باند پایونیر

تحریم‌های اقتصادی مانند سایر بخش‌های تولیدی و خدماتی، بر فعالیت این صنف هم تاثیر منفی گذاشته است؛ چون هر چقدر بر تحریم‌ها دامن زده شود، قیمت نهایی کالاهای دیجیتالی که وارداتی است، افزایش یافته و درنتیجه فروش کم می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار سیستم‌های صوتی خودرو یکی از جذاب‌ترین بازارهای لوازم جانبی خودرو به حساب می‌آید. بازاری با محصولات متنوع و برندهای مختلف که هر روز با عرضه قطعات و تجهیزات جدیدتر بر قابلیت‌های آن افزوده می‌شود و امکانات بیشتر و کامل‌تری را به متقاضیانش عرضه می‌کند. اگر سری به مراکز خریدوفروش سیستم‌های صوتی خودرو (سورنا، ستارخان، جمهوری، توپخانه، عباسی و...) بزنید انبوه خودروهایی را مشاهده می‌کنید که در کنار خیابان در انتظار مجهز شدن به سیستم‌های صوتی، تصویری و امنیتی جدید و پیشرفته هستند. معمولا در هر موقع از سال که گذرتان به این مغازه‌ها بیفتد با سد معبر همیشگی در وسط پیاده‌روها همراه با کلافی از سیم‌ها و کابل‌های به‌هم پیچیده مواجه می‌شوید که چند نفر ابزار به‌دست در و پیکر خودرویی را باز کرده و مشغول کار روی آن هستند و اصلا هم به موانعی که برای تردد عابران پیاده درست کرده‌اند، توجه نمی‌کنند.

در مراکز معتبر و شناخته‌شده اسباب سور و سات ماشین‌بازها فراهم است؛ تنوعی از ضبط، باند، دزدگیر، قفل‌مرکزی، رادیوپخش، تقویت‌کننده‌های صوتی و تصویری مثل آمپلی‌فایر، ساب‌ووفر، خازن، دوربین عقب و هر چیزی از لوازم خودرو که فکرش را بکنید؛ آینه تاشو، ردیاب، روکش، چراغ، پاور ویندوز، کروزکنترل، موقعیت‌یاب اتوماتیک و... . قیمت‌ها تابع مستقیمی از برندهاست و آن طور که می‌گویند چین و تایوان ارزان‌ترین و آلمان و ایتالیا گران‌ترین اقلام را دارا هستند. البته گویا به‌تازگی پای هندی‌ها هم به این بازار باز شده و آنها هم بخشی از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند و از قضا کیفیت کالاهایشان کم و بیش راضی‌کننده بوده است.
این در حالی است که در ایران بسیاری از خودروها با ابتدایی‌ترین امکانات صوتی روانه بازار می‌شوند، بنابراین جای تعجب نیست بازار خریدوفروش سیستم‌های صوتی و تصویری بسیار پررونق بوده و گروه زیادی را چه در صف خریداران و چه در بخش فروشندگان به خود مشغول کرده است.

بازار همیشگی
بازار خریدوفروش تجهیزات دیجیتالی و سیستم‌های صوتی خودرو یک بازار چهار فصل و همیشه پرمخاطب است که در بیشتر مواقع مشتریان خاص خود را دارد. مشتریانی که اکثرا جوان هستند و حاضرند بابت گوش کردن موسیقی، برخورداری از سیستمهای چندرسانه‌ای دیجیتال و همچنین امنیت خودرو در برابر سرقت با کیفیت و امکانات مطلوب، گاه مبالغی بیش‌از آنچه معقول است، هزینه کنند. براساس اعلام فعالان بازار این کالا، اما طی مدت اخیر به ویژه سه‌ماه گذشته بازار این کالاها هم از رونق افتاده و فعالیتی که در این بازار صورت می‌گیرد شامل ارائه خدمات فنی و رفع عیب و... به مشتریان است. به‌گفته آنها بازار خریدوفروش تجهیزات دیجیتالی و سیستم‌های پخش و ضبط خودرو، از ابتدای سال تاکنون مانند سایر کالاها شاهد تغییراتی بوده که رشد قیمت، کاهش موجودی برخی مدل‌ها و همچنین کاهش عرضه از جانب عرضه‌کنندگان برخی برندها بخشی از اصلی‌ترین این اتفاقات است.

داستان همیشگی تحریم‌ها
تحریم‌های اقتصادی مانند سایر بخش‌های تولیدی و خدماتی، بر فعالیت این صنف هم تاثیر منفی گذاشته است؛ چون هر چقدر بر تحریم‌ها دامن زده شود، قیمت نهایی کالاهای دیجیتالی که وارداتی است، افزایش یافته و درنتیجه فروش کم می‌شود. یکی از کسبه در راسته-بازارهای این صنف می‌گوید: «حدود سه ماه است که واردات کالا به بازار تجهیزات صوتی و تصویری خودرو به شدت کند شده و این روند واردات طی یک‌ماه اخیر محسوس‌تر شده است.» به‌گفته این فعال بازار، منطقی است در صورت بروز این اتفاق در بازار شاهد کاهش موجودی و درپی آن افزایش قیمت‌ها باشیم. افزایش قیمتی که موجب کاهش فروش و کم شدن مشتری‌ها می‌شود. یکی دیگر از فعالان بازار این کالا نیز با تایید گفته‌های همکارش گفت: «درحال‌حاضر در زمینه برندهای مطرح و پرمخاطب و محبوب با کاهش بیشتری از لحاظ موجودی مواجه هستیم. همین مساله باعث می‌شود چینی‌های بی‌کیفیت درجه چهار و پنج راهی بازار می‌شوند یا پای اجناس قاچاق به میان بیاید که در هر دو صورت جنس اصل نیستند، گارانتی ندارند و حتی ممکن است سیستم داخلی خودروها را با اختلالات جدی مواجه کنند.»
به‌گفته آنها با بروز چنین اتفاقی و همچنین در کنار عامل تاثیرگذاری چون رشد شدید قیمت‌ها در بازار، شاهد هستیم در بازار لوازم صوتی و تصویری خودرو توجه آن دسته که ناچار به خرید هستند، به سمت برندهای نه‌چندان معروف جلب شده است. علاوه‌بر این موضوع مانند بازار لوازم صوتی و تصویری، در بازار سیستم‌های پخش خودرو هم شاهد یک عقبگرد کاربردی و فنی در بازار هستیم. به‌طوری‌که درحال‌حاضر با افزایش قیمت‌ها اکثر خریداران سراغ نمونه‌های ارزان و مبتنی‌بر تکنولوژی‌های قدیمی‌تر می‌روند تا نمونه‌های حرفه‌ای و به‌روز. یکی از نصابهای این سیستم‌ها می‌گوید: «مردم برای خودروهای ساخت داخل خیلی هزینه نمی‌کنند و اغلب برای تقویت صدا هزینه مختصری (درحد باند، تیونر و...) انجام می‌دهند و کاری با سیستم‌های حرفه‌ای با امکانات بالاتر و بهتر ندارند. طی سه‌ماه اخیر که در بازار ارز با نوسانات شدیدی روبه‌رو هستیم و کسبه بازار سیستم‌های صوتی خودرو تقریبا خریدوفروشی انجام نمی‌دهند و عمده فعالیت این بازار انجام امور خدماتی مانند رفع عیب سیستم، بازسازی کابل‌ها و سیم‌ها و... است.»
یکی دیگر از کسبه بازار هم می‌افزاید: «سابق بر این وقتی برای یک مشتری سیستم صوتی یا تصویری نصب می‌کردیم، پس از مدتی وی برای ارائه خدمات تکمیلی مانند بهبود کیفیت صدا، افزایش قدرت صدا با نصب باندهای قوی‌تر و... به بازار مراجعه می‌کرد. اما گویا این روزها دیگر حتی دل و دماغ موسیقی گوش دادن را هم ندارد!»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =