واردات خودرو به کشور که ممنوع شد،‌ اسقاط خودروهای فرسوده را نیز به چالش کشید. حالا دیگر خودرو خارجی به کشور وارد نمی‌شد که به ازای ورود آن تعدادی خودرو فرسوده اسقاط شود، همین موضوع کافی بود تا گواهی‌های اسقاط خودرو روی میز دستگاه مسئول خاک بخورند.

به گزارش «اخبار خودرو»،واردات خودرو به کشور که ممنوع شد،‌ اسقاط خودروهای فرسوده را نیز به چالش کشید. حالا دیگر خودرو خارجی به کشور وارد نمی‌شد که به ازای ورود آن تعدادی خودرو فرسوده اسقاط شود، همین موضوع کافی بود تا گواهی‌های اسقاط خودرو روی میز دستگاه مسئول خاک بخورند. اگرچه زور دولتی‌ها به خودروسازان نرسید تا آنها را مجاب به خرید گواهی اسقاط مابه‌ازای تولید خودروهای جدید کنند اما در این بین صنعت موتورسیکلت قربانی شد تا تاوان ممنوعیت واردات خودرو را بدهد.
براساس قانون هوای پاک موتورسیکلت‌سازان ملزم شده‌اند به‌ازای تولید هر دستگاه موتورسیکلت یک دستگاه موتور فرسوده را اسقاط کنند تا هم بساط موتورهای فرسوده و آلاینده از سطح شهرها برچیده شود و هم با خروج موتورهای قدیمی چرخ این صنعت بهتر بچرخد. اما نبود موتور فرسوده به‌دلیل نداشتن پلاک و شماره‌شاسی باعث شد هر گواهی اسقاط 5میلیون تومانی خودرو برای تولید 7دستگاه موتورسیکلت به کارخانه‌ها فروخته شود. ازسوی‌دیگر حدود 830هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده با عمری بیش از 20سال در پارکینگ‌ها خاک می‌خوردند اما به جای حمایت از این صنعت و اسقاط شدن دوباره راهی بازار مصرف شدند. حال در این شرایط موتورسیکلت‌سازان به‌رغم تحمل کسادی بازار به‌دلیل دوبرابر شدن هزینه‌های تولید از آخرین ماه سال 98تا امروز- که باعث شده است قیمت این وسیله‌نقلیه در بازار دوبرابر شود- ‌باید هزینه‌ای معادل 700هزار تومان به ازای هر دستگاه برای خرید برگه‌های اسقاط بپردازند؛ آنهم در شرایطی که نه موتورسیکلت فرسوده‌ای از بازار حذف می‌شود و نه کمکی به فروش این شرکت‌ها می‌کند. البته این رقم در بسیاری از موارد به دو میلیون تومان هم می‌رسد زیرا براساس قانون 10درصد تولیدات کارخانه‌ها باید موتورسیکلت برقی باشد و اگراین امر محقق نشود به ازای این 10درصد باید برای هر دستگاه سه موتورسیکلت را اسقاط کنند؛ آن‌هم در شرایطی که دولت اقدامی برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه برقی انجام نداده است. اما آنچه این روزها می ‌تواند حالِ روند اسقاط خودروهای فرسوده را خوب کند، باز شدن دروازه‌های واردات به روی خودروهای خارجی یا الزام خودروسازان به اسقاط خودرو در ازای تولید خودرو است. موتورسیکلت‌سازان نیز در صورتی می‌توانند از این قانون درجهت رشد تولید خود بهره‌مند شوند که الزام برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده وجود داشته باشد نه اینکه فرسوده‌های در پارکینگ‌مانده دوباره وارد چرخه مصرف شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =