درپاسخ به‌بخش نخست سوال شما باید گفت خودرو شما از موتور TU5 برخوردار است و با در نظر داشتن این مساله که این پیشرانه نسبتا به‌روغن‌موتور حساسیت بالایی دارد، بنابراین لازم است از روغن‌موتور مناسب و مورد تایید گروه صنعتی ایران‌خودرو برای آن استفاده کنید. 

خودرو پژو SLX405 موتور 1600 دارم و بیش از سه هفته قبل روغن‌موتور آن را تعویض کردم. اما در زمان روشن کردن خودرو و کار کردن موتور پس‌از چند ساعت، صدای زیادی از ناحیه بالای موتور به‌گوش می‌رسد. از طرفی هر دو ماه یک‌بار چراغ‌چک پشت آمپر روشن می‌ماند و در این زمان خودرویم به‌خوبی گاز نمی‌خورد و دور موتور آن کم و زیاد می‌شود. علاوه‌بر این هنگام گرفتن ترمز در سرعت‌های بالا خودرو به‌یک سمت کشیده می‌شود. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،درپاسخ به‌بخش نخست سوال شما باید گفت خودرو شما از موتور TU5 برخوردار است و با در نظر داشتن این مساله که این پیشرانه نسبتا به‌روغن‌موتور حساسیت بالایی دارد، بنابراین لازم است از روغن‌موتور مناسب و مورد تایید گروه صنعتی ایران‌خودرو برای آن استفاده کنید.
برخی مالکان خودروها از روغن‌موتورهایی با درجه گرانروی پایین‌تر استفاده می‌کنند که مناسب برای پیشرانه TU5 نیست و با توجه به‌این‌که شما بیان کردید هفته قبل تعویض روغن انجام دادید، اما صدای موتور زیاد و منشأ تولید صدا از ناحیه فوقانی موتور است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که از روغن‌موتور نامناسب استفاده کرده‌اید.
در این حالت پس از کار کردن موتور، روغن‌موتور با توجه به‌افزایش دمای پیشرانه، تبخیر شده و روغن کافی برای روانکاری قطعات وجود ندارد. بنابراین هنگام کارکرد قطعات، به‌دلیل عدم‌روانکاری صحیح، صدای ناشی از اصطکاک میان قطعات موتور افزایش خواهد یافت.
اگر از روغن‌موتور مناسب استفاده کنید، این مشکل برطرف می‌شود. اما روشن شدن چراغ‌چک در پشت آمپر و به‌اصطلاح گاز نخوردن آن و افزایش یا کاهش دور موتور به‌صورت ناگهانی، تنها مربوط به‌خرابی یکی از سنسورها و قطعات الکتریکی مهم در روند کاری موتور است. برای رفع چنین اشکالی باید سه‌عامل بررسی شود (البته لازم است برای عیب‌یابی از متخصص و مکانیک کمک گرفته شود). درموتور TU5 کویل جرقه‌زنی به‌اصطلاح یکپارچه و کتابی است.
از طرفی این پیشرانه فرانسوی دارای ضعف در واشر کویل است و احتمال آن‌که روغن‌موتور به‌وایر نشت کند و منجر به‌سولفاته شدن شود، وجود دارد.
براین اساس باید واشر کویل تعویض و درصورت نیاز و تشخیص شخص متخصص یا مکانیک، وایر و کویل نیز تعویض شود تا جرقه‌زنی موتــــــور به‌دور از هرگونه اشکالی به‌درستی انجام شود. همچـــــنین یکی از دلایل به‌وجود آمدن چنین مشکلی، خرابی سنسور دریچه‌گاز است.
اما درنظر داشته باشید که اگر سنسور دریچه‌گاز سالم باشد، باید بخش دیگر این قطعه را بررسی کرد. به‌بیان دیگر اگر آب وارد دریچه‌گاز شده یا در اثر شست‌وشوی غیراصولی موتور این اتفاق افتاده باشد، سنسور دریچه‌گاز به‌درستی عمل نمی‌کند و این مشکل منجر به‌روشن شدن چراغ‌چک و افزایش و کاهش دورموتور می‌شود. درچنین شرایطی برای رفع مشکل باید سنسور دریچه‌گاز و دریچه‌گاز تعویض شود.
درآخر این‌که سنسور دیگری در خانواده پژو 206 و 207 با نام میکروسوئیچ پدال کلاچ تعبیه شده و اگر این قطعه مهم الکتریکی نیز معیوب شده باشد، باید تعویض شود تا شاهد نوسان در دور موتور نباشیم.
درپاسخ به‌بخش پایانی سوال شما باید گفت این مشکل تنها به‌دلیل خرابی سیستم ترمز خودرو به‌وجود می‌آید و در این حالت با تعویض لنت یا دیسک ترمز این اشکال نیز برطرف خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =