روغن موتور

سه گزینه مهم برای حرکت خودرو؛ سوخت به‌منظور تامین انرژی، آب؛ برای خنک‌سازی و روغن به‌منظور روانسازی حرکت قطعات هستند. یکی از عوامل بسیار مهم که باید به آن توجه کرد، روغن موتور است و باید به طور مداوم مورد بازرسی و توجه قرار بگیرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،سه گزینه مهم برای حرکت خودرو؛ سوخت به‌منظور تامین انرژی، آب؛ برای خنک‌سازی و روغن به‌منظور روانسازی حرکت قطعات هستند. یکی از عوامل بسیار مهم که باید به آن توجه کرد، روغن موتور است و باید به طور مداوم مورد بازرسی و توجه قرار بگیرد. نوع روغن موتور، میزان مصرف و درنهایت تعویض آن از نکات بسیار به‌حساب می‌آیند. در موتور ماشین‌آلات از روغن‌دنده صنعتی و در موتورهای کوچک از گریس صنعتی یا انواع روغن‌موتور برای حرکت و کاهش اصطکاک قطعات استفاده می‌کنند. در ادامه به چند نکته مهم در زمینه شناخت روغن موتور و استفاده صحیح از آن می‌پردازیم.

نگهداری از روغن مینرال یا سنتتیک
تمام خودروها (مدرن یا قدیمی) از یکی از انواع روغن موتور استفاده می‌کنند. این روغن بسته به نوع خودرو می‌تواند مینرال، سنتتیک یا نیمه‌سنتتیک باشد. روغن موتور مینرال در اصل روغنی است که به طور مستقیم از نفت خام به‌دست می‌آید. در روند تقطیر نفت خام، فرآورده‌های محتلفی به‌دست می‌آید که بعضی از آن‌ها سبک (مانند بنزین) و برخی دیگر سنگین (مانند گریس) هستند. روغن‌موتور مورداستفاده در خودروها نیز یکی از فرآورده‌های برج تقطیر نفت‌خام است. این روغن سال‌هاست در خودروها مورداستفاده قرار می‌گیرد و عملا روغن موتور را با این روغن می‌شناسیم. روغن‌های سنتتیک الزاما به‌طور مستقیم از نفت خام حاصل نمی‌شوند، بلکه ممکن است از سایر انواع هیدروکربن‌ها برای ساخت آن‌ها استفاده شود که روند فرآوری آن‌ها کاملا متفاوت است.
این روغن‌ها به دلیل روند تولید و مواد اولیه متفاوت، گران‌تر از روغن‌های مینرال هستند، اما در مقابل گرانروی بهتری دارند و ضمن آنکه بهتر می‌توانند پایداری خود را در شرایط کارکرد سخت حفظ کنند. مجموعه عوامل باعث می‌شوند این روغن‌ها به سرعت جایگاه خود را در بازار روغن‌های موتور خودرو به‌دست آوردند و البته قیمت بالاتر خود نسبت‌به روغن‌های معمـــولی را توجیه کنند.
روغن‌های نیمه‌سنتتیک دراصل ترکیبی از روغن‌های مینرال و سنتتیک هستند که معمولا نسبت روغن مینرال در آن‌ها بیشتر است تا از این طریق بخشی از خواص روغن سنتتیک در آن‌ها حفظ شود؛ ضمن آنکه قیمت فروش چندان افزایش پیدا نکند.

بررسی روغن موتور
فراموش نکنید فقط زمانی که خودرو کاملا سرد شده باشد (یک ساعت پس از خاموش کردن پیشرانه) اقدام به باز کردن پیچ مخصوص و بیرون آوردن گیج روغن (میله‌ فلزی باریک درجه‌بندی‌شده) کنید. برای بررسی دقیق مقدار روغنی که در موتور وجود دارد، بهتر است یک‌بار، گیج را با دستمال بدون پرز تمیز کنید و مجددا و به آرامی داخل مخزن بازگردانید. بیرون کشیدن آرام گیج در مرتبه دوم، مقدار روغن داخل موتور را به شما نشان می‌دهد که باید بین خط مینیموم و ماکزیمم باشد. پس‌از آنکه از میزان روغن در پیشرانه مطمئن شدید، پس از تمیز کردن گیج با پارچه مناسب، آن را به جای خود بازگردانید. هرگز بدون دست‌کش برای تمیز کردن گیج استفاده نکنید و در صورت لمس روغن، از آب و صابون برای شست‌وشوی دست‌ها استفاده کنید.

بررسی و اضافه کردن روغن موتور
افزودن روغن را به آرامی انجام دهید، در صورت پر شدن قیف، یک یا دو دقیقه صبر و سپس گیج را بررسی کنید تا درصورت رسیدن سطح روغن به میزان استاندارد (بین خط مینیموم و ماکزیمم)، روغن بیشتری اضافه نشود. چنانچه کم شدن روغن موتور، به طور مداوم در خودرو اتفاق می‌افتد، دو سناریو وجود دارد.
حالت اول، روغن‌ریزی از موتور و به‌خصوص از قسمت پیچ زیر منبع روغن (کارتر) است که با گذاشتن یک مقوای بزرگ در زیر موتور قابل‌بررسی خواهد بود. اگر پس از انجام این آزمایش و گذشت چند روز، لکه روغن روی مقوای مذکور دیده نشد، احتمال دارد خودرو دچار روغن‌سوزی و ایراد در قسمت واشر سرسیلندر باشد. در این حالت، باید هرچه زودتر به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =