ایلان ماسک

تسلا که در اوایل دهه نخست هزاره جدید میلادی کار خود را در دره سیلیکون واقع در خلیج جنوبی شهر سانفرانسیسکو (در ایالت کالیفرنیا) آغاز کرد، حالا مشغول منتقل کردن مقر خود به‌ایالت تگزاس است که از مدتی پیش ایلان ماسک، بنیانگذار این شرکت نیز در آن ساکن شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،تسلا که در اوایل دهه نخست هزاره جدید میلادی کار خود را در دره سیلیکون واقع در خلیج جنوبی شهر سانفرانسیسکو (در ایالت کالیفرنیا) آغاز کرد، حالا مشغول منتقل کردن مقر خود به‌ایالت تگزاس است که از مدتی پیش ایلان ماسک، بنیانگذار این شرکت نیز در آن ساکن شده است. این درحالی است که این شرکت همچنان به‌تولید خودرو در خلیج سانفرانسیسکو ادامه خواهد داد.

جابه‌جایی با هدف توسعه
ماسک بعد از ظهر روز پنجشنبه در نشست سالانه سهامداران تسلا که در گیگافکتوری این شرکت در ایالت تگزاس در نزدیکی شهر آستین برگزار شد، این تصمیم را علنی کرد؛ هرچند زمان‌بندی دقیقی را برای تعطیلی مقر کنونی این شرکت در پالو آلتو اعلام نکرد. این تصمیم تسلا چندان دور از انتظار نبود و ماسک در اظهارات خود گفت: «این نکته باید روشن شود که ما به‌توسعه فعالیت‌های خود در ایالت کالیفرنیا ادامه خواهیم داد. مساله این نیست که تسلا می‌خواهد کالیفرنیا را ترک کند؛ هدف ما درحقیقت افزایش بازده تولید در فرمونت (واقع در کالیفرنیا) و نوادا تا 50 درصد است.»

بداخلاقی با مقامات کالیفرنیا
با این‌که کالیفرنیا همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار تسلا در ایالات‌متحده و همچنین بزرگ‌ترین منبع تولید خودرو این شرکت محسوب می‌شود، تسلا به‌خاطر دشواری‌هایی که در یکی دو سال اخیر با مقامات پیدا کرده، به‌این ایالت روی خوشی نشان نداده است. بیش‌تر مشکل ماسک به‌محدودیت‌های دست‌وپاگیری برمی‌گردد که مقامات بهداشت کالیفرنیا در روزهای نخست شیوع کووید-19 به‌منظور محافظت از سلامت کارکنان شرکت‌ها و کارخانه‌ها وضع کرده بودند. ماسک که به‌تدریج در سال‌های گذشته دیدگاه‌های جمهوری‌خواهانه‌تری پیدا کرده، شخصا در سال 2020 به‌آستین نقل مکان کرد. گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا در ماه می سال 2020 و بعد از آن‌که ماسک تهدید به‌ترک این ایالت کرد، در گفت‌وگویی با شبکه «ان‌بی‌سی» گفت که به‌این زودی‌ها نگران رفتن ایلان ماسک نیست.

جذابیت‌های پنهان لیبرالیسم
در این مدت ماسک برای تاختن به‌قوانین سختگیرانه در کالیفرنیا و درمقابل ستودن جذابیت‌های ایالت ارزان‌تر و کم‌دردسرتر تگزاس از هر فرصتی استفاده کرده است. در ماه سپتامبر پس از آن‌که تگزاس قوانین ممنوعیت سقط جنین را تصویب کرد و به‌دنبال آن از ساده‌تر کردن قوانین مالکیت اسلحه و همچنین سختگیرانه‌تر کردن قوانین انتخاباتی خبر داد، گرگ ابوت فرماندار این ایالت جمهوری‌خواه اعلام کرد که کارآفرین میلیاردر طرفدار «قوانین اجتماعی» این ایالت است.

ترقی‌خواهی به‌سبک کالیفرنیایی
ارین ملون، سخنگوی فرماندار کالیفرنیا در سخنرانی اخیر خود گفت: «کالیفرنیا زادگاه نوآوری، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان و موطن بزرگ‌ترین ایده‌ها و کمپانی‌های جهان است. این موفقیت نه به‌رغم قوانین ترقی‌خواهانه ما بلکه دقیقا به‌خاطر این قوانین به‌دست آمده است. ما حامی کارگران، بهداشت عمومی و حقوق زنان هستیم. این‌ها ارزش‌های اساسی ایالت کالیفرنیا هستند و ما با پیشی گرفتن از نرخ بهبود اقتصادی در کشور و به‌دست آوردن پایین‌ترین نرخ ابتلا به‌کووید-19 در کشور، به‌ایجاد موقعیت‌های شغلی بیش از هر ایالت دیگر ادامه خواهیم داد.» از زمانی که تویوتا به‌طور مشابه از تصمیم خود برای جابه‌جایی مقر خود از حومه لس‌آنجلس (کالیفرنیا) به‌حومه دالاس (تگزاس) خبر داد، انتقال مقر تسلا بزرگ‌ترین در نوع خود به‌شمار می‌رود. این درحالی است که همه استارت‌آپ‌های تولید خودروهای برقی اعم از لوسید موتورز، فیسکر و ریویان در کالیفرنیا به‌فعالیت مشغول هستند.

اقدامی هوشمندانه
دنیل آیوز، تحلیل‌گر موسسه مالی ودبوش در گزارشی نوشت: «ما بر این باوریم که این اقدام استراتژیک هوشمندانه‌ای برای تسلا بود؛ زیرا این شرکت به‌شکل تهاجمی درحال توسعه حجم تولید خود در آستین است و به‌مرور با تولید خودروهای سایبرتراک و مدل‌های ‌3 و Y حجم تولید این کارخانه تا سال 2022 به‌میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. درحالی که فرمونت (کالیفرنیا) همچنان کارخانه‌ای کلیدی برای تسلا باقی خواهد ماند، اما به‌زعم ما این جابه‌جایی نخستین اقدام تسلا برای شتاب دادن به‌توسعه فعالیت‌های این شرکت در خارج از ایالت کالیفرنیا خواهد بود.» از جمله مشکلاتی که ماسک در رابطه با فعالیت در کالیفرنیا مطرح کرده، می‌توان به‌نیاز این شرکت به‌فضای بیش‌تر، قیمت بالای اجاره‌خانه در خلیج سانفرانسیسکو و سفرهای طولانی کارکنان از خانه تا محل کار اشاره کرد. روز پنجشنبه ماسک در سخنرانی خود گفت: «اینجا در آستین، کارخانه‌ ما پنج دقیقه با فرودگاه و 15 دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد. ما اینجا در کلورادو ریور یک بهشت بوم‌شناسانه خواهیم ساخت که فوق‌العاده خواهد بود.» روز پنجشنبه بعد از اعلام جابه‌جایی به‌تگزاس ارزش هر سهم تسلا با افزایش 1.4 درصدی به 793.61 دلار رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =