کد خبر: 237150
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
کامیون‌ دپو شده

رئیس هیات‌مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار تهران ضمن اشاره به فرآیند ترخیص کامیون‌های وارداتی، به تشریح علل توقف ترخیص این کامیون‌ها از گمرک پرداخت.  

به گزارش «اخبار خودرو»،رئیس هیات‌مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار تهران ضمن اشاره به فرآیند ترخیص کامیون‌های وارداتی، به تشریح علل توقف ترخیص این کامیون‌ها از گمرک پرداخت. عبداله خانعلی در خصوص روند ترخیص کامیون‌های وارداتی پس از ورود دادستان کشور عنوان کرد: با ورود دادستانی خریداران کامیون‌های وارداتی به ترخیص این کامیون‌ها بسیار امیدوار شدند و منتظر اتفاقات مثبتی در این زمینه بودند اما متاسفانه تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده و معاون فنی گمرک نیز طی روزهای اخیر از دادستان کشور درخواست رسیدگی مجدد داشته‌اند. وی با اشاره به علل توقف ترخیص کامیون‌های وارداتی، تشریح کرد: «متاسفانه یکی از عللی که مانع ترخیص این کامیون‌ها شده عدم قابلیت اجرای دستورالعمل‌های موجود است. به‌عنوان‌مثال قیمت کامیون‌های وارداتی صفر در بدو ورود به کشور 80 هزار یورو بوده اما شنیده‌ها حاکی از این است که در حال حاضر گمرک آنها را حدود 140 هزار یورو قیمت‌گذاری کرده که 40 درصد از این مبلغ نصیب گمرک می‌شود. ازسوی‌دیگر مالکان کامیون‌های فرسوده حاضر به اسقاط کامیون‌های خود با قیمت‌های موجود نیستند و چون امکان تهیه گواهی اسقاط کامیون وجود ندارد گمرک می‌گوید 40درصد عوارض گمرکی باید نقدا پرداخت شود اما خریدار توان پرداخت آن را ندارد. رئیس هیات‌مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار تهران ادامه داد:«براساس قانون گمرک هر کالایی که بیش از 6ماه در گمرک بماند متروکه اعلام و به اداره اموال تملیکی واگذار می‌شود که این اقدام از سوی گمرک در اذهان عمومی سروصدای زیادی به پا خواهد کرد.
به‌همین دلیل گمرک درحال‌حاضر تنها به دنبال رفع تکلیف و خروج این کامیون‌ها از گمرک است چراکه می‌داند برای پلاک‌گذاری کامیون‌ها در آینده نیاز به نامه گمرک بوده و خریدار نیز در نهایت مجبور به پرداخت هزینه گمرک است.» خانعلی با بیان اینکه منافع عده‌ای قدرت‌طلب در عدم ترخیص کامیون‌های وارداتی است، تصریح کرد: «از طرف دیگر چون ترخیص کامیون‌های اروپایی موجب شکست قیمت‌ها، اشباع بازار و کاهش تقاضا می‌شود عده‌ای نفوذپذیر مانع ترخیص کامیون‌های اروپایی می‌شوند.»
وی درباره نحوه خدمات پس از فروش کامیون‌های اروپایی که به یکی از چالش‌های واردات آنها تبدیل شده است، گفت: «خدمات پس از فروش کامیون‌های وارداتی توسط خودروسازان داخلی انجام می‌شود که در گذشته نرخ خدمات آزاد بود اما طبق نرخ مصوب 3درصد قیمت کامیون باید بابت خدمات پس از فروش به خودروساز داخلی پرداخت شود که این اجحاف در حق خریدار نهایی یعنی راننده است به همین دلیل کامیونداران تا زمانی که مجبور نباشند به نمایندگی مراجعه نمی‌کنند زیرا می‌توانند همان قطعه را با کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر در بازار پیدا کنند.» رئیس هیات‌مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار تهران در خصوص تعداد و برند کامیون‌های وارداتی موجود در گمرک عنوان کرد: «طبق آمار گمرک در حال حاضر 7 هزار دستگاه کامیون اروپایی در گمرک موجود است که شامل برندهای اروپایی اعم از ولوو اف هاش500، داف، اسکانیا، رنو C است. البته در میان آنها تعدادی کامیون «مان» نیز وجود دارد اما اکثر کامیون های وارداتی شامل چهار برند فوق می‌شوند که امتحان خود را در ایران پس دادند و از برندهایی مانند هیوندا در کشور استقبال نشده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =