میکروچیپ‌ها

روز جمعه کمپانی تویوتاموتورز اعلام کرد که هدف تولید سالانه خود را برای سال مالی جاری میلادی تا 300 هزار دستگاه کاهش داده است. به‌گفته این شرکت روند تصاعدی ابتلا به‌کووید-19 به‌کاهش تولید قطعات در کشورهایی مانند ویتنام و مالزی منجر شده و این مساله به‌کمبود جهانی چیپ‌های خودرویی دامن زده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز جمعه کمپانی تویوتاموتورز اعلام کرد که هدف تولید سالانه خود را برای سال مالی جاری میلادی تا 300 هزار دستگاه کاهش داده است. به‌گفته این شرکت روند تصاعدی ابتلا به‌کووید-19 به‌کاهش تولید قطعات در کشورهایی مانند ویتنام و مالزی منجر شده و این مساله به‌کمبود جهانی چیپ‌های خودرویی دامن زده است. کازوناری موکاکورا، یکی از مدیران ارشد این غول خودروسازی ژاپنی پس از اعلام تغییر هدف تولید تویوتا اعلام کرد: «مساله ترکیبی از شیوع ویروس کرونا و کمبود قطعات نیمه‌رساناست؛ اما درحال حاضر این ویروس کروناست که تاثیر قابل توجهی بر تولید ما گذاشته است.»

زیر سایه پاندمی
برخلاف سایر خودروسازان بزرگ بین‌المللی که پیش‌ از این مجبور به‌تغییر برنامه‌ریزی‌های تولید خود شده بودند، تویوتا تاکنون توانسته مساله کمبود میکروچیپ‌ها را اداره کند؛ زیرا این شرکت از زمان زلزله وحشتناک ژاپن در سال 2011 برنامه‌ای جدی را برای انبار کردن قطعات ضروری مورد نیاز برای تولید خود دنبال می‌کند. با این حال اعلامیه این خودروساز ژاپنی در روز جمعه گواه دیگری است بر این‌که صنعت‌خودرو جهان هنوز نتوانسته از تاثیرات پاندمی رها شود و خودروسازان برای بهره بردن از فرصتی که افزایش تقاضا پس از موج‌های اولیه کووید فراهم کرده است، دچار مشکل هستند. فروش خودرو درچین در ماه اوت حدود یک‌پنجم کمتر از دوره مشابه سال قبل بود؛ زیرا خودروهای کمتری برای فروختن به‌مشتریان وجود داشت. تویوتا حالا انتظار دارد در سال مالی منتهی به 31 مارس به‌جای 9.3 میلیون‌دستگاه به 9 میلیون دستگاه برسد. این درحالی است که این شرکت ژاپنی که عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان را با خود یدک می‌کشد، پیش‌بینی قبلی خود را برای رسیدن به‌رقم 22.7 میلیارددلار سود عملیاتی کاهش نداده است.

کاهش تولید مورد انتظار
تویوتا روز جمعه اعلام کرد که در ماه سپتامبر کاهش تولید کلی در سال جاری به 360 هزار دستگاه می‌رسد و درنتیجه در این ماه شاهد کاهش تولید 70 هزار دستگاه خودرو دیگر خواهیم بود. تویوتا امیدوار است بخشی از این کاهش تولید را تا پایان سال مالی جاری جبران کند. در دوران قرنطینه بسیاری از افراد که مجبور به‌خانه‌نشینی شده بودند، به‌خرید محصولات الکترونیکی (از کامپیوترهای خانگی و تبلت‌ها گرفته تا ویدئوگیم‌ها) روی آوردند و همین مساله سبب افزایش شدید تقاضا برای میکروچیپ‌ها شد. اتکای بیش از حد به‌کارخانه‌های فعال در آسیای جنوب شرقی برای تامین قطعات مورد نیاز برای تویوتا یک دردسر به‌شمار می‌رود؛ اما این مساله همچنین برای رقبای این شرکت مانند فولکس‌واگن نیز مشکلی بزرگ و بحرانی تلقی می‌شود. فولکس‌واگن هشدار داده که ممکن است درنتیجه کمبود میکروچیپ‌ها مجبور به‌کاهش تولید خود شود. فوردموتور نیز ماه گذشته تولیدش را درکارخانه خود در کانزاس که در آن پیکاپ‌های پرفروش F-150 تولید می‌شد، به‌خاطر مشکلات در زنجیره تامین‌اش متوقف کرد. کمپانی فرانسوی رنو هم مجبور به‌تمدید تعطیلی کارخانه‌هایش در اسپانیا شد. گروه خودروسازی دایمر هم ماه گذشته اعلام کرد که انتظار دارد کمبود میکروچیپ‌ها سبب کاهش فروش محصولات مرسدس‌بنز در سه‌ماهه سوم سال جاری شود.

اقدام متناسب
همان‌طور که گفته شد مشکلاتی که تویوتا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، در تمام صنعت‌خودرو قابل مشاهده است. در ابتدا این امیدواری در میان خودروسازان وجود داشت که بتوانند در نیمه دوم سال جاری بخشی از کاهش تولید خود را جبران کنند. هرچند تداوم یافتن مشکل کمبود میکروچیپ‌ها امکان تحقق این رویا را از خودروسازان گرفت. بخشی از دلیل تداوم کاهش میکروچیپ‌ها به‌شیوع دوباره کووید-19 در کشورهای جنوب شرقی آسیا برمی‌گردد که اکثر کارخانه‌های تولید میکروچیپ‌ در آن‌ها واقع است. تویوتا در اظهار نظری ناامیدانه گفته که تامین‌کنندگان تا سال 2023 به‌حالت نرمال خود بازنمی‌گردند. این کمپانی ژاپنی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با تداوم افزایش تقاضا برای میکروچیپ‌ها در تمام صنایع، ما دائما درحال بررسی وضعیت هستیم و اقدامات میان‌مدت تا بلندمدت بسیاری را درخصوص مسائل مختلف در نظر می‌گیریم.» در ادامه این اعلامیه چنین آمده که: «تمرکز ما روی همه کارهایی است که به‌ما کمک می‌کند هرچه بیش‌تر و تا حد ممکن خودروهایی را در اختیار مشتریانمان قرار بدهیم؛ کارهایی از قبیل تغییر برنامه تولید برای برآورده ساختن تقاضای بالا.» بدون شک وضعیت همیشه این‌طور نمی‌ماند و با افزایش واکسیناسیون روزهای خوش‌تری در انتظار همه ما خواهد بود. اما نکته‌ای که در این میان باید به‌آن توجه داشت این‌که این مشکلات برای ما چه‌درس‌هایی داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =