کد خبر: 235100
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز ( دوشنبه، ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰ ) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « آشکار اما دشوار » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو شورای سردبیری «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

در ماه‌های اخیر به بهانه انتخابات ریاست‌ جمهوری در خصوص راهکارهای ساماندهی وضعیت تولید درصنایع مختلف راهکارهای فراوانی از سوی فعالان و کارشناسان صنعت و اقتصاد ارائه شده است. یکی از صنایعی که علاوه بر مشکلات عمومی بخش تولید درکشور با مشکلات خاص خود نیز مواجه است صنعت خودرو و قطعه‌سازی است.

ازاین‌رو کارشناسان این صنعت از راهکارهایی همچون اعطای اختیار مدیریتی به بخش خصوصی، آزادسازی تدریجی قیمت‌ها به موازات افزایش عرضه و لغو ممنوعیت واردات، توسعه داخلی‌سازی در قطعات مواد اولیه دارای توجیه اقتصادی، یکسان‌سازی روند قیمت‌گذاری در کل زنجیره تولید از نهاده‌ها تا کالای نهایی و ... ارائه کرده‌اند.

تا جایی که به نظر می‌رسد دیگر راه حل ناگفته و پنهانی برای نجات خودروسازی کشور وجود ندارد و راهکارهای موجود همگی عیان و آشکار هستند. اما در عین حال راه حل کوتاه‌مدت، میان‌بر و سریع‌الاثری نیز برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو وجود ندارد.

درست مانند آنکه دست این صنعت بر تیغه اره‌ای باشد که حرکت آن در هر یک از دو جهت مخالف جز بر جای گذاشتن خراشی عمیق نتیجه‌ای نداشته باشد چرا که فروش زیر قیمت تمام شده از یک سو افزایش تولید را معادل افزایش زیان‌دهی قرار می‌دهد و از سوی دیگر کاهش تولید نیز به‌دلیل تجمیع هزینه‌های سربار موجب زیان انباشته می‌شود.

این شرایط وضعیت صنعت خودرو را از همیشه پیچیده‌تر کرده است. بدین‌ترتیب به‌رغم آشکار بودن راه‌حل‌ها ساماندهی این صنعت با دشواری‌های فراوانی همراه شده است.

در چنین شرایطی بیش از همیشه مشخص می‌شود که برخی راهکارهایی که به عنوان درمان ضربتی برای صنعت خودرو طی رقابت‌های انتخاباتی عنوان می‌شد تا چه اندازه غیرکارشناسی و ناکارآمد بودند و بیشتر جنبه شعاری و تبلیغاتی داشته‌اند.

چرا که راهکارهای اصلی و کارساز در صورت اجرایی و عملیاتی شدن دست کم دو تا پنج سال برای نتیجه‌بخشی به صورت نهادینه‌شده زمان لازم دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =