تنوع پیشرانه خودروهای سواری، استقبال چشمگیر از خودروهای هیبرید درکنار افزایش خودروهای مدرن‌تر در بازار باعث شده‌اند خواسته تولیدکنندگان روانکارهای موتوری برای خرید از تولیدکنندگان ادتیو تغییر کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تنوع پیشرانه خودروهای سواری، استقبال چشمگیر از خودروهای هیبرید درکنار افزایش خودروهای مدرن‌تر در بازار باعث شده‌اند خواسته تولیدکنندگان روانکارهای موتوری برای خرید از تولیدکنندگان ادتیو تغییر کند. درهمین‌زمینه موسسه تحقیقاتی «Reports and Data» پیش‌بینی کرده است تا پایان سال ۲۰۲۶ حجم کلی بازار ادتیو یا همان افزونه روغن‌های موتوری با رشد ۲ونیم‌درصدی نسبت به آمار سال ۲۰۲۰ مواجه می‌شود و به ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.
این درحالی است که در سال ۲۰۲۰ رکورد ادتیوسازها برابر با ۱۴ میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار بود. استفاده از ادتیوها برای ارتقای عملکرد و تامین انتظارات خودروساز و مصرف‌کننده از این ماده ضروری است. افزونه‌ها عملکرد متفاوتی با یکدیگر دارند و حتی انتخاب آنها باید باتوجه به دیگری باشد. بیشترین کاربرد این مواد را می‌توان در روغن‌موتور خودرو یافت، بسیاری از صنایع فلزکاری و برخی صنایع دیگر نیز برای عملکرد درست روانکار نیاز به ادتیوهای خاص دارند.
استفاده از ادتیو باعث می‌شود روغن تحت شرایط سخت دمایی مقاومت داشته باشد و حتی طول عمر روانکار را نیز افزایش می‌دهد. برخی ادتیوها برای تنظیم گرانروی روغن‌موتور در دماهای خاص استفاده می‌شوند و برخی دیگر اصطکاک بین قطعات را کاهش می‌دهند.
ازسوی دیگر استفاده از ادتیو در صنایع هوایی و دریایی هر روز درحال گسترش است. البته ارتقای سطح استانداردهای آلایندگی باعث می‌شود برای ساخت روغن‌موتور با کیفیت‌تر از ادتیوهای خاص‌تر نیز استفاده شود.
اما نکته مهم آنکه روند فروش ضعیف خودرو در دنیا باعث نشده است ادتیوسازها درآمد کمتری داشته باشند. حتی در برخی بازارها شاهد افزایش تقاضا برای ادتیو و در بعضی دیگر شاهد رشد ارزش ادتیوهای استفاده‌شده هستیم. به‌عنوان‌مثال در سال ۲۰۲۰ منطقه آسیا و اقیانوسیه سهم خود را از بازار جهانی به ۴۶.۹ درصد رساندند. دلیل اصلی این امر افزایش تقاضا در حوزه خودروهای جدید بود که عمده آن در کشورهای چین، ژاپن، هندوستان، کره‌جنوبی و اندونزی دیده می‌شود.

افزایش سهم پراکنده‌کننده‌ها
در یک سال اخیر سهم ادتیوهای پراکنده‌کننده یا معلق‌کننده (Dispersants) به ۱۴.۲ درصد رسیده، این درحالی است که تا سال ۲۰۱۸ این سهم کمتر از ۱۰درصد بود. استفاده از این ادتیو باعث می‌شود محیط موتور پاکیزه و عاری از ته‌نشین‌ها باشد. در واقع مهم‌ترین وظیفه این افزونه، معلق نگه‌داشتن ذرات روانکار در محیط روغن و کمک به پراکنده کردن روغن در تمام سطوح روانکاری است. عمده این افزونه‌ها ارگانیک و بدون دورریز هستند.

افزایش سهم ادتیوهای خودرویی
در سال۲۰۲۰ سهم ادتیوهای خودرویی به ۶۶.۸درصد رسید که به معنی افزایش ۴درصدی نسبت‌به آمار سال گذشته است. البته این روند افزایش تقاضا برای ادتیوهای پیشرفته در سال‌های آینده را نشان می‌دهد.
ادتیوهایی که برای ساخت روغن‌موتور استفاده می‌شوند خواصی همچون افزایش ویسکوزیته ایندکس یا شاخص گرانروی را ارتقا و اصطکاک بین سطوح را کاهش می‌دهند که درنتیجه باعث افزایش عملکرد پیشرانه و کاهش مصرف سوخت خواهد شد. ویژگی دیگر آنها این است که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند تا عمر قطعات افزایش یابد.

رشد فروش هیدرولیک‌ها
برای ساخت روغن‌های هیدرولیک نیز باید از ادتیوهای خاص استفاده کرد. طبق آمار در یک سال گذشته شاهد رشد ۲.۹درصدی تقاضا برای این ادتیوها نسبت‌به زمان مشابه سال گذشته بودیم. از وظایف مهم ادتیو هیدرولیک، کمک به انتقال این ماده با کمترین میزان اصطکاک است تا نیروی اضافه برای حرکت قطعات به‌کار گرفته نشود.

رشد سهم آمریکا از حجم کلی بازار ادتیوها
بزرگ‌ترین ادتیوسازهای دنیا افتون، اونیک، لانکسس، BRB ،BASF، اینفینیوم، لوبریزول، کرودا، کلارینت و دورف‌کتال هستند که بیشتر آنها در ایالات‌متحده قرار دارند. همین موضوع باعث شده است این کشور سهم گسترده‌ای را از بازار ادتیوها دراختیار داشته باشد. این روند تاجای ادامه خواهد یافت که در سال ۲۰۲۶ سهم ایالات‌متحده از کل بازار ادتیو به
۲۰.۹درصد برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

آخرین اخبار