اتوبوس‌ آمبولانس ها

اتوبوس‌آمبولانس‌ها ویژه حوادث جاده‌ای و اورژانس 115 هستند و 9 تا ۱۳ تخت برای رسیدگی و درمان حادثه‌دیدگان جاده‌ای و حوادثی چون زلزله و سیل دارند که البته قابلیت افزایش به 15تخت نیز فراهم است.

به گزارش «اخبار خودرو»، با شکل گرفتن مراکز درمانی؛ انتقال بیماران به‌این مراکز نقش جدی‌تری به خود گرفت و کشورهای مختلف روش‌های گوناگونی برگزیدند. در جنگ جهانی اول، خدمات پیش‌بیمارستانی از نظر کیفی ارتقا پیدا کرد و کم‌کم با اختراع بی‌سیم، مراکز دیس‌پچ در این راه به کمک امدادگران آمدند. در سال ۱۹۷۳ قانون ملی خدمات پیش‌بیمارستانی در ایالات‌متحده طراحی شد و به‌اجرا درآمد. ازجمله خدمات پیشرفته‌ اورژانس پیش‌بیمارستانی در صحنه حوادث و بحران‌ها مربوط به ‌اتوبوس‌آمبولانس‌هاست.

ویژگی‌های اتوبوس‌آمبولانس‌
اتوبوس‌آمبولانس‌ها ویژه حوادث جاده‌ای و اورژانس 115 هستند و 9 تا ۱۳ تخت برای رسیدگی و درمان حادثه‌دیدگان جاده‌ای و حوادثی چون زلزله و سیل دارند که البته قابلیت افزایش به 15تخت نیز فراهم است.
یکی از مزایای اتوبوس‌آمبولانس این است با تغییرات در تجهیزات داخلی آن می‌توان با کمک حداقل 3 دستگاه‌ در کنار همدیگر یک بیمارستان صحرایی سیار ایجاد کرد. سیستم آبرسانی و فاضلاب، سیستم گرمایشی و سرمایشی، ‌تابلوی پیام‌نما و نمایشگرهای دیجیتال، بالابرهای دستی و برقی، سیستم برق 24 و 220 ولت با 10 تخت از قابلیت‌های اتوبـــــوس‌آمبولانس به‌شمار می‌روند.
دیگر کاربرد اتوبوس‌آمبولانس شامل انتقال و مراقبت از حداقل 8 بیمار روی برانکار، استفاده به‌عنوان کلینیک، آزمایشگاه و رادیولوژی، اتاق عمل و ریکاوری و بیمارستان صحرایی است.
نخستین اتوبوس‌آمبولانس ساخت ایران
در بهمن‌ماه سال 1399 پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور در مراسم امضای قرارداد و تفاهم‌نامه با ایران‌خودرو از خرید اتوبوس‌آمبولانس خبر داد. در این تفاهم‌نامه که بین دانشگاه علوم پزشکی اراک و شرکت ایران‌خودرودیزل منعقد شد، بخشی از نیازهای اتوبوس‌آمبولانس موردنیاز سازمان اورژانس کشور توسط ایران‌خودرودیزل تامین خواهد شد.
در این خصوص، فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو گفت: « بعد از ۹ سال توانستیم تولید اتوبوس‌آمبولانس را از سر بگیریم و ضمانت می‌دهیم زودتر از زمان‌بندی، این قرارداد را عملی و اعتماد مردم را جلب کنیم.» وی در ادامه‌ افزود: «در شرایط تحریم با تکیه بر مهندسان، تجهیزات و انگیزه بالای کارمندان و کارگران ایران‌خودرو مشکلی برای تهیه، پشتیبانی و تولید نیازهای لجستیک سازمان اورژانس، وزارت بهداشت و درمان و سایر مراجع امدادی و خدمات‌رسانی نداریم.»
اما 35روز از امضای تفاهم‌نامه سازمان اورژانس کشور با ایران‌خودرو نگذشته بود که ‌این پروژه به مرحله بهره‌برداری رسید و تولید انبوه‌ آن آغاز شد. نخستین اتوبوس‌آمبولانس ساخت ایران، دارای شاسی یک‌تکه با ظرفیت جاگذاری ۹ تخت بیمارستانی است. این اتوبوس‌آمبولانس از موتور پرقدرت OM457 با ۳۵۰اسب‌بخار توان بهره می‌برد، همچنین دارای سرویس بهداشتی، مدیکال‌باکس کامل اورژانس و سایر امکانات و تجهیزات روز آمبولانس است.
ایران‌خودرودیزل با داخلی‌سازی محصولات و استفاده ‌از ظرفیت‌های سازندگان داخلی در تکمیل این محصول، کاهش ارزبری بسیار بالایی را در هر دستگاه ‌اتوبوس‌آمبولانس رقم زده است.

آمبولانس‌های معمولی هم داخلی‌سازی می‌شوند
دکترحسن نوری، معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» بیان کرد: «اتوبوس‌آمبولانس‌ها چنددهه متوالی است که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند. کارایی اتوبوس‌آمبولانس‌ها به ‌این صورت است که‌ اگر بحران اتفاق بیفتد، تجهیزات و نیروی انسانی سریعا با اتوبوس‌آمبولانس‌ به منطقه بحران‌زده‌ اعزام می‌شوند. این اتوبوس‌آمبولانس‌ها به‌دلیل برخورداری از متخصصان و تجهیزات، امکان تبدیل به بیمارستان‌های صحرایی سیار را دارند. به‌عنوان‌مثال در مراسم اربعین، اتوبوس‌آمبولانس‌ها حکم اتاق عمل سرپایی را دارند. وی در ادامه گفت: «به‌جز اورژانس کشور تعدادی از شرکت‌های خصوصی بزرگ نیز از این اتوبوس‌آمبولانس‌ها برخوردار هستند و در مواقع ضروری از آنها استفاده می‌کنند.»
معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور ادامه داد: «مدتی قبل طی تفاهم‌نامه‌ای که‌ ایران‌خودرو با سازمان اورژانس کشور امضا کرد، نخستین اتوبوس‌آمبولانس ساخته شد. البته در ‌اولین نمونه تولیدشده، اشکالاتی وجود داشت که توسط تیم طراحان ما به ‌ایران‌خودرو گزارش شد. بنابراین اکنون در مرحله تولید نمونه اصلی اتوبوس‌آمبولانس‌ها هستیم و در چندما ه‌آینده به بهره‌برداری می‌رسند.» دکتر حسن نوری درخصوص تولید خودرو اورژانسی سبک‌تر توسط ایران‌خودرو افزود: «پس از امضای تفاهم‌نامه با ایران‌خودرو، به‌این نتیجه رسیدیم خودروهای سبک‌تر مانند آمبولانس‌های معمولی نیز می‌توانند توسط ایران‌خودرو تولید شوند. خوشبختانه پس از مطرح کردن این موضوع، ایران‌خودرو نیز موافقت کرد و مراحل ساخت و طراحی آن آغاز شد و در آینده نزدیک از این آمبولانس ها رونمایی خواهد شد.

چند اتوبوس‌آمبولانس داریم؟
معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور بیان کرد: «بخش خودرویی اتوبوس‌آمبولانس‌ها مانند خودروهای معمولی و بخش فنی و عملیات پزشکی آن ازجمله تجهیزات بیمارستانی تعمیر و نگهداری می‌شوند.»
وی در ادامه گفت: «رانندگان اتوبوس‌آمبولانس‌ها جزو پرستاران و فوریت‌های پزشکی اورژانس هستند که مدرک‌پایه یک نیز دارند. ساعت کاری رانندگان اتوبوس‌آمبولانس‌ها به صورت ۲۴‌ساعته است.» دکتر نوری تعداد اتوبوس‌آمبولانس‌ها در اورژانس کشور را ۶۸ خودرو اعلام کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =