تایر خودروهای برقی

برای اولین‌بار در ایران ‌گروه صنعتی رازی با همکاری شرکت مپنا و دانشکده خودرو دانشگاه علم‌وصنعت، ‌تایرهای ویژه خودروهای الکتریکال (برقی) را طراحی و تولید خواهد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،برای اولین‌بار در ایران ‌گروه صنعتی رازی با همکاری شرکت مپنا و دانشکده خودرو دانشگاه علم‌وصنعت، ‌تایرهای ویژه خودروهای الکتریکال (برقی) را طراحی و تولید خواهد کرد. به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو»‌ دکتر سعید تقوایی، رئیس مرکز نوآوری و فناوری گروه صنعتی رازی با اعلام این خبر گفت: «بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین تحولات صنعت حمل‌ونقل در آینده، توسعه خودروهای الکتریکال است. براساس پیش‌بینی‌ها، ‌تولید و فروش این خودروها در سال 2015از تولیدوفروش خودرو با موتور احتراقی پیشی خواهد گرفت. درواقع صنعت خودرو دربازه زمانی چندساله در مرحله گذار از خودروهای احتراقی به الکتریکی است که این تحول با تغییرات عمده در زنجیره تامین و قطعات خودرو نیز همراه خواهد بود.»
وی با تاکید بر اینکه امروزه خودروهای الکتریکال، با پلت‌فرم‌های متفاوتی درحال تولید هستند و تفاوت‌ها به‌طور عمده در نوع و کاربرد موتور الکتریکی جایگزین موتور احتراقی است، افزود: «ویژگی‌های مشترک این پلت‌فرم‌ها، نیاز به شتاب بالا، صدای کم، مصرف انرژی پایین، مدت زمان کوتاه برای شارژ انرژی و همچنین کاهش وزن و توزیع جرم خودرو است. این تغییرات بر خصوصیات تایر مورداستفاده این خودروها تاثیر بسزایی دارد.»
رئیس مرکز نوآوری و فناوری گروه صنعتی رازی با اشاره به فعالیت چندساله شرکت مپنا در زمینه طراحی و تولید خودروهای الکتریکال در داخل کشور تصریح کرد: «چند سالی است شرکت مپنا پیشرو طراحی و تولید خودروهای الکتریکال شده و این فرآیند را با بهینه‌سازی و تولید شارژرها و سیستم‌های جدید شارژ باتری آغاز کرده و هم‌اکنون سراغ موتورهای الکتریکی و سیستم محرک خودرو رفته است.
در این راستا مرکز نوآوری و فناوری گروه صنعتی رازی با برگزاری جلسات فنی و تخصصی با «شرکت مکو» (شرکت زیرمجموعه مپنا)، آمادگی خود را برای طراحی و تدوین مشخصات و الزامات فنی تایر خودروی الکتریکال اعلام کرده است. کارگروه فنی الزامات خودرو الکتریکال، در محل شرکت مکو برگزار می‌شود و موارد فنی الزامات تامین این خودروها، در این جلسات در حال بررسی است. درخصوص الزامات مرتبط با تایر موردنیاز این خودروها، نمایندگان مرکز نوآوری و فناوری گروه صنعتی رازی نیز مشارکت می‌کنند.»
دکتر تقوایی در تشریح این موضوع که چرا تایر خودروهای برقی نیاز به طراحی و ویژگی‌های خاص دارند، توضیح داد: « وزن خودروهای الکتریکال به‌دلیل باتری‌ها و شارژرها و ادوات مربوطه، سنگین‌تر از خودروهای احتراقی مشابه است و توزیع جرم در این خودروها با یکدیگر تفاوت محسوسی دارند. گشتاور بالای چرخ هنگام شتاب‌گیری در این خودروها باعث می‌شود تایر این خودروها از longitudinal stiffness و کشانش بالایی برخوردار باشد تا هنگام شتاب‌گیری تحت نیروی torsion بالا، متلاشی نشود.
سایر خصوصیات موردنیاز این تایرها مانند مقاومت غلتشی پایین، قابلیت فرمان‌گیری بالا و همچنین مقاومت سایشی بالا در طراحی این تایرها، در مرکز نوآوری و فناوری مدنظر قرار گرفته‌اند. به‌علاوه باید تحمل بار این تایرها به‌دلیل وزن زیاد خودرو، افزایش یافته و سری سرعت V نیز برای آنها در نظر گرفته شود. سپس نسبت به طراحی تست پلن و انجام آزمون‌های عملکردی تایرها اقدام می‌شود و فرآیند نهایی‌سازی مشخصات فنی تایر و برنامه‌ریزی تولید، توسط شرکت‌های تولیدکننده تایر زیرمجموعه گروه صنعتی رازی انجام خواهد شد.»
تقوایی همچنین از همکاری مشترک مرکز نوآوری و فناوری گروه صنعتی رازی با دانشکده خودرو دانشگاه علم‌وصنعت خبر داد و گفت: «پیرو مذاکرات انجام‌شده با دکتر خلخالی، سرپرست تیم طراحی خودرو الکتریکال دانشکده خودرو دانشگاه علم‌وصنعت، توافقات لازم به‌منظور طراحی و تامین تایرهای موردنیاز برای خودروهای موردنظر این دانشگاه توسط مرکز نوآوری و فناوری گروه صنعتی رازی صورت پذیرفته است. پلت‌فرم طراحی‌شده توسط این تیم باتوجه به مشخصات فنی و عملکردی و همچنین قیمت مناسب و هزینه پایین مصرف،در زمره خودروهای پرطرفدار شهری در کشورهای اروپایی بوده و در آینده نزدیک خودرو ملی طراحی‌شده توسط این دانشگاه، سوار بر تایرهای تولیدی گروه صنعتی رازی افتخاری دیگر می آفرینند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =