تست درایو تارا

تارا به‌عنوان سدان کامپکت جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو از استایل به‌روزتری نسبت به‌سایر محصولات این کمپانی برخوردار است. با نگاهی دقیق به‌استایل این خودرو متوجه می‌شویم خطوط تیز روی بدنه، پیکره‌ای به‌اصطلاح استخوانی برای این سدان کامپکت سگمنت C به‌ارمغان آورده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز پنجشنبه فرصتی دست داد تا محصول جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو در پیست آزادی توسط اصحاب رسانه مورد تست و بررسی قرار گیرد. چهار دستگاه تارا با گیربکس دستی به‌رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای تیره، تیتانیومی و نقره‌ای برای تست رانندگی خبرنگاران در نظر گرفته شده بود. خودرویی که رنگ تیتانیومی داشت توسط خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» تحت تست‌های شتاب، پایداری و فرمان‌پذیری قرار گرفت.
نمای خارجی در یک نگاه
تارا به‌عنوان سدان کامپکت جدید گروه صنعتی ایران‌خودرو از استایل به‌روزتری نسبت به‌سایر محصولات این کمپانی برخوردار است. با نگاهی دقیق به‌استایل این خودرو متوجه می‌شویم خطوط تیز روی بدنه، پیکره‌ای به‌اصطلاح استخوانی برای این سدان کامپکت سگمنت C به‌ارمغان آورده است. پروفیل خودرو به‌واسطه خطوط تیز افقی کاراکتر لاین و اورهنگ‌های کوتاه و ضخیم ‌شدن ستون C شخصیتی اسپرت به‌تارا بخشیده است.
با عبور از نمای جانبی و پروفیل و رسیدن به‌نمای جلو، چراغ‌های کشیده‌ای را می‌بینیم که با LED به‌فرم L شکل درون آن، مشابه چراغ‌های برادر بزرگ‌تر این خودرو یعنی دناپلاس است. جلوپنجره شش‌ضلعی این خودرو با خطوط تیز روی کاپوت چهره‌ای تهاجمی را به‌نمایش می‌گذارد و به‌گفته طراحان گروه صنعتی ایران‌خودرو چهره تارا با استفاده از اِلِمان‌های روی چهره یوزپلنگ ایرانی شکل گرفته است. در نمای عقب تارا نیز شاهد خودرویی به‌روز هستیم. زیرا پیوستگی چراغ‌ها که این روزها ترند طراحی خودرو شده، نمایی شیک به‌تارا بخشیده است.
گرافیک چراغ‌های عقب نیز با توجه به‌گفته‌های مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو از اِلِمان‌های طراحی ایرانی الگو گرفته است. فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع این خودرو به‌ترتیب 2652، 4519، 1748 و 1466 میلی‌متری بوده که فضای مناسبی را برای سرنشینان در این سگمنت فراهم آورده است.

یوز ایـــرانی در پیست آزادی

امکانات و تجهیزات
از مهم‌ترین آپشن‌های تارا دستی می‌توان به‌سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی با سیستم‌های ABS، EBD، ESC، TCS، HBA، HSA، دو ایربگ، فرمان برقی، کروز کنترل، سیستم مالتی‌مدیا، آینه‌جانبی برقی و راهنمادار، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، شیشه راننده مجهز به‌آنتی تریپ، ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، تنظیم ارتفاع ستون فرمان تلسکوپی، صندلی راننده با شش‌حالت تنظیم دستی و سرنشین جلو با چهار حالت، پشت سری صندلی‌ها قابل تنظیم و صندلی‌های عقب تاشو برای ایجاد فضای بیش‌تر بار و سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS اشاره کرد. البته درنسخه اتوماتیک قرار است سانروف، تنظیم صندلی برقی، چهار ایربگ، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید به‌خودرو، استارت دکمه‌ای، زیر آرنجی و دوربین دنده‌عقب هم نصب شود.
در زمان ورود به‌کابین تارا و قرارگیری در پشت فرمان این سدان کامپکت، طراحی کابین ساده و مینیمال به‌نظر می‌رسد. از مهم‌ترین ویژگی‌های کابین تارا که می‌توان امتیاز بالایی در این بخش به‌آن داد، صندلی راحت‌تر نسبت به‌سایر محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، دسترسی آسان به‌تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع، زاویه مناسب فرمان نسبت به‌قرارگیری راننده و سهولت در ورود و خروج از کابین خودرو است که نشان از ارگونومی مناسب این خودرو دارد. برای خلوت‌تر شدن فضای داخلی نمایشگر هفت‌اینچی لمسی در کنسول میانی تعبیه شده که در زیر آن نیز تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع سه‌دایره‌ای چشم‌نواز است. کلاستر (مجموعه پشت آمپر) با تلفیقی از آنالوگ و صفحه‌نمایش دیجیتالی همراه است و غربیلک‌فرمان تارا نیز خوش‌فرم و مشابه خودروهای به‌روز بوده و دکمه‌های کروزکنترل، لیمیتد و کنترل سیستم صوتی روی آن تعبیه شده است. همچنین سیستم تهویه‌مطبوع برقی در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک بسیار جذاب است. در این قسمت، یک نمایشگر دایره‌ای در میان دو دایره‌ کناری که دکمه‌های کنترل سیستم تهویه‌مطبوع روی آن قرار گرفته‌اند، جلب‌توجه می‌کند. البته خودرو مورد تست، فاقد دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع برای سرنشینان عقب بود و تارا در زمان تست رانندگی توسط خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» به‌لحاظ عایق‌بندی صدا و حرارت امتیاز بالایی را کسب کرد. زیرا در زمان حرکت هیچ‌گونه صدای اضافی در کابین سرنشینان را آزرده‌خاطر نمی‌کرد. بنابراین در صورت خرید تارا، کابین آرامی در اختیار شما خواهد بود.
زیر کاپوت تارا چه می‌گذرد؟
زیر چهره تهاجمی تارا قلب تپنده‌ای قرار گرفته که بسیار آشناست. این پیشرانه نسخه به‌روزشده و ارتقایافته‌ای از پیشرانه معروف TU5 است و البته پیشرانه تارا نسبت به‌قوای محرکه پژو 206 و 207 و رانا بسیار متفاوت است. زیرا این موتور در سال 1398 دستخوش تغییراتی از سوی مهندسان مرکز تحقیقات موتور گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار گرفت تا نسبت به‌حجم خود راندمان بالاتری تولید کند. بنابراین TU5 به TU5 پلاس تغییر نام داد و آنچه پیشرانه تارا را تشکیل می‌دهد، TU5 پلاس یا TU5P است. باتوجه به‌این‌که مهندسان تحقیقات موتور درصدد سبک‌سازی و کاهش چگالی قطعات برآمدند، بنابراین می‌توان شاهد توان و گشتاور بیش‌تر از این موتور کم‌حجم بود. تغییراتی در نسبت کورس پیستون به‌قطر پیستون، تغییر در استفاده از متریال سبک‌وزن برای طراحی پیستون و رینگ‌پیستون منتج به‌افزایش توان موتور شده است. استفاده از سیستم CVVT (زمان‌بندی متغیر پیوسته سوپاپ‌ها) و ری‌دیزاین (بازطراحی) قطعات پیشرانه این موتور، حداکثر 113 اسب‌بخار قدرت را در 5800 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و گشتاور 144 نیوتون‌متر را در چهارهزار آرپی‌ام به‌ارمغان می‌آورد. البته نسبت تراکم نیز در این پیشرانه کمی افزایش داشته که به‌عدد 11 به‌یک رسیده است. گرچه پیشرانه‌های محصولات پژو در ایران به‌موتورهای گرم معروف بودند و در کمترین زمان ممکن معیوب می‌شدند، اما در پیشرانه تارا برای نخستین‌بار از فن دمنده استفاده شده است که در عقب رادیاتور و در جلو موتور قرار دارد. این نوع طراحی در کنار سیستم روانکاری متغیر به‌واسطه اویل‌پمپ (پمپ روغن) متغیر سبب شده است دمای کاری موتور همانند موتورهای EF7 درسطح استاندارد و کاری خود باشد.
با توجه به‌این‌که هر خودرو 15 دقیقه در اختیار اصحاب رسانه قرار داشت و از ابتدا خودروها با کولر روشن تست شد، دمای موتور از 79 درجه فراتر نرفت که خود موجب کاهش خرابی قطعات دوار و اصلی موتور نیز خواهد بود.
همچنین از سوی دیگر با توجه به‌نصب سیستم CVVT شاهد ضعف و به‌اصطلاح کم ‌آوردن خودرو در زمان استفاده از کولر نبودیم. اما همان‌طور که ایران‌خودرو نیز اعلام کرده است، سوخت بنزین با عدد اکتان 95 برای این موتور مناسب است و با توجه به‌کالیبراسیون موتور و پروگرامینگ جدید ECU باید منتظر ماند تا بازخوردهای لازم در بلندمدت از پیشرانه تارا بررسی شود.
گیربکس پنج‌سرعته دستی برای انتقال قدرت به‌چرخ‌های جلو با ضرایب کوتاه، شتاب بهتری را برای خودرو فراهم آورده است و سیستم کلاچ تارا نیز نسبت به‌سایر محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو با مکانیزم نرم‌تری همراه شده است تا در راستای رانندگی راحت، امتیاز بالایی را کسب کند. صدای موتور نیز هنگام تست در حد استاندارد بوده و امکان بالا بردن دورموتور تا 6100 آرپی‌ام فراهم شده است.
سواری و هندلینگ
تارا درمحور جلو مجهز به‌سیستم مک‌فرسون و در محور عقب مجهز به‌سیستم مولتی‌لینک و فنرپیچشی به‌همراه بازویی است که سواری رضایت‌بخشی دارد. سایز تایرها 65/185 با رینگ 15 اینچی است و در تست درایو تارا که توسط روزنامه «دنیای‌خودرو» انجام شد، عملکرد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC بسیار خوب ارزیابی شد. زیرا درزمان حرکت در پیچ‌ها با سرعت 80 کیلومتربرساعت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی با متغیرسازی قدرت ترمز در هر چرخ پایداری خودرو را حفظ می‌کرد. نکته جالب توجه این‌که پس از عبور از پیچ‌ها، دریچه گاز به‌راحتی گاز نمی‌خورد. در این حالت ECU به‌سنسور TPS فرمان داده و اجازه بالا بردن دور موتور به‌صورت آنی را نمی‌دهد تا خودرو از پایداری خود خارج نشود. این سیستم طی هماهنگی با سیستم ترمز ABS و دریچه‌گاز برقی، پایداری خودرو را بهبود می‌بخشد. بدین‌ترتیب تارا دنده‌دستی با توجه به‌آپشن‌های نصب‌شده و بخش فنی، خودرو مناسبی برای خرید خواهد بود. زیرا سیستم کنترل پایداری الکترونیکی این خودرو براساس حرکت‌های نمایشی و شبیه‌سازی تست گوزن (موس) که توسط خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» انجام شد، به‌لحاظ ایمنی در سطح بالایی قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =