کد خبر: 236227
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
هواوی

مقامات آمریکایی با درخواست شرکت مخابراتی هواوی به منظور خرید تراشه به ارزش صدها میلیون دلار برای کسب و کار قطعات خودرویی این شرکت موافقت کردند.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از ایسنا، هواوی که بزرگترین شرکت خودروسازی جهان است، با محدودیتهای تجاری روبرو شده که از سوی دولت ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا برای فروش تراشه و سایر قطعات مورد استفاده در شبکه های مخابراتی و تلفنهای هوشمند وضع شد. دولت بایدن این موضع گیری سختگیرانه برای صادرات به هواوی را حفظ کرده و با مجوز فروش تراشه به هواوی برای استفاده در دستگاههای ۵G مخالفت کرده است.

اما منابع آگاه به رویترز گفتند در هفته ها و ماههای اخیر دولت آمریکا مجوزهایی صادر کرده که به شرکتهای آمریکایی اجازه می دهند تراشه هایی به هواوی برای قطعات خودرو مانند نمایشگرهای ویدیویی و حسگرها بفروشند. این مجوزها در شرایطی صادر شده که هواوی تلاش می کند کسب و کار خود را به سمتی هدایت کند که کمتر در معرض ممنوعیتهای تجاری آمریکا قرار بگیرد.

تراشه های خودرو معمولا پیشرفته به حساب نمی آیند و محدودیتی برای دریافت مجوز ایجاد نمی کنند. یک فرد آگاه از صدور مجوزها به رویترز گفت: دولت مجوزهایی برای تراشه ها در خودروهایی داده که ممکن است قطعات دیگری با قابلیت ۵G داشته باشند.

سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا در خصوص این مجوزها گفت: دولت به شکل مستمر سیاستهای مجوزدهی را دنبال می کند تا دسترسی هواوی به کالاها، نرم افزار یا فناوری که ممکن است به امنیت ملی یا منافع سیاست خارجی آمریکا لطمه بزند را محدود کند.

به گفته این منبع آگاه، وزارت بازرگانی اجازه افشای مجوزهای تصویب یا رد شده را ندارد.

سخنگوی هواوی هم در این باره اظهارنظر نکرد و تنها گفت: ما در حال قرار گرفتن در موقعیت تامین کننده قطعات جدید برای خودروهای متصل هوشمند هستیم و هدف ما کمک به سازندگان خودرو برای تولید خودروهای بهتر است.

وزارت بازرگانی آمریکا پس از این که در سال ۲۰۱۹ هواوی را در لیست سیاهی قرار داد که فروش کالاها و فناوری آمریکایی بدون دریافت مجوز را به این شرکت ممنوع کرد، سال گذشته محدودیتهایش علیه هواوی را تشدید و فروش تراشه هایی که در خارج از آمریکا با استفاده از تجهیزات آمریکایی ساخته می شود را به هواوی ممنوع کرد. همچنین به لابی در میان کشورهای متحدش اقدام کرد تا مانع مشارکت هواوی در ساخت شبکه های مخابراتی ۵G در این کشورها شود.

هواوی در نیمه اول سال ۲۰۲۱ بزرگترین کاهش درآمد در تاریخ این شرکت را اعلام کرد. محدودیتهای آمریکا هواوی را واداشت بخشی از کسب و کار تلفن هوشمند خود را به فروش برساند. اریک شو، رییس هیات مدیره چرخشی هواوی در نمایشگاه خودروی امسال شانگهای توافقاتی با سه خودروساز دولتی چینی شامل بایک برای تامین سیستم عامل خودروی هوشمند "هواوی اینساید" اعلام کرد که بارزکننده تغییر جهت هواوی به سوی خودروهای هوشمند است.

بر اساس گزارش رویترز، همچنین گفته می شود پس از این که تامین کنندگان مجوز فروش دهها میلیون دلار تراشه به هواوی را از دولت آمریکا دریافت کردند، این شرکت از آنها خواسته است دوباره درخواست داده و مجوز فروش به ارزش یک یا دو میلیارد دلار درخواست کنند. این مجوزها معمولا برای چهار سال اعتبار دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =