لنت

تولید لنت‌ترمز از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و این قطعه به‌شکل مستقیم با جان و ایمنی مردم سروکار دارد. همین مساله سبب شده است بسیاری از کشورهای دنیا روی ساخت این قطعات توجه و تمرکز ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید لنت‌ترمز از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و این قطعه به‌شکل مستقیم با جان و ایمنی مردم سروکار دارد. همین مساله سبب شده است بسیاری از کشورهای دنیا روی ساخت این قطعات توجه و تمرکز ویژه‌ای داشته باشند. در بسیاری از کشورها، مواد به‌کاررفته در لنت‌ترمز از اهمیت زیادی برخوردار است و شرکت‌ها حاضر نیستند از هر موادی برای تولید لنت استفاده کنند. همچنین مکانیزم موجود در تولید این قطعه در بسیاری از کشورها به‌گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد واحدهای زیرزمینی ایجاد و از مواد نامرغوب در واحدهایی که مجوز فعالیت دارند، استفاده ‌شود. این درحالی است که درصورت عدم‌نظارت ارگان‌های مسئول، صنعت تولید لنت‌ترمز درکشورمان این پتانسیل را دارد که در آن واحدهای زیرزمینی و زیرپله‌ای فعالیت کنند یا درواحدهای دارای مجوز مواد فوق‌العاده بی‌کیفیت به‌کار گرفته شود.
درهمین راستا به‌گفته یک کارشناس فنی حوزه تولید لنت‌ترمز، برخی واحدهایی که دارای مجوز هستند نیز برای تولید مواداولیه مورد نیاز خود دست به‌اقدامات عجیبی می‌زنند. میترا علیپور، مدیرعامل آزمایشگاه «معیارآزمای پژواک‌صنعت» دراین‌باره به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «متاسفانه برخی واحدها از میلگرد پشم‌آهن تولید می‌کنند و در لنت به‌کار می‌برند. موضوع دیگر بحث الیاف جایگزین یا همان مواد سلولزی است و این‌ها ماده بسیار عالی است که درتمام محصولات آلمانی استفاده می‌شود. اما برخی واحدها از مواد دیگر استفاده می‌کنند.» وی می‌افزاید: «از شلتوک برنج یا ساقه نیشکر می‌توان سلولز به‌دست آورد؛ اما استفاده از برخی مواد برای به‌دست آوردن سلولز بسیار عجیب است.»
این کارشناس در رابطه با این‌که چه‌کسی مسئول این وضعیت است و این‌که نقش سازمان استاندارد در این حوزه چیست، تصریح می‌کند: «در این بخش من سازمان استاندارد را مقصر نمی‌دانم و این قوه قضائیه است که باید حمایت لازم را از سازمان استاندارد داشته باشد و دست آن‌ها را باز بگذارد. درواقع اشتغال‌زایی در کشور ما نباید کیفیت را تحت‌تاثیر قرار دهد.» تولید پشم‌آهن از میلگرد موضوعی است که محمود عسگری دبیر انجمن صنایع لنت ‌ترمز و کلاچ کشور آن را تایید می‌کند و به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «یکی از مواداولیه به‌کاررفته در لنت‌ترمز درایران و برخی کشورها پشم‌آهن است که در لنت‌های متالیک و نیمه‌متالیک استفاده می‌شود.»
وی می‌افزاید: «پشم‌آهن نیز درحال حاضر از یک نوع خاص میلگرد که دارای درصد مشخصی از کربن است، تولید می‌شود و درایران درحال حاضر توسط سه الی چهار واحد کارگاهی تولید می‌شود که پاسخگوی نیاز داخلی نیست و هرساله مقادیر زیادی پشم‌آهن مخصوص لنت از چین وهند وارد کشور می‌شود.»
وی تاکید می‌کند: «البته برخی واحدهای تولید لنت به‌استفاده از سایر الیاف روی آورده‌اند؛ مخصوصا در تولید لنت‌های سنگین. درنهایت استفاده از مواداولیه ربطی به‌استاندارد ندارد و تنها آزبست بود که حذف شد و استاندارد همچنان روی آن حساس است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =