چراغ‌های راهنمایی

با توجه به اینکه سیستم چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در بسیاری از شهرها و شهرستان‌ها دارای برق اضطراری نیست،  خودروها به محض قطعی برق دچار اخلال در تردد می‌شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،چراغ‌های راهنمایی اولین‌بار در سال ۱۸۶۸ و پیش از اختراع خودرو طراحی و در لندن نصب شدند اما در ایران نخستین چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی طی سال‌های دهه ۳۰ در تقاطع‌های پل امیربهادر، باغ ملی، دروازه شمیران، گمرک و امیریه نصب شد. امروزه در جهان با نصب سیستم‌های کنترل و چراغ‌های راهنمایی پیشرفته‌ای که از هوش مصنوعی برای مدیریت ترافیک بهره‌ می‌برند، مردم رانندگی راحت‌تر و آرام‌تری را تجربه می‌کنند. اما آیا این چراغ‌های راهنمایی که تقریبا مدیریت ترافیک را در کلانشهرها برعهده دارند، برای روزهایی که حوادث غیرقابل پیش‌بینی رخ بدهند، آمادگی دارند؟

قطعی برق و اختلال در چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی
چندی قبل معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با فارس در واکنش به خاموشی‌های گسترده و قطعی سیستم برق چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در تقاطع‌ها، میادین و معابر اظهار داشت: «با توجه به اینکه سیستم چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در بسیاری از شهرها و شهرستان‌ها دارای برق اضطراری نیست، خودروها به محض قطعی برق دچار اخلال در تردد می‌شوند.» سرهنگ عین‌اله جهانی با بیان این مطلب که با توجه به تعداد تقاطع‌ها و خیابان‌های سطح کشور توان فیزیکی و تعداد ماموران پلیس راهور آنقدر نیست که بتوان سر هر چهارراه یا تقاطع یک مامور پلیس راهور را مستقر کرد، از مسئولان مربوطه درخواست کرد درراستای جلوگیری از خاموشی چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در شب و بروز گره ترافیکی و تصادفات تدابیری بیندیشند، چراکه اهمیت و ضرورت برقرای جریان برق در این نقاط بسیار بالاست. سرهنگ جهانی در ادامه تصریح کرد: «ترافیک، وقوع تصادف و اتلاف وقت شهروندان به‌دنبال خاموشی چراغ‌ها در تقاطع و معابر به‌خصوص هنگام شب ازجمله نگرانی‌های ماموران پلیس راهور در کل کشور است.»

طراحی و مدیریت چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی
مهندس کوروش جدی‌ثانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در گفت و گو با روزنامه «دنیای‌خودرو» در رابطه با طراحی و مدیریت چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی بیان کرد: «امروزه چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در اکثر تقاطع‌های پایتخت به صورت هوشمند طراحی و مدیریت می‌شوند. این چراغ‌ها براساس حجم ترافیک آن معبر به صورت خودکار و برمبنای سنسورهای متصل به تقاطع، زمان‌بندی مناسب جهت عبور خودرو ها را تعیین می‌کنند. البته درحال‌حاضر طراحی و مدیریت چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی زیرنظر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و شرکت کنترل ترافیک تهران درحال انجام و گسترش است.» وی ادامه داد: «برای نصب فیزیکی المان‌های چراغ‌ها ابتدا طراحی و جانمایی انجام می‌شود و سپس توسط مسیرهای لوله گذاری شده در طرح، ارتباط بین المان‌های تقاطع ایجاد می‌شود.» مهندس کوروش جدی‌ثانی درخصوص تعداد چراغ‌های هوشمند در پایتخت اظهار کرد: «درحال‌حاضر چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی گوناگونی در سطح شهر تهران نصب شده‌اند و می‌توان به بیش از۵٠٠ تقاطع هوشمند به‌عنوان مهم‌ترین تقاطع‌های پایتخت اشاره کرد.»

نقش چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در هدایت خودروها
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران درباره تاثیر چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی بر تردد خودروها گفت: «طراحی و نصب این چراغ‌ها در مشخص کردن معبر اصلی از فرعی و حجم تردد خودرو نقش بسزایی دارد.» وی در ادامه افزود: «در تقاطع‌های هوشمند میزان حجم ترافیک هر فاز توسط سنسورهای کنترل هوشمند به کنترلر تقاطع ارسال و در آنجا به صورت خودکار مقایسه می‌شود. این امر باعث خواهد شد حجم ترافیک هر تقاطع در زمان‌های اوج در هر سمت شناسایی و با افزایش زماندهی به آن سمت، حجم ترافیک به حداقل برسد. این موضوع در معابر اصلی به‌ویژه خیابان‌هایی که دارای گذرهای ورودی و خروجی متعدد به محور اصلی هستند یا تقاطع‌هایی که فاصله کمی نسبت به هم دارند، بسیار موثر است.» مهندس جدی‌ثانی دررابطه‌با روند فعالیت سیستم کنترل هوشمند مرکزی گفت: «به‌منظور تسهیل تردد خودروها در تقاطع‌های نزدیک به‌هم با بهره‌مندی از یک آرایش خاص در برنامه‌ زمان‌بندی، چراغ تقاطع در یک فاز مشخص و در تمام تقاطع‌های آن محور برای تردد خودروها سبز می‌شود. (موج سبز) چراغ‌های راهنمایی به صورت 24ساعته درحال رصد از طریق سیستم کنترل هوشمند مرکزی است و در صورت بروز مشکل بلافاصله از طریق نرم‌افزار مرکزی شناسایی شده و توسط اکیپ‌های متخصص مستقر در سطح شهر تهران به‌صورت٢۴‌ساعته انجام شده و گزارش رفع خرابی نیز از طریق نرم‌افزار آنلاین کنترل مرکزی بررسی می‌شود.»

تعمیر و نگهداری
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران درباره تعمیر و نگهداری چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی عنوان کرد: «در مواردی نیز ممکن است شناسایی خرابی‌های فیزیکی این چراغ‌ها توسط تیم‌های تعمیر و نگهداری انجام شود. بنابراین به دلیل حساسیت بالای چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در ایجاد نظم و انضباط ترافیک شهری؛ تعمیر و نگهداری این چراغ‌ها به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود. البته پیش‌بینی کرده‌ایم در صورت بروز خاموشی در تقاطع- که موجب خاموش شدن چراغ و ایجاد ترافیک شدید می‌شود- برق این چراغ‌ها توسط سیستم‌های برق اضطراری (UPS) تامین شود تا خللی در روند کار این چراغ‌ها ایجاد نشود.»
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در انتها افزود: «شهروندان می‌توانند از طریق سامانه «٨٧۵٠٠» یا «1888» و همچنین «137» مشکلات و خرابی چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی را اعلام کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =