بیدود

دو سال است که سوار دوچرخه می‌شوم. شاید در ابتدا نگاه‌ها به دوچرخه‌سوار از سرتعجب بود اما امروز دیگر برای شهروندان تهرانی دیدن دوچرخه‌سواران در سطح شهر عادی شده، این دوچرخه‌های زین‌دار یا کامفورت راحت هستند ولی رکاب زدن با آنها کمی سخت‌ است.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت «پاک چرخ ایرانیان» در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان اولین و تنها مجری ارائه دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند با نام تجاری «بیدود» ضمن بررسی نیازهای جامعه و با رویکرد حرکت به سمت شهر هوشمند، فعالیت خود را در زمینه حمل‌ونقل پاک با هدف کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط‌زیست، افزایش سلامت شهروندان و کاهش ترافیک آغاز کرد. اما از آن زمان تا امروز فعالیت این شرکت در زمینه ارائه دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند با فرازونشیب‌هایی همراه بوده که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

مزایا و معایب بیدود
یکی از کاربران دوچرخه‌های اشتراکی «بیدود» درباره مزایا و معایب این سیستم حمل‌ونقل به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: « دو سال است که سوار دوچرخه می‌شوم. شاید در ابتدا نگاه‌ها به دوچرخه‌سوار از سرتعجب بود اما امروز دیگر برای شهروندان تهرانی دیدن دوچرخه‌سواران در سطح شهر عادی شده، این دوچرخه‌های زین‌دار یا کامفورت راحت هستند ولی رکاب زدن با آنها کمی سخت‌ است، تجربه استفاده از دوچرخه‌های «بیدود» جالب بود. البته هزینه‌های «بیدود» کمی گران بوده ولی استفاده از دوچرخه‌ها راحت است. البته این مزیت را نیز دارد که می‌توانید دوچرخه‌ها را در سطح شهر بردارید و با رسیدن به مقصد هم آن را در جای مناسبی بگذارید. اگر سوار دوچرخه نمی‌شوید، «بیدود» به شما تجربه دوچرخه‌سواری مدرن را نمی‌دهد. اما اگر دوچرخه‌سوار هستید ولی دوچرخه‌ همراه‌تان نیست، «بیدود» راه‌حل خوبی است. ولی ایکاش در دوچرخه‌های «بیدود» با افزودن یک دنده ساده، تجربه رکاب‌زنی را برای دوچرخه‌سوار فراهم می‌کردند.

تقاضا برای دوچرخه، بیشتر از عرضه آن است!
غلامحسین قاسمی، رئیس هیات‌مدیره و یکی از بنیانگذاران شرکت «پاک چرخ ایرانیان» دررابطه‌با شروع فعالیت «بیدود» به «دنیای‌خودرو» گفت: «سال 13۹۶ ایده تولید دوچرخه‌های بیدود در ایران شکل گرفت. اجرای این طرح ابتدا در کشورهایی مانند چین شروع شد و باتوجه به نیاز کشور تصمیم گرفته‌ایم این امکانات در کشور نیز تامین شود. پس از مطرح شدن ایده ابتدایی، زیرساخت‌های اولیه مانند آی‌تی، حوزه تحقیق‌وتوسعه، مارکتینگ، اقدامات الکترونیکی مانند قفل، بلوتوث و جی‌پی‌اس‌ها تکمیل و دوچرخه‌ها راهی سطح شهر شدند. در دنیا این دوچرخه‌ها توسط استارت‌آپ‌ها اداره می‌شوند چراکه سازماندهی و اداره این چنین مجموعه‌ای بسیار دشوار است اما در ایران متاسفانه حامی قدرتمندی نداشتیم تا بتوانیم مدیریت، زیرساخت و چیدمان را از کشورهای دیگر الگوبرداری کنیم. دوچرخه‌های اشتراکی در آذرماه 13۹۷ در تهران و سپس در آذرماه 13۹۹ در شیراز فعالیت خود ار آغاز کردند.
وی درباره نحوه استقبال مردم افزود: «این دوچرخه‌ها نیاز افراد است. بعد از سه‌سال با استقبال خوب مردم روبه‌رو شده به طوری که اکنون در این زمینه، تقاضا بیشتر از عرضه است.»
رئیس هیات‌مدیره شرکت پاک چرخ ایرانیان درخصوص عدم حمایت دولت تصریح کرد: «دوچرخه های اشتراکی در دنیا با کمک شهرداری و دولت ( با پرداخت یارانه‌های سنگین) به توسعه و رشد می‌رسند. اما در اینجا چنین حمایت‌هایی وجود ندارد.
در دوره قبل شهرداری تهران به‌رغم برخی وعده‌ها اما حمایت خاصی نشد و پرداخت یارانه‌ها نیز از سوی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، چندان صورت نگرفت. به همین دلیل مبلغ خرید اشتراک دوچرخه‌ها افزایش یافت تا یارانه پرداخت‌نشده جبران شود. از طرفی قیمت هر دستگاه دوچرخه که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، 10میلیون‌تومان است پس اینکه برخی کاربران هزینه اشتراک «بیدود» را بالا می‌دانند، بی‌انصافی است. درحال‌حاضر هزینه سفر با دوچرخه‌های «بیدود» به ازای هر 30دقیقه 2900 تومان البته به جز حق‌عضویت سالانه) است، الان با این پول چه چیزی می‌توان خرید؟»

هزینه‌های «بیدود» چقدر است؟
وی درباره تاثیرات مثبت دوچرخه‌های اشتراکی توضیح داد: «استفاده از این دوچرخه‌ها هم به سلامتی افراد و هم رسیدن به محیطزیست پاک کمک می‌کند.»
غلامحسین قاسمی درباره برخی موارد مطرح‌شده در زمینه برخی اشکالات در اپلیکیشن «بیدود» گفت: «هم اکنون هزاران نفر درحال‌استفاده از این اپلیکشن هستند. این را نیز باید در نظر گرفت که شاید برخی مـــدل‌های تلفن‌همراه برای اجرای این برنامه مشکل داشـــــته باشند. اگر هم کاربری در این زمینه مشکلی داشت، می‌تواند با شماره «۴۲۲۴۳» با تیم پشتیبان و به صورت ۲۴‌ساعته تماس بگیرد.»
قاسمی درباره نحوه ثبت‌نام و خرید اشتراک دوچرخه‌های «بیدود» تصریح کرد: «ابتدا باید اپلکیشن را دانلود و نصب کنید. سپس مشخصات‌تان را وارد کرده و بعد از آن تصویر کارت ملی خود را در اپلکیشن بارگذاری کنید و در پایان مبلغ ۱۴۹500 تومان به عنوان حق عضویت و بیمه یک‌ساله بپردازید. همان طور که گفتم هزینه یفر برای هر 30‌دقیقه 2900 تومان است.»
وی ادامه داد: «درحال‌حاضر تعداد دوچرخه‌های اشتراکی «بیدود» ۵هزار دستگاه است. جمع‌آوری آنها توسط تیم لجستیک ما ۲۴به‌صورت ساعته و از نقاط کم تقاضا و پارکینگ‌ها به نقاط پرتقاضا انجام می‌شود. این دوچرخه‌ها هر روزه توسط تیم تعمیر و نگهداری بررسی و در صورت بروز مشکل تعمیر می‌شوند.»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • موسی رافزی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    سلام.۶ ماهه پول ودیعه منو چرا عودت نمیدید.این حرکت کلاه برداریه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =