تعمیرگاه‌ های سطح شهر

هر صاحب خودرویی گذرش به مکانیکی می‌افتد و در سال حداقل چندبار برای بر طرف کردن مشکلات خودرو به این صنف مراجعه می‌کند. اما در برخی مواقع خودرو پس از تعمیر دچار مشکلاتی ‌می‌شود که صاحب خودرو آن را به گردن مکانیک و مکانیک هم این مشکلات را به گردن کیفیت قطعات می‌اندازد!

به گزارش «اخبار خودرو»،هر صاحب خودرویی گذرش به مکانیکی می‌افتد و در سال حداقل چندبار برای بر طرف کردن مشکلات خودرو به این صنف مراجعه می‌کند. اما در برخی مواقع خودرو پس از تعمیر دچار مشکلاتی ‌می‌شود که صاحب خودرو آن را به گردن مکانیک و مکانیک هم این مشکلات را به گردن کیفیت قطعات می‌اندازد! اما اگر مشتری از تعمیر خودرو رضایت نداشت باید به کجا مراجعه و چه مراحلی را طی کند تا مطمئن شود تعمیرکار در انجام تعمیرات قصوری نکرده است؟

جواز کسب را ببینید
اگر به سایت اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران مراجعه کنید، پیام‌های بسیاری از افرادی می‌خوانید که از نحوه تعمیر خودرویشان ناراضی بوده و به دنبال راهی برای احقاق حقوق‌ خود هستند.
در همین رابطه روزنامه «دنیای‌خودرو» با حسام‌الدین، مسئول شکایات صنف تعمیرکاران خودرو تهران گفت‌وگویی انجام داده است. وی درباره شکایت‌های رسیده به این مرکز گفت: «شکایت‌ها درباره گرانفروشی، تقلب در کسب و مسائل فنی خودرو است. باید بگویم اگر مراجعه‌کنندگان به تعمیرگاه‌ها برخی نکات را رعایت کنند اصلا متضرر نمی‌شوند. به‌عنوان‌مثال در گام اول باید از داشتن جواز کسب تعمیرگاهی که به آن مراجعه کردند، مطمئن شوند، چون مرکزی که جواز کسب دارد رسیدگی و تسلط اتحادیه بر آن زیاد است اما کسی که جواز کسب خود را نشان نمی‌دهد، قطعا مشکل دارد. حتی نرخ‌نامه‌ای که ارائه می‌دهند هم باید مهر اصلی اتحادیه را داشته باشد و کپی نباشد. بیشترین ضرری که مردم در این زمینه ها متحمل ‌می‌شوند به‌دلیل ناآگاهی از قانون است. مثلا هنوز برخی نمی‌دانند باید بابت خدماتی که از مکانیک می‌گیرند، فاکتور دریافت کنند و می‌پرسند مگر مکانیک هم فاکتور می‌دهد؟ در پاسخ این آنها مثال می‌زنیم همان طور که از طلافروشی فاکتور می‌خواهید از دیگر اصناف هم باید فاکتور بگیرید. مراکز تعمیرگاهی دارای جواز، از فیلترهای زیادی رد شدند و مطمئن‌تر هستند. البته ما نمی‌گوییم آنها هم صد درصد بدون خطا هستند ولی اگر مراجعه‌کننده با مشکلی مواجه شود، خیلی راحت‌تر حل ‌می‌شود و مساله به صنعت و معدن و تعزیرات هم نمی‌کشد.»

90درصد اختلاف‌ها حل ‌می‌شوند
وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از تعمیرگاه‌های تهران فاقدجواز هستند، گفت: «نمی‌توان عدد دقیقی عنوان کرد چون بیشتر تعمیرگاه‌ها اجاره‌ای هستند و جابه‌جا ‌می‌شوند ولی بازرسی ما دقیق است. درحال‌حاضر حدود 90 بازرس در سطح شهر داریم، سال گذشته اتحادیه ما مقام دوم یا سوم را در زمینه پلمپ واحدهای بدون جواز کسب کرد. ازسوی‌دیگر اتحادیه مرجع کارشناسی اختلاف‌هاست ولی بازوی اجرایی درخصوص پس گرفتن پول شهروندان ندارد. شکایت‌های مربوط به صنف توسط سازمان صنعت و معدن دریافت و به اتحادیه ارجاع ‌می‌شود، درواقع این سازمان رابط بین ما و تعزیرات است. اگر اینجا رضایت حاصل شد، پرونده مختومه می‌شود در غیر این صورت به سازمان صنعت و معدن اعلام می‌کنیم و آنها هم شکایت را به تعزیرات حکومتی ارجاع می‌دهند اما به‌طور کلی حدود 90درصد اختلاف‌ها در اتحادیه به صلح می‌رسد، چون تعمیرکاران می‌دانند اگر محکوم شوند باید جریمه 2 تا 6برابری را به دولت پرداخت کنند.»
مسئول شکایات صنف تعمیرکاران خودرو تهران در ادامه تاکید کرد: «مراجعه‌کننده‌ها با کمی دقت و پرس‌وجو در انتخاب تعمیرکار می‌توانند جلوی ضررهای بعدی را بگیرند. به‌عنوان‌مثال در یک مورد، فردی خودرو جنسیس کلاسیک شش‌سیلندر را به‌تعمیرگاهی برده است که به گفته خودش در آنجا دو دستگاه پراید و یک 206 برای تعمیر وجود داشته است.
سوال اینجاست این فرد با چه اطمینانی به تعمیرگاهی مراجعه کرده که مشخص است کارش تعمیر خودروهای شش‌سیلندر نیست؟ کاملا واضح است این فرد هرگز چنین خودرویی را تعمیر نکرده، ولی عده‌ای برای این‌که هزینه کمتری بپردازند، خودرویشان را به هر تعمیرگاهی می‌سپارند. ما مثالی داریم که می‌گوید: «خوردن نان و پنیر با دوا و درمان بعدش قیمت چلو کباب درمی‌آید.» برخی برای این‌که هزینه نان و پنیر را بدهند به این تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند ولی نمی‌دانند باید درنهایت به اندازه همان چلوکباب هزینه پرداخت کنند.»

مراقب قطعات نامرغوب باشید!
حسام‌الدین در پاسخ به این سوال که آیا شکایت از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان هم در این صنف انجام ‌می‌شود؟ گفت: «خیر، شکایت از این مراکز باید به اتحادیه اتوسرویس‌ها ارجاع داده شود. البته همان‌طور که گفتم؛ 90درصد اختلاف‌ها در اتحادیه حل ‌می‌شود. یا مکانیک قبول می‌کند ایراد خودرو را برطرف کند یا خسارت را می‌پردازد.»
وی درباره این که اگر در اثر تعمیرات غیراصولی خودرو دچار حادثه شود، آیا خسارت‌های ناشی از آن به عهده تعمیرکار متخلف است، گفت: «بله، ممکن است یک تعمیرکار 5میلیون تومان بابت تعمیر خودرویی گرفته ولی تعیین خسارت ما از این رقم کمتر یا بیشتر باشد. به‌عنوان‌مثال تعمیرکار یک اویل‌پمپ تعویض اما تقلب می‌کند و خودرو یاتاقان می‌زند. این‌کار تعمیرکار سبب خسارت بیشتر به خودرو می‌شود، بنابراین ما این صدمه‌ها را لحاظ می‌کنیم، البته تصمیم نهایی با قاضی است. این را بگویم در مواردی هم مشکل از صاحب خودرو بوده نه تعمیرکار! به‌عنوان‌مثال صاحب خودرو شک کرده است که آیا تعمیرکار کارش را درست انجام داده یا مشکل از قطعه‌ای بوده که او خریداری کرده است. در این موارد بسیار پیش آمده که تعمیرکار اشتباهی نداشته و صاحب خودرو قطعه نامرغوب در اختیار او قرار داده است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    4 1
    البته اگر همه تعمیر کاران کشور درس مکانیکی خودرو خوانده باشند زیاد این مشکلات برای صاحب خودرو ایجاد نمیشه خیلی از تعمیر کاران کشور فرق اچار بکس و اچار رو نمی دونند میان مکانیک می شوند فکر می کنند مکانیک شدن بچه بازی است .
    • اباذر IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
      0 0
      با عرض سلام متاسفانه بیشتر کارشناسان رسیدگکی به شکایات درون اتحادیه ها از قشر مکانیک با سواد کم هستند که تعمیر را به صورت تجربی آموخته اند نه علمی و فقط به صورت شرطی می دانند اگر این عیب را داشت باید آن قطعه عوض شود و اگر عیب برطرف نشد می روند سراغ قطعه بعدی و از اصول کارکرد و دلیل کار خود کاملا بی اطلاع هستند و به همین دلیل در بسیاری از موارد قطعاتی را تعویض می کنند که اصلا نیازی به تعویض آنها نیست و تحمل هزینه اضافه هم با مشتری است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =