همیلتون

گرندپری روسیه پانزدهمین مسابقه از فصل ۲۰۲۱ فرمولاوان بود که در پیست سوچی طی دو روز از دوم تا چهارم مهر برگزار شد. پیست سوچی در کنار دریای سیاه واقع شده و نخستین پیست فرمول‌یک کشور روسیه است که در سال 2014 میزبان اولین رقابت از این سری مسابقات بود و در همان سال روسیه میزبانی المپیک زمستانی را نیز برعهده داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»،گرندپری روسیه پانزدهمین مسابقه از فصل ۲۰۲۱ فرمولاوان بود که در پیست سوچی طی دو روز از دوم تا چهارم مهر برگزار شد. پیست سوچی در کنار دریای سیاه واقع شده و نخستین پیست فرمول‌یک کشور روسیه است که در سال 2014 میزبان اولین رقابت از این سری مسابقات بود و در همان سال روسیه میزبانی المپیک زمستانی را نیز برعهده داشت. پس از یک فصل کرونایی، در 2021 نیز شاهد گرندپری فرمول‌یک روسیه خواهیم بود؛ مسابقه‌ای که در بیش از 53 دور در پیست 5.848 کیلومتری سوچی انجام می‌شود. درحال حاضر مکس ورشتپن با 226.5 امتیاز درصدر جدول قهرمانی 2021 قرار داشته و لوئیس همیلتون از تیم ردبول با 221.5 امتیاز در تعقیب او است. البته تمرین سوم به‌دلیل شرایط نامساعد آب‌وهوایی لغو شده است.

گزارش رویدادهای روز مسابقه
مسابقه فرمول‌یک روسیه از ابتدا همراه با هیجان بود و می‌شد یک رقابت جذاب و دیدنی را پیش‌بینی کرد. تعیین خط این مسابقه به‌لندو نوریس از مک‌لارن رسیده بود و پشت سر او ساینز و راسل قرار داشتند. ترکیبی که کمتر کسی انتظار داشت.
همیلتون در رده چهارم بود و ورشتپن هم به‌واسطه پنالتی تغییر پاور یونیت، از رده آخر مسابقه را شروع کرد. استارت مسابقه با پیشتازی ساینز همراه شد و ریکاردو و آلونسو هم از همیلتون رد شدند. با این وجود همیلتون کمی بعد توانست به‌رده ششم برگردد.
ورشتپن و لکلرک هم از انتهای خط رانندگان جدا شده و خود را به‌نیمه‌های رانندگان رساندند. سرانجام در دور ۱۳ نوریس توانست از رقیب خود از فراری سبقتی تماشایی بگیرد. در دور ۲۰، ورشتپن یکی‌یکی رانندگان پیش رو را شکار کرده و خود را به‌رتبه پنجم رساند. در دور ۲۸ نوریس به‌پیت لین آمد و پیشتازی مسابقه در دست پرز افتاد. در دور ۳۰ همیلتون به‌رده چهارم رسیده بود؛ درحالی که روبروی او تنها نوریس بود که پیت‌استاپ انجام داده بود و این برای او می‌توانست نویدبخش یک سکو باشد.
پرز در پیت‌استاپ تا ۹ ثانیه معطل شد و در رده پنجم به‌مسابقه برگشت. در این هنگام همیلتون درحال تعقیب نوریس به‌عنوان پیشتاز مسابقه بود. به‌نظر می‌رسید همیلتون فرصت کافی برای عبور از حریف مک‌لارنی خود داشته باشد و نزدیک شدن این دو سبب افزایش هیجان در دورهای انتهایی مسابقه می‌شد. اما داستان مسابقه از دور ۴۷ تغییر کرد. آسمان شروع به‌باریدن کرد و رانندگان به‌سمت پیت لین سرازیر شدند تا تایرهای بارانی را انتخاب کنند. در این میان نوریس با انتخابی اشتباه و پر از ریسک، با همان تایرها در مسابقه باقی ماند.
به‌زودی تاثیر این استراتژی اشتباه مک‌لارن خود را نمایان کرد و نوریس با سُرخوردن‌های پیاپی نه‌تنها رده خود را به‌همیلتون تقدیم کرد، بلکه با خارج شدن از پیست تا رده هفتم سقوط کرد. این پایانی دراماتیک برای راننده جوان مک‌لارن بود که می‌توانست روی سکوی اول یا لااقل دوم این مسابقه قرار گیرد. البته او توانست سریع‌ترین راننده این مسابقه باشد.
همیلتون با این پیروزی، شکست‌ناپذیری در این پیست را تمدید کرد و البته صدمین پیروزی خود را هم کسب کرد. او دوباره در رقابتی تنگاتنگ به‌صدر جدول رانندگان برگشته است. رتبه دومی ورشتپن هم نشــــــان از جنگندگی همراه با شایستگی او دارد که از رده آخر به‌چنین مقامی رسید.
ساینز هم یک سکوی ارزشمند برای فراری کسب کرد و رتبه چهارم ریکاردو و پیشتازی نوریس تا دورهای پایانی نشان از خیزش مک‌لارن دارد و خوشحال خواهیم شد که با پیوستن فراری به‌این روند در فصل آینده، شاهد رقابت چهارگانه پرهیجان این تیم‌ها باشیم.
سوچی شاهد یک هدیه آسمانی برای همیلتون یا یک بلای آسمانی برای نوریس بود. البته این ظاهر ماجراست و استراتژی، تجربه و توانایی‌ها در شرایط بحرانی به‌کار می‌آیند و نتیجه می‌دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =