کد خبر: 235295
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
image-20210704145412-1.jpeg

 برلیانس H330 سدانی کوچک است که کمپانی برلیانس در سال ۲۰۱۳ به‌دنبال تولید سری H200 در سال ۲۰۱۲ و موفقیت نسبی آن، راهی بازار کرد. در واقع این خودرو مدل ارتقا یافته برلیانس FSV است. برلیانس H330 توانست موفقیت بزرگی برای تولیدکننده خود کسب کند و دیری نپایید که مدیران این کمپانی را ترغیب به‌تولید مدل هاچ‌بک این خودرو بکند.

برلیانس در سال ۲۰۱۳ توانست ۲۵ هزار دستگاه از این محصول خود را به فروش برساند. البته بعدها، در سال ۲۰۱۴ تولید این خودرو در کنار مدل هاچ‌بک آن به رقم ۵۰ هزار دستگاه رسید که رقم خیلی خوبی بود. برلیانس‌های سری H300 مانند سری H200، با دو جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک تولید می‌شوند. جعبه‌دنده اتوماتیک این خودرو ۴ سرعته و جعبه‌دنده دستی‌اش ۵ سرعته است. این خودرو از ابتدای ورود به ایران بسیار موفق ظاهر شد و مورد توجه قرار گرفت.

کارشناسان اصلی‌ترین دلیل این توجه و مقبولیت را طراحی ظاهری موردقبول و متناسب برلیانس می‌دانند. برلیانس یک سدان خوش‌قیمت و خوش‌چهره بود که برای رقابت با سدان‌های خسته کننده و قدیمی بازار ایران از راه رسید و به سرعت گوی سبقت را از رقبای پرسابقه‌اش ربود. باید دید بعد از حضور حدوداً ۸ ساله‌اش، همچنان برلیانس محبوبیت سابق را دارد یا نه؟

مشخصات فنی و ویژگی‌های H330

برلیانس ‌H330 مانند دیگر تولیدات سری H برلیانس، از یک موتور ۱٫۵لیتری ۱۶ سوپاپ ۴ سیلندر بهره می‌برد که توان تولید ۱۰۳ اسب‌بخار را دارد. مشکل این موتور کوچک و ضعیف نداشتن شتاب و سرعت مناسب بود. بنابراین پارس خودرو در سال ۹۶ تصمیم گرفت موتور این خودرو را تقویت کند و قول عرضه برلیانس ‌H330 را با موتوری ۱۶۵۰ سی‌سی داد. دیری نپایید که این موتور جدید با مشارکت برلیانس ساخته شد. موتوری که همچنان از سیستم VVT بهره می‌برد و از طریق آن، میزان مصرف سوخت را تا حد زیادی کم می‌کرد.

قدرت موتور کم است، به‌نحوی‌که هنگام رانندگی متوجه می‌شویم حتی به آنچه روی کاغذ نوشته شده است نمی‌توان دست یافت. برای مثال، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر خودرو در بهترین حالت به ۱۵ ثانیه می‌رسد که فاصله زیادی با ۱۱ ثانیه ثبت شده در مشخصات ارائه شده توسط کمپانی دارد.

این شتاب، باتوجه‌به ابعاد و وزن خودرو، بسیار زیاد است و نشان‌گر قدرت پایین موتور است. با این اوصاف، موتور برلیانس H330 نمی‌تواند پاسخ‌گوی رانندگی هیجانی و جوان‌پسند باشد و تنها مناسب برای یک رانندگی آرام و خانوادگی است. جزئیات بیشتر را در تجربه رانندگی با برلیانس دیوار برلیانس دیوار مطالعه کنید.

عملکرد ضعیف جعبه‌دنده از نکات منفی بزرگ این خودرو به‌خصوص در مدل‌های اتوماتیک، به‌ شمار می‌رود. در مدل‌های اتوماتیک ضرایب دنده‌ای به خوبی انتخاب نشده است و فواصل بین تعویض‌ها زیاد است. هماهنگی بین موتور و جعبه‌دنده به‌خوبی برقرار نشده است و کندی معمول جعبه‌دنده‌های اتوماتیک چینی در این خودرو دیده می‌شود. شرایط در مدل‌های دستی بهتر است گرچه رضایت‌بخش نیست. همین عملکرد ضعیف جعبه‌دنده اتوماتیک باعث شده است تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در این مدل‌ها حتی به بالای ۱۶ ثانیه نیز برسد که رکورد بدی است.

شرایط بازار

مواردی که مطرح شد، باعث شده است تا برلیانس امروز بازار کارکرده‌های چندان پررونقی را تجربه نکند. البته به این موارد باید هزینه زیاد قطعات یدکی و تعمیرات را نیز اضافه کرد. در واقع هزینه نگهداری از برلیانس چندان با ذات اقتصادی این خودرو همخوانی ندارد. افت شدید کیفی و استهلاک زیاد قطعات را باید به موارد فوق اضافه کرد.

هرچند اگر برلیانس را در مقام مقایسه با پژو پارس و پژو ۴۰۵ قرار دهیم. اوضاع آن‌قدرها هم بد نیست، به‌خصوص درمورد نمونه‌های اتوماتیک. حتی کیفیت مونتاژ برلیانس در مقابل این رقبا قابل‌قبول به نظر می‌رسد. درواقع موارد ذکر شده، براساس استانداردهای جهانی مطرح شده است که به‌طور قطع با استانداردهای موجود در ایران فاصله بسیاری دارد. قیمت روز خودرو برلیانس دیوار قیمت روز خودرو برلیانس دیوارنشان می‌دهد که این محصول چینی در رقابت سنگین با دنا و برخی از هموطنانش مانند جک جی ۵ قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =