مرسدس‌بنز کلاس G تمام‌برقی

برخلاف سایر محصولات این کمپانی صاحب‌نام آلمانی، شاهد تحول اساسی در طراحی بدنه خودروهای الکتریکی جدید مرسدس‌بنز هستیم. در همین رابطه مدیر طراحی مرسدس‌بنز از حذف طراحی سدان‌های سه‌جعبه‌ای خبر می‌دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»،موتورشو بین‌المللی مونیخ به‌عنوان مهم‌ترین و البته نخستین موتورشو دوران پساکرونایی میزبان خودروسازان جهان شد. موتورشو مونیخ از هفتم سپتامبر شروع به‌کار کرد و آخرین روز این موتورشو دو روز قبل یعنی 12 سپتامبر بود. به‌رغم این‌که خودروسازان مطرح هر یک محصولات جدید خود را به‌نمایش گذاشتند، درحقیقت با تکنولوژی جدید کمپانی‌ها در زمینه توسعه الکتریکی‌ها و سیستم‌های الکترونیکی هوشمند (سیستم خودران) نیز آشنا شدیم. یکی از مهم‌ترین رویدادهای موتورشو مونیخ معرفی محصولات الکتریکی جدید مرسدس‌بنز بود که مورد توجه بسیاری قرار گرفت. اما برخلاف سایر محصولات این کمپانی صاحب‌نام آلمانی، شاهد تحول اساسی در طراحی بدنه خودروهای الکتریکی جدید مرسدس‌بنز هستیم. در همین رابطه مدیر طراحی مرسدس‌بنز از حذف طراحی سدان‌های سه‌جعبه‌ای خبر می‌دهد. در ادامه این مطلب به‌بررسی طراحی محصولات جدید مرسدس‌بنز می‌پردازیم.
دگردیسی طراحی مرسدس‌بنز
اگر عنوان این مطلب که حذف طراحی سه‌جعبه‌ای است مورد توجهتان قرار گرفته، لازم است ابتدا با اصطلاح سه‌جعبه‌ای در طراحی خودرو آشنا شویم. درطراحی بدنه خودرو (از نمای جانبی) اصولا هر یک از سه بخش محفظه موتور، اتاق میانی (یا فضای سرنشینان) و صندوق بار خودرو در قالب یک جعبه یا باکس مجزا تعریف می‌شوند. برهمین اساس یک خودرو سدان صندوق‌دار که دارای این سه بخش فرمی مجزا و قابل تشخیص باشد، به‌عنوان یک اتومبیل با طراحی سه‌جعبه‌ای «BOX DESIGN 3» شناخته می‌شود. برهمین اساس خودروهای فاقد صندوق‌عقب، دو جعبه‌ای و خودروهای فاقد پوزه یا دماغه (مانند برخی ون‌ها یا اتوبوس‌ و مینی‌بوس‌ها) با عنوان یک‌جعبه‌ای شناخته می‌شوند. اما آنچه در اینجا مورد توجه قرار گرفته این است که به‌تازگی مجله خودرویی «تاپ‌گیر» بریتانیا در مصاحبه‌ای با گوردن واگنر (مدیر طراحی مرسدس‌بنز) از او درخصوص سبک طراحی محصولات جدید این کمپانی خودروسازی صاحب‌نام آلمانی (به‌ویژه مدل‌های EQ) پرسیده و این‌که چرا دیگر ما شاهد فرم‌های زیبای سه‌جعبه‌ای در مدل‌های EQE و EQS نیستیم؟
گوردن واگنر نیز در پاسخ به‌این سوال چند فاکتور مهم را عامل این اتفاق دانسته است. نخست الکتریزه شدن خودروها و نحوه چیدمان باتری در کف خودرو است که سبب تغییر معماری و ساختار کلی فرم بدنه مدل‌های جدید شده است. به‌نظر می‌رسد در این حال دیگر ترکیب سدان‌های سه‌جعبه‌ای با پک باتری کف خودرو زیبا به‌نظر نمی‌رسند. دومین فاکتور بحث آیرودینامیک خودرو است که به‌شدت طراح‌های جدید را تحت‌تاثیر قرار داده و سبب شده است در ظاهر جدید این خودروها شما ترکیبی از فرم‌های سدان کوپه هاچ‌بک را در یک بدنه شاهد باشید که شاید از نظر برخی زیبا نباشد. سومین فاکتور را نیز باید توجه به‌نیاز بازار عنوان کرد. در ادامه برخی تغییرات در بدنه خودروهای جدید مطابق با زبان تازه و سیکل جدید طراحی خواهد بود. بنابر تحلیل مدیر طراحی مرسدس‌بنز به‌دلیل ارتفاع پک باتری‌ها در کف بدنه، طراحی یک‌دست و ترکیب فرم‌های سه‌جعبه‌ای معروف در قالب یک فرم سیال (همانند EQE) می‌تواند سبب زیباتر شدن خودروها شده و تناسبات بهتری را ایجاد کند. به‌اعتقاد وی هرچند الکتریکی شدن خودروها سبب آزادی عمل طراحان بدنه شده، اما درعین حال محدودیت‌هایی را نیز برای آنان به‌وجود آورده است که سبب خلق خودروهایی شده که بسیاری نسبت به‌آن‌ها انتقاد دارند. هرچند ربط دادن ایرادات طراحی درمحصولات جدید برقی مرسدس‌بنز به‌محدودیت‌های ذکرشده تا حدی می‌تواند ضعف‌ طراحی در مدل‌های سدان‌ این کمپانی خودروساز آلمانی را توجیه کند، اما همچنان این سوال باقی است که چرا باید این معضلات را در مدل‌های اس‌یووی مانند کانسپت EQS SUV که تقریبا هیچ‌یک از محدودیت‌های طراحی مدل‌های سدان را ندارند نیز شاهد باشیم؟

تحول در طراحی به‌سبک مرسدس‌بنز!


EQG؛ خاص‌ترین الکتریکی اشتوتگارت!
یکی دیگر از غافلگیری‌های مرسدس‌بنز برای طرفدارانش، رونمایی از کانسپت EQG بود. چه‌خوشایند باشد چه نباشد، صنعت‌خودرو درمسیر الکتریکی شدن قرار دارد. بنابراین اگر طرفدار پروپاقرص G کلاس هستید، نگران نباشید؛ تغییراتی که روی مدل الکتریکی این اس‌یووی محبوب مرسدس‌بنز صورت گرفته، مشابه نسخه بنزینی آن و با اندکی تغییرات در راستای اهداف الکتریکی شدن است. از نظر طراحی، کانسپت EQG همان فرم جعبه‌ای G کلاس را حفظ کرده است. با این تفاوت که درنسخه الکتریکی G کلاس یا همان EQG نشانه‌های جدیدی در طراحی این خودرو رعایت شده که الکتریکی بودن آن کاملا مشهود است. فرم جعبه‌ای خودرو حفظ شده و دو رنگ مشکی براق در قسمت بالایی بدنه و نقره‌ای براق در قسمت پایینی همراه با طراحی LED های نواری روی بدنه، شخصیت سنگینی به‌لحاظ بصری برای EQG به‌ارمغان آورده است. چهره خودرو همانند نسخه بنزینی G کلاس با دو چراغ طراحی شده، اما صفحه مشکی براق با ستاره‌های آبی‌رنگ روی آن جایگزین جلوپنجره شده تا G کلاس برقی با همان ظاهر کلاسیک اما اندکی مدرن به‌نمایش گذاشته شود. در نمای عقب همان چراغ‌های نسخه بنزینی حفظ شده؛ با این تفاوت که جای محفظه لاستیک در عقب به‌یک پک شارژ تبدیل شده است. کانسپت EQG روی رینگ‌های آلیاژی آلومینیومی براق 22 اینچی با طراحی منحصربه‌فرد قرار دارد که جذابیت خاصی به‌این خودرو می‌بخشد. گوردن واگنر (مدیر طراحی مرسدس‌بنز) درباره طراحی این خودرو می‌گوید: «ما با EQG جدید به‌آینده سفر می‌کنیم! این خودرو تجسم قابلیت‌های فوق پیشرفته آفرود با قوای حرکتی الکتریکی است که همه ما برای رسیدن به‌آن تلاش می‌کنیم. این نشان‌دهنده تلاش بی‌وقفه ماست و مهم‌ترین چیز این بود که DNA کامل G کلاس را حفظ کنیم؛ اما آن را به‌دوران EQ برسانیم. چیزی متفاوت از G کلاس اما با حفظ کلیت آن. ما ترکیبی از طراحی مدرن با فناوری LED سفید را به‌کار گرفتیم و خودرویی متفاوت را به‌نمایش گذاشتیم.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =