ب‌ام‌و G30 با فیس‌لیفت

نیکلاس پیتر، مدیر مالی گروه خودروسازی ب‌ام‌و انتظار دارد به‌رغم چالش‌های بزرگ از جمله کمبود میکروچیپ‌ها و قیمت بالای مواداولیه، حاشیه سود عملیاتی این گروه آلمانی برای سال میلادی جاری حدودا به 9 درصد برسد.

به گزارش «اخبار خودرو»،نیکلاس پیتر، مدیر مالی گروه خودروسازی ب‌ام‌و انتظار دارد به‌رغم چالش‌های بزرگ از جمله کمبود میکروچیپ‌ها و قیمت بالای مواداولیه، حاشیه سود عملیاتی این گروه آلمانی برای سال میلادی جاری حدودا به 9 درصد برسد. او درمصاحبه اخیرش با نشریه «اتوموتیو نیوز» اروپا توضیح داده که ب‌ام‌و چگونه قصد دارد بر موانع پیش‌روی خود غلبه کند و به‌سوی کامیابی‌های بیش‌تر در آینده پیش برود. در اینجا بخش اول این گفت‌وگو را می‌خوانید و بخش پایانی آن در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

آیا فکر می‌کنید نیمه دوم سال هم عملکرد به‌لحاظ سودآوری برای صنعت‌خودرو به‌قوت نیمه نخست سال باشد؟
چشم‌انداز میان‌مدت تا حد زیادی به‌بهبود وضعیت قطعات نیمه‌رسانا بستگی دارد که ما نسبت به‌بسیاری از رقیبانمان در مدیریت آن وضع بهتری داشته‌ایم. اما به‌نظر من تا پیش از اواخر سه‌ماهه دوم سال 2022 وضعیت به‌حالت نرمال بازمی‌گردد.

آیا به‌رغم کمبود میکروچیپ‌ها انتظار نیمه دوم بهتری را دارید؟
بله؛ البته ما چندان دید خوب و کاملی نداریم و اگر می‌دانستیم که چه‌تعداد میکروچیپ به‌دست‌مان خواهد رسید، می‌توانستیم با شفافیت بیش‌تری صحبت کنیم؛ زیرا ما از سوی مشتریان از سطح تقاضا و سفارش‌ کافی برخورداریم.

افزایش بهای مواداولیه و تغییر نرخ ارزهای خارجی چه‌میزان روی نتایج ب‌ام‌و در نیمه دوم سال تاثیر خواهد گذاشت؟
انتظار من درخصوص تاثیر هر یک از موارد فوق برای کل سال چیزی حدود به‌اضافه یا منهای نیم‌میلیارد یورو است و باید در نظر داشته باشیم که وضعیت نقدینگی در طول سال اندکی مثبت بوده است. انتظارم این است که تاثیر افزایش قیمت مواداولیه کمی منفی‌تر باشد. اما درهرصورت این هماهنگ با چیزهایی است که در ابتدای سال اعلام کرده بودیم.

آیا ممکن است افزایش قیمت مواداولیه ب‌ام‌و را مجبور به‌تجدیدنظر درباره پیش‌بینی‌هایش درخصوص سال جاری کند؟
تا اینجای کار ما طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفته‌ایم؛ اما هر چه جلوتر می‌رویم، دشوارتر می‌شود. در نیمه نخست سال ما اثرگذاری کمتری را (در حد 250 میلیون‌یورو) شاهد بودیم. اما در نیمه دوم سال میزان این تاثیرات اندکی بیش‌تر خواهد بود. درنتیجه نیازی نیست ما خود را با پیش‌بینی‌های مربوط به‌سال جاری هماهنگ کنیم که سود عملیاتی میان هفت تا 9 درصد را در نظر گرفته بود. به‌نظر من ما در موقعیتی بهتر از آنچه فکر می‌کردیم قرار داریم و سود عملیاتی‌مان حدود 9 درصد خواهد بود.
آیا به‌رغم افزایش قیمت مواداولیه و تغییرات نرخ ارز جلوی تغییر قیمت‌ها را خواهید گرفت؟
نمی‌توان افزایش قیمت مواداولیه یا تغییر نرخ ارزها را نادیده گرفت؛ اما تا جایی که بشود آن را مهار خواهیم کرد. اگر نتوانیم آن را در بازارهای مالی مهار کنیم با تامین‌کنندگان وارد توافق‌های میان‌مدت و بلندمدت خواهیم شد و در زمینه ارزهای خارجی ما یک الگوی اقتصاد کلان را برای بررسی یک ارز دنبال می‌کنیم. این‌که آیا ارز مورد نظر بیش از اندازه قیمت‌گذاری شده یا قیمت آن بیش از اندازه نادیده گرفته شده است؟ براساس موقعیت، ما اقدامات مشخصی را درنظر خواهیم گرفت.

به‌لحاظ خدمات مالی، نرخ‌های بدهی‌های معوق در چه وضعیتی قرار دارد؟
ما از دو زاویه به‌بدهی‌های معوق نگاه می‌کنیم: خدمات مالی و همچنین در رابطه با تامین‌کنندگان‌مان. در هر دوی این موارد ما احتمالا در پایین‌ترین سطح ممکن قرار داریم و دلیلش هم این است که ما ابزار بسیار مناسبی برای مدیریت کردن نرخ بدهی‌ها داریم و در رابطه با تامین‌کنندگان باید بگویم که هیچ‌گونه تغییر منفی‌ صورت نگرفته است.

از دیدگاه قیمت‌گذاری خودروسازان از ژوئن 2020 به‌خاطر تقاضای شدید و موجودی ضعیف درحال سودآوری بوده‌اند و کمبود میکروچیپ‌ها به‌این وضعیت مطلوب برای خودروسازان دامن زد. آیا فکر می‌کنید این روند قیمت‌گذاری در آینده نیز دنبال شود؟
ما پروژه‌ای را برای محافظت و بهینه‌سازی زنجیره تامین‌مان در آینده راه‌اندازی کرده‌ایم تا بتوانیم موجودی‌ها را در این سطح نگه داریم.
زیرا درنهایت نه‌تنها ما بلکه نمایندگی‌های فروش‌مان هم از این وضعیت و افزایش قیمت‌ها سود می‌برند. اگر شما به‌حاشیه سود آن‌ها توجه کنید، می‌بینید که همگی وضع بهتری نسبت به‌قبل پیدا کرده‌اند. این چیزی است که به‌باور من با محصولات و انتظار مردم از یک برند گران سازگاری دارد و درنتیجه ما در آینده نیز سطح موجودی و درنتیجه قیمت‌ها را درهمین سطح نگه خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =