حمل‌ و نقل عمومی تهران

ازجمله مکان‌هایی که سارقان جیب‌بر، برای ارتکاب این جرم هدف قرار می‌دهند، اتوبوس‌ها و یا محل انتظار ایستگاه های بی‌آرتی است. براساس برآورده‌های صورت‌گرفته توسط پلیس، این نوع جرایم هنگام ازدحام مسافران افزایش می‌یابند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،به همان اندازه که برخی سارقان در مکان‌های خلوت دنبال طعمه می‌گردند، برخی سارقان هم در مکان‌های شلوغ به‌دنبال اهداف شوم خود هستند. این روزها جیب‌بری یکی از جرایمی است که در سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر به وقوع می‌پیوندد و در حال افزایش نیز است. ازجمله مکان‌هایی که سارقان جیب‌بر، برای ارتکاب این جرم هدف قرار می‌دهند، اتوبوس‌ها و یا محل انتظار ایستگاه های بی‌آرتی است. براساس برآورده‌های صورت‌گرفته توسط پلیس، این نوع جرایم هنگام ازدحام مسافران افزایش می‌یابند.

«هل دادن»، شیوه رایج سرقت از قربانیان
یکی از مالباختگان در ایستگاه اتوبوس میدان ولی‌عصر، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «9 صبح 23 اردیبهشت در ایستگاه اتوبوس میدان ولی‌عصر هنگام پیاده شدن از اتوبوس بی‌آرتی دو نفر مرا هل دادند. در آن لحظه اصلا فکر نمی‌کردم تلفن همراهم سرقت شده باشد. پس از پیاده‌شدن از اتوبوس، قصد تماس با تلفن همراهم را داشتم که متوجه سرقت آن شدم. از طریق تلفن‌همراه یکی از افراد در ایستگاه بی‌آرتی به شماره همراهم زنگ زدم ولی کسی جواب نداد. در ادامه، در ساعت 2ظهر همان روز ازسوی پلیس با من تماس گرفته و اعلام شد تلفن همراهم کشف و سارق نیز دستگیر شده است.»

کرونا؛ مهم‌ترین عامل کاهش جیب‌بری
سرهنگ وحید سلطانی، معاون اجتماعی پلیس پیشگیری تهران بزرگ در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره مقابله پلیس با سارقان و جیب‌برهای داخل اتوبوس و ایستگاه‌های بی‌آرتی گفت: «مقابله پلیس با این جرایم به شکل‌های متفاوتی است ازجمله گشت‌های محسوس کلانتری در ایستگاه‌های اتوبوس، حضور نامحسوس پلیس در ایستگاه و بی‌آرتی‌ها و بررسی چهره‌های مظنونین و سارقان (براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از شاکیان ) به طور مستــــــــمر توسط ماموران.» وی افزود: «برخی نقاط پرتردد مانند پایانه‌های غرب، شرق و خاوران که ایستگاه‌های مبــــــدأ و مقصد هــــــستند، توسط ماموران کلانتری به‌صورت ویژه پوشش داده مــــی‌شوند.»
معاون اجتماعی پلیس پیشگیری تهران درباره دستگیری باند بزرگ جیب‌بری در سال گذشته اظهار کرد: «بخش بیشتر جیب‌بری‌ها از بانوان صورت می‌گیرد. در این راستا برای مقابله با سارقان، همواره ایستگاه‌های اتوبوس و بی‌آرتی، توسط ماموران خانم به‌صورت محسوس و نامحسوس پوشش داده می‌شود.
در همین راستا، سال گذشته یک باند حرفه‌ای جیب‌بری در خط تجریش- راه‌آهن توسط ماموران خانم کلانتری 105سنایی شناسایی و افراد این باند دستگیر شدند.» سرهنگ وحید سلطانی در رابطه با انواع جیب‌بری بیان کرد: «بیشتر جیب‌بری‌ها یا به‌شیوه هل دادن یا با پرت کردن حواس مالباخته صورت می‌گیرد. مثلا دو یا سه نفر فرد مسافر را سرگرم صحبت می‌کنند و هم‌زمان سارق از فـــــرصت استفاده و اقدام به جیب‌بری و سرقت می‌کند.»
وی ادامه داد: «تا قبل از کرونا، اوج این جرایم در ساعات صبگاهی و بعدظهرها دیده می‌شد اما درحال‌حاضر با وجود کرونا و افت مسافران در اتوبوس و بی‌آرتی‌ها شاهد کاهش این نوع جرایم هستیم.»

چه کنیم که قربانی سارقان نشویم؟
سرهنگ وحید سلطانی توصیه‌های پیشگیرانه پلیس در مورد این نوع جرایم اعلام کرد: «آگاهی شهروندان نقش موثری در پیشگیری از در جرایم سرقت و جیب‌بری دارد. هرچقدر آگاهی افراد کمتر باشد بیشتر در معرض سوءاستفاده و بزه‌دیدگی قرار می‌گیرند. یکی از وظایف پلیس پیشگیری در معاونت اجتماعی کلانتری‌ها، ارائه آموزش های همگانی به شهروندان است. حضور معاونان اجتماعی یا گشت‌های کلانتری در اتوبوس و ایستگاه‌ها و ارائه بروشور و تراکت‌های آموزشی ازجمله راهکارهای پیشگیری هستند. در این خصوص، نصب بنر در ایستگاه اتوبوس نقش بسزایی در آگاهی‌بخشی به مسافران دارد. تهیه محتوای تصویری (توصیه‌های کارشناسانه و اعتراف‌های مجرمان) و بازنشر آنها در فضای مجازی و رسانه ملی به منظور آگاهی به شهروندان نیز یکی دیگر از راهکارهای پیشگـــــــــیری از سرقت و جیب‌بری است.»
معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت در ادامه افزود: «یکی دیگر از راهکاری، پیشگیری وضعی است. در این شیوه با تعامل با سازمان اتوبوسرانی و با استفاده از شرایط محیطی می‌توانیم این جرایم را کاهش دهیم. به‌عنوان‌مثال، هنگام سوار شدن مسافران از سکوی ایستگاه‌های بی‌آرتی به اتوبوس در ساعات پرتردد و شلوغ، شاهد افزایش جیب‌بری به روش هل دادن هستیم. یکی از پیشنهادهای ما این است که فاصله سکو با ورودی اتوبوس کم باشد تا فرد مسافر بتواند راحت‌تر سوار بی‌آرتی و اتوبوس شود و هنگام سوار شدن جیب و کیف مسافر نمایان نشود. توصیه و ارائه آگاهی توسط رانندگان اتوبوس به مسافران نیز نکته مهمی است.»
وی ادامه داد: «سال‌های گذشته به دلیل حمل پول نقد توسط مردم، بیشتر جیب‌بری ها شامل وجه نقد و مدارک بود. اما اکنون به‌دلیل کاهش حمل پول نقد توسط مردم، بیشترین جیب‌بری‌های صورت گرفته از خانم‌ها و آقایان مربوط به تلفن‌همراه است.»
معاون اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت در پایان تاکید کرد: «به‌تازگی قطعات داخل اتوبوس و وسایل ایستگاه‌های بی‌آرتی نیز به سرقت می‌روند. توصیه پلیس به مسئولان اتوبوسرانی این است حتما از قطعاتی استفاده کنند که محکم و استوار باشند تا توسط این افراد به سرقت نروند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =