازان مجاب شدند تا با پرداخت مبلغ نسبتا بالایی، ارائه خدمات به این خودروها را تقبل کنند و این مانع از سر راه نوسازی برداشته شد. در همین راستا، هفته گذشته اعلام شد 160 دستگاه از این کامیون‌ها از گمرک ترخیص شده و برای پلاک‌گذاری آماده‌ شده‌اند. با این حال به گفته یکی از فعالان در حوزه خودرو کشور، ماجرای ارائه خدمات به همین جا ختم نشده و گفته می‌شود که توافق برخی خودروسازان در راستای ارائه خدمات تنها به دریافت وجه ختم می‌شود.


چرا نوسازی با وارداتی‌های کارکرده؟
نوسازی ناوگان فرسوده کشور به‌رغم تمام اهمیتی که از جوانب مختلف دارد، تا امروز چندان پرقدرت انجام نشده است. نوسازی این ناوگان پرمصرف و بسیار آلاینده تاکنون چهره‌های مختلفی به خود گرفته است؛ طرح سازمان راهداری، طرح ریاست‌جمهوری و طرح قدیم نوسازی و طرح جدید. می‌توان گفت تمام این طرح‌ها نیز با شکست مواجه شده‌اند و هیچ‌یک نتوانسته‌اند براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده به اهداف موردنظرشان دست پیدا کنند. البته در تمام این موارد هم انگشت اتهام به سوی خودروسازان و دولت نشانه رفته است. در همین راستا، قرار شد طرح نوسازی از طریق واردات به کمک تولید داخل بیاید تا شاید بخشی از ناوگان فرسوده و از رده‌خارج کشور را کمی بهبود بخشد. هرچند به گفته برخی کارشناسان، خودروهای کارکرده اروپایی از برخی نمونه‌های چینی و داخلی کیفیت بهتری دارند و به نفع ناوگان کشور است که در نبود اروپایی‌های صفر کیلومتر از مدل‌های کارکرده اروپایی استفاده شود.
وقفه در ترخیص کارکرده‌ها از گمرک به دلیل عدم برخورداری از خدمات
وقفه ایجادشده در این طرح، ناشی از موانعی بود که بر سر راه آن ایجاد شد. با آن‌که خدمات پس از فروش در واردات این خودروها از اهمیت بسیاری برخوردار بود و جزو نگرانی‌های اصلی در اجرای این طرح به شمار می‌رفت، اما تا چند ماه پس از تصویب این طرح، هنوز تکلیف ارائه خدمات برای برندهای مختلف وارداتی مشخص نشده بود. در ابتدای اجرای این طرح نیز برخی خودروسازان داخلی تمایلی به ارائه خدمات پس از فروش به خودروهایی که کارکردشان نامشخص بود، نداشتند و چون برخورداری از خدمات به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شروط اجرای این طرح به شمار می‌رفت، نبود آن به یک مانع برای واردات و ترخیص خودروهای مانده درگمرک تبدیل شد. آن‌طور که اعلام شد، طی برگزاری جلسات متعدد درخصوص برطرف‌کردن موانع نوسازی، خودروسازان داخلی نسبت به ارائه خدمات پس از فروش برای این خودروها اعلام آمادگی کردند. با این‌حال جزئیات دقیقی از این خدمات منتشر نشد.

هزینه 500 میلیون تومانی؛ به نام خدمات، به کام خودروساز!

حالا به گفته یکی از فعالان حوزه خودروهای سنگین کشور، این توافق خودروسازان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش به کامیون‌های کارکرده اروپایی تنها روی کاغذ به ثبت رسیده است. آن‌طور که این فعال حوزه خودرو می‌گوید؛ برخی تجاری‌سازان کشور پذیرفته‌اند که در ازای دریافت مبلغی حدود 500میلیون تومان برای هر خودرو وارداتی، آمادگی خود را برای ارائه خدمات پس از فروش اعلام کنند.
به گفته این فعال حوزه خودرو، برخی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند حاضرند با دریافت ۵۰۰میلیون تومان درخصوص خدمات پس از فروش از این خودروها گواهی تایید بدهند، اما با این شرط که کسی برای خدمات به آن‌ها مراجعه نکند و ظاهرا با رضایت‌نامه محضری بابت این‌که خدماتی از این شرکت‌ها دریافت نخواهد شد، حاضر به حمایت صوری از این خودروها هستند! با این‌حال این تعهد برخی خودروسازان تنها روی کاغذ مشاهده می‌شود و طبق اعلام این فعال حوزه خودرو، قرار نیست خدمات واقعی به خودروهای وارداتی ارائه شود.
بنابراین می‌توان گفت تجاری‌سازان هزینه‌ کلانی را به ازای هر کامیون کارکرده اروپایی دریافت می‌کنند تا تنها مانع خدمات پس از فروش را از سر راه ترخیص این خودروها بردارند و مشخص نیست بعد از ورود این خودروها به بازار داخلی، خدمات آن‌ها چه وضعیتی خواهد داشت.
همچنین به نظر می‌رسد براساس گفته‌های این فعال صنعت خودرو، ورود کامیون‌های کارکرده اروپایی با مشکلات بسیاری در زمینه خدمات پس از فروش و دسترسی به قطعات اصلی همراه باشد. در همین راستا، می‌توان گفت متقاضیان این خودروها باید حدود 500میلیون تومان بیشتر هزینه کنند تا خودرویی را تحویل بگیرند که تنها به اسم برخورداری از خدمات پس از فروش، امکان ترخیص از گمرک را پیدا کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =