ایستگاه شارژ خورشیدی

مدیران مپنا معتقدند با نصب این ایستگاه‌ها و فرهنگ‌سازی، به‌زودی علاقه مردم به خودروهای برقی بیشتر شده و زمینه برای استفاده از این خودروها فراهم خواهد شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،مراسم افتتاح و رونمایی از نخستین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی در گروه مپنا با حضور عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا و محمدحسین رفان، مدیرعامل مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) برگزار شد. برای طراحی و ساخت این ایستگاه شارژ، بیش از یک سال زمان صرف شده است. توان این ایستگاه شارژ ۳.۷ کیلووات است. به‌گفته مدیران «مکو» بیشترین تعداد خودروهای برقی در دنیا از این شارژر استفاده می‌کنند و بالاترین تیراژ شارژرهای نصب‌شده در دنیا همین شارژرهای کند با توان 3.7 کیلوواتی است. همچنین توان پنل خورشیدی نصب‌شده در این ایستگاه 3 کیلووات است. ضمن این‌که ایستگاه با قرارگرفتن یک سیستم انرژی استوریج این قابلیت را دارد که برق را به شبکه هم بدهد. قرار است 40 ایستگاه شارژ تولیدشده در سال جاری در بخش‌های مختلف کشور نصب و راه‌اندازی شود. مدیران مپنا معتقدند با نصب این ایستگاه‌ها و فرهنگ‌سازی، به‌زودی علاقه مردم به خودروهای برقی بیشتر شده و زمینه برای استفاده از این خودروها فراهم خواهد شد. در حاشیه این مراسم با عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا به گفت‌وگو پرداختیم. وی معتقد است؛ در بخش خودروهای درون‌سوز به‌رغم سابقه 50 ساله، بیش از سه دهه از دنیا عقب هستیم، اما در بخش خودروهای برقی این توانمندی وجود دارد به‌سرعت پیشرفت کنیم و ظرف دو سال خود را به قافله جهانی برسانیم.

چرا تولید و استفاده از خودروهای برقی اهمیت دارد؟
زیرا باید از برگشت‌ناپذیری‌ها فاصله بگیریم؛ برگشت‌ناپذیری‌ها ناشی از کارهایی است که انجام می‌دهیم و باعث برهم‌خوردگی انضباط جهانی می‌شود. اگر خودرویی با باک پر از سوخت فسیلی به بالای تپه‌ای حرکت کند، بعد از بازگشت به نقطه اولیه، باک بنزین آن به خودی‌خود پر نخواهد شد. در ترمودینامیک، این موضوع برگشت‌ناپذیری خوانده می‌شود. این در حالی است که اگر با خودرو برقی این مسیر را طی کنیم، بعد از بازگشت بخش قابل‌توجهی از شارژ این خودرو برمی‌گردد. یعنی تاثیر تخریبی زیست‌محیطی این خودرو کمتر است و آنتروپی و تلفات آن کمتر است. در خودرو برقی بخشی از این انرژی که باز نمی‌گردد، همان قسمتی است که باید به ناچار تلف شود. با توجه به این‌که انرژی پتانسیل و جنبشی قابل تبدیل به یکدیگر هستند، بازیابی آن‌ها در خودروهای برقی راندمان قابل قبولی دارد و میزان تلفات کمتر است. در موتور احتراقی به‌دلیل دمای بالا، اصطکاک بیشتری دریافت می‌کنیم. زیرا در خودروهای سوخت فسیلی با دمای بیش‌از 200درجه سروکار داریم، درحالی‌که این دما در مدل‌های الکتریکی به 60 تا 70 درجه می‌رسد. از سوی دیگر تعداد اجزا و قطعات متحرک در این خودروها کمتر است که نتیجه آن کاهش تلفات است. بنابراین خودروهای برقی به لحاظ ترمودینامیکی نسبت به خودروهای بنزینی اصطکاک و تلفات کمتری دارند و بخشی از انرژی آن‌ها برگشت‌پذیر است. این خودروها در بی‌نظمی‌های زیست‌محیطی کمتر دخیل هستند و تولید این خودروها یک اقدام مهم زیست‌محیطی است.

چه روش‌های دیگری در حوزه خودرو برای مقابله با این بی‌نظمی وجود دارد؟
برخی معتقدند انرژی خورشیدی را باید به هیدروژن تبدیل کنیم و آن را در موتور احتراقی بسوزانیم که البته در این خصوص مشکل حرارتی وجود دارد. همچنین می‌توان هیدروژن را تبدیل به برق کرد و آن را در خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار داد.

کدام روش بهتر و موثرتر است؟
آن‌چه بین این روش‌ها را داوری خواهد کرد، اقتصاد است. هر روشی که اقتصادی‌تر باشد، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. هر دو روش از جنبه زیست‌محیطی مشترک هستند، اما از جنبه اقتصادی تفاوت‌هایی دارند. خوشبختانه درحال‌حاضر باتری‌های لیتیوم‌یونی گوی سبقت را ربوده‌اند. البته همچنان چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد، اما در این دوره چندان جدی نیستند و به‌زودی راه‌حل‌هایی برای آن پیدا می‌شود. چالش‌های خودروهای الکتریکی با مدل‌های بنزینی قابل مقایسه نیستند. زیرا چالش‌های زیست‌محیطی مربوط به بنزینی‌ها قابل حل نیست و تنها راه‌حل این است که از این خودروها عبور کنیم.
مزیت اصلی خودروهای برقی نسبت به خودروهای فسیلی غیر از راندمان دوبرابری چیست؟
خودروهای برقی از مزیت دیگری تحت عنوان تنوع‌ دادن به سوخت‌های مصرفی برخوردارند. این خودروها با انرژی خورشیدی هم شارژ می‌شوند و نیازی به سوخت‌های فسیلی ندارند. به‌عنوان‌مثال اگر این خودروها را در کویر استفاده کنیم، به‌راحتی شارژ خواهند شد. زیرا می‌توانیم در جاده‌های مجاور، ایستگاه‌های خورشیدی داشته باشیم و اگر این ایستگاه‌ها به اینترنت متصل باشند، به‌راحتی میزان شارژ و شرایط باتری را اعلام می‌کنند. همچنین می‌توان از طریق این ایستگاه‌ها متوجه شد چه خودروهایی در این مسیر تردد دارند و وضعیت شارژ آن‌ها به چه صورت است. بنابراین کاربر این خودروها به‌راحتی می‌تواند تشخیص دهد که امکان شارژ گرفتن از این ایستگاه‌ها را دارد یا خیر. حتی امکان دریافت نوبت‌دهی از ایستگاه‌های شارژ برای این خودروها هم فراهم خواهد بود. این سیستم‌ها کاملا هوشمند و مربوط به آینده هستند. در همین راستا، مپنا درصدد است با راه‌اندازی 40 ایستگاه شارژ خورشیدی در کشور، یک سامانه عظیم تبدیل و تولید انرژی الکتریکی برای شارژ و حرکت خودروهای برقی را ساماندهی کند.
مپنا توانایی تولید شارژر با چه قدرتی را دارد؟
درحال‌حاضر ما توانایی عرضه متنوع محصولات های‌تک شارژ خودرو در مقیاس‌ها و انواع مختلف خانگی و آف‌شور و آن‌شور را که نسبت به پدیده‌های طبیعی قابل حفاظت هستند، داریم. نمونه‌های تا 150 کیلووات این محصولات رونمایی شده است، اما باید اعلام کنیم همین امروز مپنا دانش تولید تا 600 کیلووات را در اختیار دارد. نمونه‌ای که برای اتوبوس تولید شده، 600 کیلوواتی است. اما باید باتری هم توانایی دریافت آن را داشته باشد. باتری‌های جدید این توانایی را دارند.

در زمینه استفاده از خودروهای الکتریکی چقدر زمان داریم تا به کشورهایی پیشرفته و اروپایی برسیم و مپنا چه کمکی در این زمینه انجام می‌دهد تا این فاصله را جهشی طی کنیم؟
به لحاظ فناوری ما از این کشورها عقب‌تر نیستیم. این فاصله به اندازه خودروهای بنزینی نیست. در این کشور بیش از 50 سال است که خودرو سواری می‌شویم، ولی فاصله ما در تولید خودروهای بنزینی با کشورهای خارجی بیش از سه دهه است. این در حالی است که در زمینه تولید خودروهای الکتریکی فاصله ما یکی، دو سال است. دانشمندان ما در این زمینه دانش به‌روزی دارند و فناوری‌های ما هم به‌روز است. اتوبوس الکتریکی مپنا در کلاس جهانی است و به‌زودی شاهد خودران شدن آن خواهیم بود. امکان خودران شدن اتوبوس‌ها چون در مسیر معینی حرکت می‌کنند، نسبت به یک تاکسی یا سایر خودروها بیشتر است. ما اتوبوس خود را با همکاری یک اتوبوس‌ساز صنعتی کردیم و درحال‌حاضر اتوبوسی را با طراحی و با استفاده از قطعات ایرانی تولید کرده‌ایم. به‌زودی قرار است با کرمان‌موتور نیز یک محصول مشترک سواری تولید کنیم.
آیا قرار است محصول جی4 برقی‌سازی شود؟
این خودرو متفاوت از محصول جی4 است و قرار است کرمان‌موتور یک اتاق جدید را بدون استفاده از فناوری خارجی بر روی این پلت‌فرم طراحی و تولید کند. برقی‌سازی این خودرو برعهده ما بوده و سایر اتاق و تزئینات داخلی برعهده شرکت خودروساز است. این محصولات مشترک بعد از انجام تست‌ها و دریافت گواهینامه عرضه خواهد شد. همچنین اتوبوس برقی ما بیشترین مراحل دریافت مجوزهای فروش در اروپا دریافت کرده است. همکاری با سایر خودروسازان نیز در حال انجام است. با هر دو خودروساز دولتی تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم. البته این تفاهم‌نامه‌ها سرعت پیشرفت خوبی ندارد، اما در حال حرکت است. زیرا مپنا بر فناوری متمرکز است و تلاش داریم فناوری‌ها را توسعه دهیم. متناسب با علم روز دنیا موتور خواهیم داشت و در نظر داریم خط تولید انبوه آن‌ها را راه‌اندازی کنیم. همچنین درحال‌حاضر باتری را به‌عنوان زیرساخت اصلی الکتریکی‌سازی، بومی می‌کنیم. البته باتری‌های ساخت داخل وجود دارند، اما باید دائما به روز شوند و دانسیته انرژی آن‌ها افزایش یابد تا با وزن و حجم کمتر، مسافت کمتری را طی کنیم. در زمینه الکترونیک قدرت کارهای بسیار گسترده‌ای انجام شده است. در این زمینه کاملا به تجاری‌سازی رسیده‌ایم و در مدیریت باتری و حرکت خودرو و سیستم بی‌ام‌اس و درایو و سایر مولفه‌های پاورالکترونیک و... خودکفا شده‌ایم و می‌توانیم محصول صنعتی ارائه کنیم. تولید یک خودرو نمونه مثل رانا برقی یا تیبا برقی سخت نیست، اما ساخت یک محصول به‌صورت تجاری و انبوه و قابل اعتماد مهم است. این کار در مپنا انجام شده است و هر زمان که خودروسازان برای استفاده از این محصولات اراده کنند، مپنا در خدمت آن‌هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =