داده‌برداری سه‌بعدی

گروهی از محققان ایرانی مقیم خارج که به کشور بازگشته‌اند، در تلاش هستند تا با توسعه فناوری داده‌برداری سه‌بعدی، ساخت خودروهای سطح ۴ و ۵ را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از ایسنا، محمد نظری از محققان یکی از شرکت‌های استارت‌آپی با همکاری با دکتر مهدی جوانمردی که هر دو از محققان ایرانی مقیم خارج هستند، با وارد کردن فناوری داده برداری سه‌بعدی در تلاش هستند ضمن داده‌برداری سه بعدی از اجسام متحرک و ثابت خیابان‌ها و کوچه‌های شهر اقدام به توسعه خودروهای خودران در کشور کنند، ولی سرمایه‌گذاری اصلی‌ترین چالش برای توسعه این فناوری است.

محمد نظری از محققان این شرکت استارت‌آپی در گفت‌وگو با ایسنا، فعالیت این شرکت را در حوزه خودروهای خودران و داده‌برداری سه‌بعدی دانست و گفت: این فناوری که در لبه فناوری قرار دارد و آن را از کشور ژاپن به کشور وارد کردیم، به این صورت است که در ابتدای کار با استفاده از دستگاه داده برداری که بر روی خودرو نصب می‌شود، اقدام به داده برداری درباره مسیر حرکت خودروها خواهیم کرد.

وی محتوای این داده‌برداری را شامل کلیه اجسام ثابت و ساکن مانند درختان، ساختمان‌ها و غیره دانست و یادآور شد: این داده‌ها در حوزه‌های کاداست شهری و تخلف شهری کاربرد دارد.

نظری، اظهار کرد: در حال حاضر کاداست بسیاری از کشورهای دنیا به صورت سه‌بعدی است و ما هنوز بسیاری از داده‌های دو بعدی این حوزه را کامل نکردیم و این فناوری می‌تواند زمینه‌ای باشد که بخش داده‌های دو بعدی و 3سه‌بعدی کاداست را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه از این داده‌ها می‌توانیم برای توسعه خودروهای خودران استفاده کنیم، خاطر نشان کرد: خودروهای خودران دارای 5 سطح هستند. سطح اول شامل آپشن‌هایی است که در خودروهای فعلی داریم. در صورتی که خودرو از لاین خارج شود و یا فاصله خودروی جلویی کم یا زیاد شود، به راننده هشدار می‌دهد.

نظری ادامه داد: هر چه به سطوح بالاتر خودروهای خودران برویم، این آپشن‌ها بیشتر خواهد شد، به گونه‌ای که در خودروی خودران سطح 4 تا 5 به این صورت است که مسیری برای خودرو تعریف می‌شود و از ابتدا تا انتها بدون دخالت راننده، خودرو به مسیر هدایت می‌شود.

این محقق خاطر نشان کرد: شرکت خودروسازی مانند تسلا، خودروی خودران سطح 4 یا 5 عرضه نکرده، بلکه در سطح 3 است؛ چرا که خودروهای خودران این شرکت تنها با پردازش تصویر کار می‌کنند و هیچ نوع داده برداری انجام نمی‌شود و برای خودروهای خودران سطوح 4 تا 5 نیاز است که از قبل از مسیر داده‌برداری انجام شود تا بتوان در آینده از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به مطالعات این شرکت برای خودروهای خودران سطح 4 و 5، خاطر نشان کرد: در حال حاضر این توانمندی در شرکت وجود دارد که برای خودروهای خودران سطوح 4 و 5 طراحی صورت گیرد، ولی مساله اساسی در این زمینه سرمایه‌گذاری است. لیزری که برای داده‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد، 80 تا 120 هزار دلار قیمت دارد و در صورتی قیمت این بخش کاهش می‌یابد که محصول به تولید انبوه برسد.

نظری اضافه کرد: در طرحی که ما برای داده‌برداری داریم، کل این سامانه اعم از لیزر و سنسورها بر روی خودرو نصب می‌شود.

وی تصریح کرد: دستیابی به این فناوری با هزینه‌های شخصی و حدود 30 میلیارد تومان بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =