کارواش زنجیره‌ای ژاپنی در ایران

برند «سنشا» در دنیا به‌عنوان عرضه‌کننده یکی از گران‌قیمت‌ترین خدمات نانوسرامیک و سایر خدمات دیتیلینگ شناخته می‌شود و به‌تازگی نمایندگی‌های آن در ایران نیز ‌فعالیتشان را آغاز کرده‌اند و درحال حاضر ۴۰ شعبه در سراسر ایران دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،در فرهنگ ژاپنی ظرافت و دقت حرف اول را می‌زند و تمام محصولات خودروسازان این کشور به‌اعتبار کیفیت و دوام بالا در طول عمرشان شناخته می‌شوند.

گویی خودروساز ژاپنی الماسی با ظرافت را عرضه می‌کند که در عین سادگی، استقامت و درخشش‌ آن افراد را مجذوب خود می‌کند.

اما با کمی تامل در ‌فرهنگ ژاپنی‌ها درمی‌یابیم که آن‌ها با وجود سخت‌جان بودن محصولات خودرویی این کشور، از مالکان خودروها در سایر کشورها دقت بیش‌تری در مراقبت از اتومبیل‌هایشان دارند.

کارواش زنجیره‌ای ژاپنی در ایران راه‌اندازی شد

درایران اما مراقبت و نگهداری از خودرو مسیر متفاوتی را دنبال می‌کند و از روزگاری که با کم‌ترین امکانات و بی‌توجه به‌کیفیت رنگ خودرو، شخصا و به‌صورت غیراستاندارد بدنه آن را می‌شستیم، تا به‌امروز که به‌خاطر افزایش قیمت خودرو و حفظ کیفیت رنگ بدنه بسیاری از مالکان از مواد پوششی و حفاظتی استفاده می‌کنند که استاندارد محسوب نمی‌شوند و درعین حال مسائل اقتصادی نیز در این تغییر مسیر بی‌تاثیر نبوده‌ است، مشتری همچنان تشنه برندهایی است که اعتبار آن‌ها حداقل درخارج از مرزها حفظ شده باشد.

کارواش زنجیره‌ای ژاپنی در ایران راه‌اندازی شد

اتفاقی که به‌نظر می‌رسد با حضور آقای جونیچی صومی به‌عنوان دبیر اول سفارت ژاپن و ریاست مرکز اطلاع‌رسانی و فرهنگی این سفارتخانه افتاده است. برند «سنشا» در دنیا به‌عنوان عرضه‌کننده یکی از گران‌قیمت‌ترین خدمات نانوسرامیک و سایر خدمات دیتیلینگ شناخته می‌شود و به‌تازگی نمایندگی‌های آن در ایران نیز ‌فعالیتشان را آغاز کرده‌اند و درحال حاضر ۴۰ شعبه در سراسر ایران دارد. طی هفته جاری آقای صومی از شعبه مرکزی ارائه خدمات این برند در ایران بازدید کرد و با خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» مصاحبه‌ای داشت که شرح آن درادامه تقدیم نگاه مخاطبان روزنامه می‌شود.

در ابتدا درباره این‌که خودرو چگونه در فرهنگ ژاپن پذیرفته شد، توضیح دهید.

همان‌طور که می‌دانید در ژاپن خودروها به‌صورت راست‌فرمان عرضه می‌شوند که این از آغاز روند ورود خودرو به‌این کشور از انگلستان حکایت دارد.

بازار ژاپن چه‌رنگ‌هایی را مناسب خودرو می‌داند؟
رنگ سفید در این کشور محبوبیت خاصی دارد؛ اما درحقیقت فروش مجدد یکی از انگیزه‌ها برای انتخاب این رنگ به‌حساب می‌آید. چراکه بازار خودرو دست‌دوم در ژاپن کاملا داغ است و قیمت خودرو در زمان عرضه ثانویه کاهش زیادی دارد.

درواقع ‌خرید مدل صفرکیلومتر برای ژاپنی‌ها مهم است و به‌همین دلیل خودرو دست‌دوم قیمت چندانی ندارد.

تمایل به‌خرید محصولات ژاپنی دراین کشور بیش‌تر به‌خاطر عدم‌تولید میکروکارهای اختصاصی بازار ژاپن یا همان «Kei car» توسط سایر خودروسازان است یا دلایل دیگری دارد؟

محصولات کمپانی‌های داخلی با قیمت بسیار کمتری در ژاپن عرضه می‌شوند و بنابراین دلیلی وجود ندارد که به‌صمت محصولات کره‌ای و چینی برویم. از سوی دیگر با وجود علاقه به‌خرید محصولات برندهای معتبری همچون مرسدس‌بنز، اما برندهای داخلی همچون تویوتا محصولات جوان‌پسندتری عرضه می‌کنند که همین امر انگیزه خرید محصولات خارجی را کاهش
می‌دهد.
از سوی دیگر نمی‌توان به‌دردسرهای محل پارک اشاره نکرد که به‌خودی خود سبب شده است خودروهای کوچک محبوبیت بالایی داشته باشند. همچنین تعداد خانوارها هم کمتر شده و به‌عنوان مثال خود بنده دو خواهر و یک برادر دارم که از نسل سنتی به‌حساب می‌آییم. اما درحال حاضر تعداد فرزندان بیش‌تر از سه نفر نیست و بیش‌تر خانواده‌ها چهارنفره هستند. به‌همین دلیل خودرو کوچک‌تر بودجه کمتری را تقاضا می‌کند.
در قدیم ممکن بود سه نسل در کنار هم زندگی کنند، اما درحال حاضر با توجه به‌فرهنگ آپارتمان‌نشینی افراد مسن هم به‌سمت خرید خودرو می‌روند و افزایش تقاضا برای خرید صرفا مختص قشر جوان نیست. بنابراین تیراژ تولید بالا رفته و ابعاد خودروها کوچک‌تر شده است. درواقع اکثر مردم به‌بیش‌تر کردن تعداد خودروها و هزینه آن‌ها علاقه‌ای ندارند.

یکی از شاخصه‌های خودروهای ژاپنی طراحی ساده اما شکیل آن‌هاست و آیا این در فرهنگ مردم نیز تاثیری داشته و سبب شده است که کمتر سراغ اعمال تغییرات روی ظاهر خودرو بروند؟
بله؛ در گذشته فراوان شاهد استفاده از قطعات تزئینی روی خودروها بخصوص اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها بودیم، اما با بزرگ‌تر شدن شهرها این اتفاق ابتدا در شهرهای کوچک‌تر متمرکز و بعد هم کم‌کم محو شد. در ایران هم تا دو سه‌سال پیش در خیابان‌هایی همچون جردن شاهد عبور خودروهایی با اسپیکرهای بزرگ بودیم که حالا کمتر شاهد آن هستیم.

آیا این عامل سبب نشده است که ژاپنی‌ها کمتر به‌سمت نگهداری از خودرو بروند؟
در ژاپن به‌طور کلی خودرو کثیفی مشاهده نمی‌کنید و ژاپنی‌ها روی تمیزی خودرو حساسیت زیادی دارند و به‌همین دلیل مردم مخصوصا در شهرهای بزرگ علاقه زیادی به‌کارواش دارند و اکثرا روزهای تعطیل (شنبه و یکشنبه) را به‌این کار اختصاص می‌دهند. فروشگاه‌های اختصاصی زیادی برای ارائه محصولات مختص نگهداری و تمیز کردن خودرو در ژاپن وجود دارد و به‌خوبی به‌خاطر دارم که همسایه ما در ژاپن هرهفته با دقت زیادی و با وجود این‌که خودرویش تمیز بود، اما باز هم آن را می‌شست‌. درواقع ژاپنی‌ها از این کار لذت می‌برند و به‌طور کلی برای مرتب بودن و پاک بودن ارزش زیادی قائل هستند. وقتی من در نیویورک زندگی می‌کردم، به‌شوخی برای مردم تعریف می‌کردم که در ژاپن هیچ زباله‌ای روی سطح زمین دیده نمی‌شود و برای حضور در مترو صف خطی کشیده
می‌شود.
اما وقتی به‌توکیو برگشتم دیدم واقعا این اتفاق می‌افتد و خودم هم متعجب شدم که آن‌قدر به‌تمیزی و پاکیزگی توجه می‌شود. همچنین می‌شنیدم که می‌گفتند درصورت بروز تاخیر در مترو از مسافران عذرخواهی می‌شود و من خودم چنین موردی را تجربه کردم.

این فرهنگ چطور وارد صنعت‌خودرو شده است؟
همان‌طور که مدیریت نماینده سنشا در ایران توضیح دادند، برای اخذ نمایندگی باید دوره آموزشی سخت‌گیرانه‌ای طی شود و درواقع این فرهنگ به‌سمت دقت در اجرای خدمات رفته است.
یعنی حتی با وجود سابقه ۱۵ ساله، مدیریت این مجموعه، شرکت در این دوره را الزامی دانسته و فرد آموزش‌دیده نیز اعتراف می‌کند که طی این دوره موارد زیادی را فرا گرفته است. من خوشحالم که درنهایت از این دقت استقبال شده و بسیاری معتقدند که هزینه بالای خدمات تخصصی قابل قبول است.

در فرهنگ ژاپن توجه به‌بحث آموزش و انتقال کامل دانش تا این حد چه‌دلیلی دارد؟
به‌عنوان کشوری با منابع محدود، ژاپن توجه ویژه‌ای به‌آموزش رفتارهای صحیح حتی از سنین کودکی داشته است. تا حدی که حتی از منابع انسانی نیز با بالاترین بهره‌وری استفاده می‌شود. یک جمله جالب در ژاپن همواره استفاده می‌شود با این مفهوم که «زیبایی در جزئیات است» و برمبنای آن ما فکر می‌کنیم که اگر کارهای کوچک را نتوانیم درست انجام دهیم، در اجرای درست کارهای بزرگ نیز عاجز خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =