تاکسی‏ های آنلاین

باتوجه به افزایش تعداد تاکسی‌های آنلاین و قیمت کم آنها استقبال اولیه از این سرویس‌ها بسیار چشمگیر بود، به‌طوری‌که بسیاری از تاکسی‌های تلفنی به‌دلیل استقبال کم از رونق افتادند و از دایره حذف شدند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در سال ۲۰۰۹ شخصی به نام گرت کمپ برای رفت‌وآمد خود و دوستانش راننده‌ای استخدام کرد و برایش دستمزد ۸۰۰ دلاری در نظر گرفت. اما برای کاهش هزینه رفت‌وآمدش به این فکر افتاد اگر این هزینه بین سایر مسافران تقسیم شود، باعث کاهش چشمگیر هزینه سفر هر شخص خواهد شد. به این ترتیب وی اولین استارت‌آپ تاکسی اینترنتی در جهان را راه‌اندازی کرد. اما چند سالی است با ظهور گوشی‌های هوشمند در ایران در کنار آژانس‌های تلفنی، تاکسی‌های اینترنتی نیز شروع به فعالیت کرده‌اند و توانسته‌اند از محبوبیت خوبی برخوردار شوند.

تاکسی‌های آنلاین و تعطیلی بسیاری از آژانس‌ها
جلیلوند، مدیرعامل آژانس مهر در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص استقبال مردم از تاکسی‌های آنلاین گفت: «باتوجه به افزایش تعداد تاکسی‌های آنلاین و قیمت کم آنها استقبال اولیه از این سرویس‌ها بسیار چشمگیر بود، به‌طوری‌که بسیاری از تاکسی‌های تلفنی به‌دلیل استقبال کم از رونق افتادند و از دایره حذف شدند. اما به مرور زمان و استفاده افراد از این سرویس‌ها، کم‌کم پی بردند این پلت‌فرم‌ها از امنیت بالایی برخوردار نیستند چراکه برای استخدام رانندگان ملاک و معیار دقیقی ندارند. به‌طور مثال راننده‌ای در مجموعه ما فعالیت می‌کرد که بعد از مدتی متوجه شدیم این فرد معتاد است. به‌همین دلیل طبق قوانین مجموعه، بلافاصله او را اخراج کردیم. بعد از اخراج، در تاکسی‌های آنلاین مشغول به فعالیت شد.»
وی در ادامه افزود: «تاکسی‌های آنلاین از قوانین محکمی برخوردار نیستند و هر راننده‌ای که به این پلت‌فرم‌ها رجوع کند ، فورا استخدام می‌شود. به ‌همین دلیل بعد از مدتی، استقبال مردم از تاکسی‌های آنلاین کاهش و مراجعه آنها به تاکسی‌های تلفنی دوباره افزایش یافت، اما در این مدت بسیاری از آژانس‌ها تعطیل شده بودند.»

آژانس‌ها، رقیب تاکسی‌های آنلاین
جلیلوند در رابطه با مزایای فعالیت در تاکسی‌های تلفنی بیان کرد: «آژانس‌های تلفنی مدت بسیاری است که در این حیطه فعالیت می‌کنند، به ‌همین دلیل مردم با ثبت درخواست راننده از آژانس‌ها، خیال آسوده‌تری دارند و به این آژانس‌ها بیشتر اعتماد می‌کنند.»
مدیرعامل آژانس مهر درباره تفاوت قیمت‌ تاکسی‌های تلفنی و آنلاین گفت: «اوایل تاکسی‌های آنلاین از نظر قیمتی خیلی با تاکسی‌های تلفنی تفاوت داشتند، زیراهدف از ایجاد این کسب‌وکار همین بود. اما حالا قیمت‌های آنها بسیار نزدیک به نرخ‌های مجموعه ماست. حتی درخواست خودرو در برخی زمان‌ها و مسیرها بالاتر از قیمت‌های آژانس‌هاست.»
وی در پایان افزود: «بیشترین مزایای تاکسی‌های آنلاین مربوط به رانندگان آنها مربوط است، چون می‌توانند در سراسر شهر، مسافر سوار کنند یا حتی به‌عنوان شغل دوم در این مجموعه‌ها فعالیت کنند.»

ظهور تکنولوژی و آشنایی مردم با کسب‌وکارهای مجازی
رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درخصوص ایجاد تاکسی‌های آنلاین گفت: «با ظهور فناوری‌های جدید در سراسر دنیا کشور ایران نیز از این تکنولوژی‌ها بی‌نصیب نماند. در این میان بنای راه‌اندازی تاکسی‌های آنلاین در ایران گذاشته شد. شکل‌گیری این پلت‌فرم‌ها ابتدا بسیار دشوار بود، چراکه آشنایی و فعالیت مردم با این برنامه‌ها کار آسانی نبود. اما کم‌کم با ارائه برخی سرویس‌های آنلاین، اشتیاق افراد به این پلت‌فرم‌ها بیشتر شد. بیشترین دلیل مردم برای استفاده از تاکسی‌های آنلاین، تکریم آنها بود. آنها می‌توانستند سوار خودرویی شوند که راننده، رفتار متفاوت‌تری دارد، هزینه کمتری نسبت به آژانس‌ها دریافت می‌کند و حتی بعد از پایان مسیر اگر انتقادی نسبت به راننده و رانندگی آن داشتند می تونستند به صورت آنلاین از طریق این پلت‌فرم ثبت‌نظر کنند. به این ترتیب تاکسی‌های آنلاین مورد استقبال مردم قرار گرفتند و بخشی از تاکسی‌های تلفنی که نتوانستند به‌روز باشند از این دایره حذف شدند.» وی در ادامه بزرگ‌ترین مزایای تاکسی‌های آنلاین را داشتن امنیت، قیمت مناسب، دسترسی در تمام نقاط و سرویس به‌صرفه رفت‌وآمد راننده خودرو ذکر کرد.

ثبت قوانین و دستورالعمل ها برای نظارت بر تاکسی‌های آنلاین
عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی دررابطه با ثبت دستورالعمل‌های فعالیت در تاکسی‌های آنلاین اظهار کرد: «درپی ایجاد تاکسی‌های آنلاین مشکلات قانونی و تعارضاتی نیز با اتحادیه آژانس شهری و شهرداری‌ها وجود داشت که باعث تدوین آیین‌نامه و ارائه دستورالعمل‌هایی ازسوی وزارت کشور شد. پس از این اتفاق تاکسی‌های آنلاین طبق دستورالعمل‌های ثبت‌شده از طریق صنف کسب‌وکارهای مجازی، مجوز خود را دریافت و فعالیت رسمی شان را آغاز کردند. دستورالعمل‌هایی در این آیین نامه وجود دارد که تاکسی‌های آنلاین باید آنها را رعایت کنند، مانند ثبت اماکن، یعنی اگر فردی بخواهد در تاکسی‌های آنلاین به‌عنوان راننده فعالیت کند باید به اماکن برود و اطلاعات شخصی فرد ثبت و ضبط شود.»
وی در ادامه گفت: «تاکسی‌های آنلاین هم مانند بخشی از کسب‌وکارهای مجازی می‌توانند معایبی داشته باشند که باید آسیب‌شناسی شوند. زیرا این پلت‌فرم‌ها جدید هستند و ضعف‌هایی هم دارند. به‌طور مـــــثال اگر بتوانیم ارتباط بیشتری با نهادهای نظارتی داشتـــــــه باشیم، قطعا برخی نقایص حل خواهند شد و درنتیجه سرویس‌های بهتری ارائه می‌شود.»
رضا الفت‌نسب درباره امنیت این پلت‌فرم‌ها بیان کرد: «البته عده‌ای هنوز معتقدند درخواست خودرو از تاکسی‌های آنلاین، امنیت کافی ندارد و ممکن است باعث بروز اتفاقات ناهنجار شود. من این موضوع را رد می‌کنم و معتقدم این پلت‌فرم‌ها از امنیت بالایی برخوردار هستند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =