گمرک

رانندگان خودروهای سنگین طی سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری مواجه بوده‌اند. از بحث تامین لاستیک و روغن و قطعه تا معطلی‌های طولانی‌مدت برای بارگیری و تخلیه بار ازجمله مشکلات این صنف است.

به گزارش «اخبار خودرو»،رانندگان خودروهای سنگین طی سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری مواجه بوده‌اند. از بحث تامین لاستیک و روغن و قطعه تا معطلی‌های طولانی‌مدت برای بارگیری و تخلیه بار ازجمله مشکلات این صنف است. طی روزهای گذشته نیز رسوب انواع اجناس و مواد اولیه در گمرکات جنوب و نبود کم‌ترین امکانات برای رانندگان که چند روز مجبور به معطل ماندن بارگیری هستند، مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.
عدم همکاری و هماهنگی سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای سرعت دادن به تخلیه بار و بارگیری از سوی کامیون‌داران باعث رسوب سنگین کالا در گمرکات شده است. در همین راستا، در هفته گذشته کامیون‌داران کشور در حضور جمعی از نمایندگان دستگاه‌های قضایی، امنیتی و اجرایی که برای رفع مشکلات رسوب کالا در بندر امام خمینی(ره) حضور پیدا کرده‌ بودند، گلایه خود را در این خصوص مطرح کردند.
برخی از این رانندگان به موضوعاتی مانند قطعی سیستم اشاره داشتند. ازسوی‌دیگر، این افراد به نبود استراحتگاه در بنادر نیز اشاره کــــردند که با توجه به شرایط شغلی آن‌ها، به‌عنوان یک مشکل در نظر گرفته می‌شود. در هـــــمین راستا، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور از بی‌برنامگی و قصور دستگاه‌ها و متولیان این حوزه سخن گفته است.
کالا به دلیل مشکلات بارگیری در بندر امام(ره) رسوب کرد
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه کامیون‌داران کشور اظهار کرد: «مشکلات بسیاری در زمینه بارگیری در بنادر وجود داشته که منجر به انباشت کالا شده و مشکلاتی را برای کامیون‌داران به وجود آورده است.»
احمد کریمی بیان کرد: «هیچ یک از این مشکلات را نمی‌توان به حساب کم‌کاری کامیون‌داران کشور گذاشت.» وی همچنین گفت: «در بندر امام خمینی‌(ره) از همان ابتدا با انباشت کالا و مشکلات حمل و بارگیری همراه بودیم.»
وی تاکید کرد: «در روزهای اول بارگیری برخی محصولات با مشکل مواجه شد و اضافه شدن کشتی‌ها و ورود مواد اولیه و محصولات جدید به این بندر، بر حجم انبوهی از کالاهای اساسی ازجمله نهاده‌های دامی افزود. زیرا تخلیه شدن این کالاها و عدم بارگیری کالاهای دیگر باعث انباشت کالاها در بندر امام(ره) شد.»


کاهش واردات کامیون‌های اتاق‌دار؛ مشکل اصلی انباشت کالا

این مقام صنفی یکی دیگر از دلایل انباشت کالا در بندر امام‌خمینی(ره) را محدود بودن کامیون‌های اتاق‌دار در کشور اعلام کرد و گفت: «طی سال‌های اخیر توجهی به کاربری ناوگان حمل و نقل کشور نشده است؛ یعنی طی دهه 80 و 90 کامیون‌های اتاق‌دار کمتر وارد کشور شده و تمرکز بر واردات کشنده‌های چینی بوده است. متاسفانه کامیون‌های اتاق‌دار که مخصوص حمل کالاهای اساسی هستند در کشور محدود به تعدادی بنز تولید داخل است.»

مشکلات ناشی از فرسودگی ناوگان به بارگیری بنادر رسید
وی با اشاره به مشکل صنعت حمل‌ونقل ایران و فرسوده بودن آن تصریح کرد: «ناوگان ما فرسوده است و کامیون‌داران هزینه سنگینی برای تعمیر خودروهای خود می‌پردازند. ضمن آنکه تعمیر این خودروها نیز زمان‌بر است و خودرو باید زمان بسیاری در تعمیرگاه بماند.» دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور افزایش سرعت سرویس کامیون‌داران را در تعویض کامیون‌های فرسوده دانست و بیان کرد: «درصورتی‌که کامیون‌های جدیدی به بازار عرضه شود و خودروهای فرسوده از رده خارج شود، یک کامیون در ماه تا 8 سرویس هم می‌تواند برای بارگیری به بندرامام خمینی(ره) برود، اما با این وضعیت کامیون‌های فرسوده به زحمت کامیون‌داران می‌توانند 3 سرویس به بندر امام(ره) بروند.»

ناهماهنگی‌ بین‌ ارگان‌ها؛ به مشکلات کامیون‌داران دامن‌ می‌زند
وی درخصوص این‌که چگونه می‌توان کامیون‌های بیشتری را برای بارگیری حجم انبوهی از کالاها که در بندر امام خمینی(ره) باقی مانده است، به آنجا فرستاد، گفت: «در این زمینه اقدامات بسیاری می‌توان انجام داد؛ نخست آن‌که باید کامیون‌هایی که معاینه فنی دارند و در بخش‌های مختلف فعال هستند را برای بارگیری به بندر امام(ره) فرستاد. راه‌هایی برای بارگیری سریع‌تر وجود دارد. اما به‌هرحال در صورت نوسازی و افزایش عرضه کامیون می‌توان در آینده از این رخداد جلوگیری کرد.»
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور همچنین اضافه کرد: «یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه کرد، کرایه پایین شرکت پشتیبانی امور دام و تاخیر در پرداخت آن است؛ کامیون‌ها باید از نقاط مختلف کشور برای بارگیری این محصولات به بندر امام(ره) بروند، اما با این کرایه‌ها برایش صرفه اقتصادی نخواهد داشت.»
وی با انتقاد از دستگاه‌های مختلف در این بحث تاکید کرد: «وقتی بین دستگاه‌های مختلف کشور ازجمله وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی و بسیاری از ارگان‌های‌ دیگر ناهماهنگی و بی‌برنامگی وجود دارد، چگونه کامیون‌داران باید وظیفه خود را انجام دهند. نباید همه مشکلات را به گردن کامیون‌داران و سیستم حمل‌ونقل کشور انداخت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =