لندکروزر

اگر بخواهیم خرید لندکروزر با اختلاف قیمت فاحش را تحریم کنیم، چه‌خودرو هم‌قیمتی را می‌توان خریداری کرد؟ یکی از گزینه‌های پیش رو DS7 کراس‌بک است.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها تویوتا لندکروزر 2009 در بازار امارات‌متحده‌عربی با میانگین قیمت حدود 60 هزار درهم به‌فروش می‌رسد. به‌عبارت دیگر شما می‌توانید با حدود 450 میلیون‌تومان صاحب یک دستگاه تویوتا لندکروزر در کشور امارات شوید. این صرفا یک میانگین از کل قیمت‌های موجود در بازار امارات بوده و باید گفت حتی با کمتر از این بودجه نیز می‌توان لندکروزر خریداری کرد. حال اگر قرار باشد قیمت نمونه مشابه تویوتا لندکروزر 2009 در ایران را طبق تعرفه زمان واردات آن حساب کنیم، در گران‌ترین حالت باید اکنون حدود 900 میلیون‌تومان ارزش داشته باشد. اگر هم بخواهیم قیمت آن را با میانگین اختلاف قیمت خودرو خارجی در ایران نسبت به‌خارج از کشور حساب کنیم، باید ارزش یک دستگاه تویوتا لندکروزر 2009 به‌طور میانگین حدود یک‌میلیارد و 800 میلیون‌تومان باشد. این درحالی است که شما برای خرید این شاسی‌بلند 12 ساله ژاپنی به‌طور میانگین باید حدود سه‌میلیارد و 600 میلیون‌تومان هزینه کنید. به‌عبارت دیگر شما برای خرید یک دستگاه لندکروزر در ایران باید معادل ارزش واقعی هشت‌دستگاه از همین خودرو را پرداخت کنید. حال اگر بخواهیم خرید لندکروزر با اختلاف قیمت فاحش را تحریم کنیم، چه‌خودرو هم‌قیمتی را می‌توان خریداری کرد؟ یکی از گزینه‌های پیش رو DS7 کراس‌بک است.

اصیل‌زاده ژاپنی یا نوپای فرانسوی؟
واژه لندکروزر جزو قدیمی‌ترین واژه‌ها در عرصه شاسی‌بلندسازی جهان بوده که قدمت آن به 70 سال پیش بازمی‌گردد. در سال 1951 میلادی تویوتا مدل لندکروزر را به‌عنوان یک خودرو آفرود با ابعاد جمع‌وجور طراحی و تولید کرد و با گذشت زمان و معرفی شدن نسل‌های جدید از لندکروزر شاهد افزایش تنوع و رشد ابعاد آن بودیم.
درسال 1967 تویوتا تصمیم گرفت در کنار تولید نسخه‌های آفرود لندکروزر، نمونه‌های کانفورت آن را نیز تولید کند. از آن زمان تاکنون لندکروزر در دو نسخه کانفورت و آفرود تولید می‌شود. لندکروزر کانفورت شاید از نظر قابلیت‌های آفرود به‌پای نسخه‌های آفرود نرسد، اما امکان استفاده در مسیرهای آنرود را نیز دارد. جدیدترین نسل از لندکروزر با کد J300 شناخته می‌شود و از سال جاری میلادی توسط تویوتا تولید می‌شود. اما لندکروزری که سوژه امروز ماست، یک نسل قدیمی‌تر بوده و با کد J200 شناخته می‌شود.
لندکروزر J200 در بازه زمانی 2007 تا 2021 به‌مدت 14 سال تولید شده است. نسل پیشین لندکروزر دو بار در سال‌های 2011 و 2015 دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفته که نمونه مورد نظر ما در این نوشتار، نسخه پیش از این دو فیس‌لیفت است. لندکروزر یار دیرینه بازار ایران بوده و مدل‌های کلاسیک آن درحال حاضر نیز در کشور موجود است. اما پررنگ‌ترین حضور این ژاپنی در ایران را باید متعلق به‌نسل J200 دانست. از سال 2007 تا 2013 نسل قبلی لندکروز درکشور عرضه شده که شامل مدل‌های قبل از فیس‌لیفت یا فیس‌لیفت اول آن می‌شود.
البته لازم به‌ذکر است چند سال پیش تعداد انگشت‌شماری از فیس‌لیفت دوم لندکروزر وارد کشور شد که همگی برای خدمت در ناوگان پلیس خریداری شده بودند. DS7 از نظر تجربه به‌گرد پای رقیب هم‌قیمت ژاپنی خود نیز نمی‌رسد. چون این کراس ‌اوور کامپکت فرانسوی برای نخستین‌بار در سال 2017 وارد خط تولید شده و فعلا یک محصول تازه‌وارد به‌حساب می‌آید. برای این‌که اختلاف میان تاریخچه این دو خودرو را بهتر درک کنید، باید گفت قدمت کل برند DS اتومبیلز به 12 سال پیش بازمی‌گردد. این درحالی است که نسل J200 لندکروزر به‌تنهایی 14 سال قدمت دارد. درابتدا درسال 2009 سیتروئن محصولات پرمیوم خود را با نام DS به‌بازار عرضه می‌کرد و پنج سال بعد یعنی در سال 2014 برند DS به‌عنوان یک برند پرمیوم مستقل و عضو گروه خودرویی PSA فرانسه معرفی شد. این برند که تحت‌مالکیت سیتروئن فعالیت می‌کند، به‌تولید و عرضه خودروهای پرمیوم بر پایه محصولات این خودروساز فرانسوی می‌پردازد. تنها مدل 2018 از DS7 کراس‌بک در بازار ایران عرضه شده و از این حیث نیز یک خودرو ناشناخته در کشورمان به‌حساب می‌آید.

با پول لندکروزر چه بخریم؟


DS7 جذاب، لندکروزر با ابهت
معمولا شاسی‌بلندهای فول‌سایز به‌دلیل ابعاد بزرگ و ارتفاع بلندی که دارند، با ابهت خود بینندگان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. اما لندکروزر علاوه‌بر ابعاد بزرگ و ارتفاع بلند، دارای طراحی زیبایی بوده که با وجود گذشت سال‌های زیاد، همچنان چهره با وقار و اصیل خود را حفظ کرده است. نکته جالب‌تر درخصوص طراحی لندکروزر این‌که چهره اولیه آن به‌مراتب بهتر از نمونه‌های فیس‌لیفت‌شده بوده و اصیل‌تر است.
درون کابین بزرگ این خودرو نیز مانند ظاهر آن شاهد یک طراحی ساده هستیم. طراحی ساده و کاملا کاربردی که خبری از تجملات و موارد عجیب و غریب در آن نیست. تمام این نکته‌ها، نشان از شخصیت کاربردی و با کیفیت لندکروزر دارد. اما متاسفانه در ایران جایگاه این خودرو عوض شده و بیش‌تر از آن به‌عنوان یک خودرو لوکس استفاده می‌شود.
در مقابل DS7 طراحی شلوغ و پرزرق و برقی دارد که در نگاه نخست بی‌شک جلب‌توجه خواهد کرد؛ اما باید منتظر ماند و دید که آیا با گذشت زمان جذابیت و کیفیت روز اول خود را به‌خوبی لندکروزر حفظ می‌کند یا خیر؟ درطراحی این کراس‌اوور فرانسوی توجه زیادی به‌جزئیات شده و هربخش از آن، حتی نحوه روشن شدن چراغ‌ها نیز برنامه‌ریزی شده است. درون کابین نیز حس خودرو پرمیوم به‌خوبی به‌سرنشینان القا می‌شود. مواد استفاده‌شده درون کابین همگی مرغوب بوده و همچون نمای بیرون طراحی شلوغی دارد. اما به‌عنوان اصلی‌ترین تفاوت داخل کابین باید گفت لندکروزر یک خودرو هفت‌نفره است؛ اما DS7 حداکثر برای پنج نفر صندلی دارد.

با پول لندکروزر چه بخریم؟


لندکروزر کاربردی، DS7 سرگرم‌کننده
تویوتا لندکروزر با امکاناتی از قبیل صندلی‌های ردیف دوم و سوم تاشو، مجهز به‌باک بنزین اضافی، سنسور جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید، سیستم استارت و استاپ، یخچال، کروزکنترل، آینه الکتروکرومیک و برقی، روکش چرمی صندلی‌ها، شیشه‌شور چراغ‌ها، سانروف، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها، دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، سیستم صوتی با شش بلندگو و پشتیبانی از USB و iPod، بلوتوث، صفحه‌نمایش رنگی، ایربگ و ... یک خودرو مناسب برای مسافرت‌های طولانی یا سفر به‌دل طبیعت است. اما DS7 کراس‌بک به‌لطف آپشن‌هایی همچون کروزکنترل مجهز به‌محدودکننده سرعت، سیستم پایش و هشدار نقاط‌کور، سنسورهای پارک جلو و عقب و دوربین دید عقب، برف‌پاکن چراغ‌ها و شیشه‌شور جلو اتوماتیک، درِ برقی صندوق‌عقب، دوربین با تشخیص علامت‌های جاده، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک مجهز به‌مجراهای عقب و کنترل رطوبت، چراغ‌های جلو با امکان جهت‌یابی، مه‌شکن‌های جلو با گردش اتوماتیک، چراغ‌های روشنایی در روز LED، عملکرد نور بدرقه، کمکی ماندن در لاین، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش، کنترل پایداری سه‌حالته، شارژر وایرلس، محفظه خنک‌کننده، مانیتور هشت‌اینچی لمسی، اتو پارک، فرمان برقی چهارحالته، پیشگیری از تصادف، اتوهلد، چهار حالت رانندگی، سنسور فشار باد تایر، سنسور تغییر لاین، سنسور خواب‌آلودگی راننده، پشتیبانی از AUX، USB و DVD، سیستم صوتی بلندگو FOCAL با ۱۴ بلندگو و ... یک کراس‌اوور خوش‌آپشن و با امکانات بالا به‌حساب می‌آید که تا ساعت‌ها می‌تواند سرنشینان را سرگرم کند.


لندکروزر بی‌دردسر، DS7 بهینه‌تر
این روزها پیدا کردن یک لندکروزر خوب که درشرایط مناسب نگهداری و استفاده شده بسیار دشوار است. درسال‌های اخیر معمولا هر لندکروزری که تصادف می‌کرد یا مشکلی برایش پیش می‌آمد، توسط مراکز متفرقه به‌صورت غیراستاندارد فیس‌لیفت شده یا بادی‌کیت اسپرت و امکانات رفاهی اضافی روی آن نصب می‌شد. از این روز توصیه می‌شود اگر به‌دنبال یک لندکروزر خوب هستید، به‌سراغ مدل‌های فابریک و دست‌نخورده آن بروید. در کل خرید یک تویوتا لندکروزر سالم دردسرهای خاص خودش را دارد و اگر بخواهیم از برتری‌های فنی لندکروزر شش‌سیلندر نسبت به DS7 کراس‌بک صحبت کنیم، باید گفت این شاسی‌بلند علاوه‌بر فضای کابین و بار بزرگ‌تر، از پیشرانه تنفس‌طبیعی بزرگ بهره می‌برد که حساسیت‌ها و دردسرهای موتورهای مجهز به‌پرخوران نسبت به‌سوخت بی‌کیفیت را ندارد. همچنین لندکروزر از پلت‌فرم دودیفرانسیل بوده که امکان رانندگی خارج از جاده را فراهم می‌کند. درمقابل DS7 کراس‌بک از نظر شتاب و سرعت شرایط بهتری نسبت به‌لندکروزر شش‌سیلندر داشته و مانند آن خودرو تنبلی نیست. علاوه‌بر این، DS7 مصرف سوخت و آلایندگی کمتری نسبت به‌لندکروزر شش‌سیلندر دارد. برای درک بهتر باید گفت مصرف سوخت لندکروزر حتی از دو برابر مصرف سوخت DS7 نیز بیشتر بوده و یکی از پرمصرف‌ترین‌های بازار به‌حساب می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =