ولوو XC60

عرضه عمومی سهام بعد از آن صورت می‌گیرد که خودروساز سوئدی در ماه فوریه پیشنهاد ادغام با برند چینی جیلی را رد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز جمعه حتی پیش از آن‌که ولوو فروش و عرضه عمومی سهام خود را آغاز کند، این خودروساز سوئدی 200 هزار سرمایه‌گذار جدید به‌دست‌ آورد. زمانی که از هاکان ساموئلسون، مدیرعامل ولوو سوال شد که چه‌احساسی در این خصوص دارد که حالا این همه رئیس جدید پیدا کرده است، گفت: «هرچه بیش‌تر بهتر.»

نقطه شروع جدید

به‌گفته ساموئلسون ورود این کمپانی 94 ساله به‌بازار بورس استکهلم نقطه شروع جدیدی برای آن به‌شمار می‌رود. ولوو اخیرا خیزی جدی برای بقای خود در آینده برداشته و برنامه‌ متفاوتی را اعلام کرده که شامل تبدیل شدن به‌یک برند تمام‌الکتریکی تا سال 2030 و ایجاد بهترین روابط با مشتریان از طریق تاکید بر فروش مستقیم و آنلاین به‌افراد می‌شود. ساموئلسون پیش از آن‌که زنگ افتتاح عرضه عمومی سهام ولوو را به‌صدا درآورد به‌شوخی گفت: «حالا پول کافی برای انجام این تغییرات داریم.» این برای نخستین‌بار است که از سال 1999 تاکنون سهام ولوو به‌صورت عمومی عرضه می‌شود. آخرین باری که سهام ولوو به‌صورت عمومی عرضه شد، پیش از آن بود که به‌مالکیت کمپانی آمریکایی فورد درآید. در سال 2010 فورد مالکیت ولوو را به‌مالک کنونی هلدینگ جیلی واگذار کرد. هاکان ساموئلسون، مدیرعامل ولوو درمصاحبه‌ای که در خلال مراسم افتتاح عرضه عمومی سهام صورت گرفت گفت که فاز بعدی فعالیت‌های ولوو کاری عظیم است.

یک ناوگان جدید

ساموئلسون در گفت‌وگو با نشریه «اتوموتیونیوز» اروپا به‌این اشاره کرد که بخشی از پول‌های به‌دست‌آمده از عرضه عمومی سهام صرف تولید یک ناوگان شاسی‌بلند جدید می‌شود که جایگزین XC90 خواهد شد. قرار است سال آینده از این کراس‌اوور بزرگ گران‌قیمت تمام‌الکتریکی رونمایی شود. ماه مارس ساموئلسون اعلام کرد که این خودرو به‌جای آن‌که از ترکیبی از حروف و اعداد استفاده کند، دارای نام کاملی خواهد بود. همچنین او به‌طرفداران ولوو این سرنخ را داد که نام این کراس‌اوور جدید با یک حرف صدادار آغاز می‌شود.

روش‌های جدید برای تامین باتری

از دیگر موارد گران‌قیمتی که به‌واسطه سرمایه‌ ناشی از عرضه عمومی سهام برای ولوو فراهم می‌شود، گذار به‌سمت تولید باتری‌هایی برای تامین نیروی نسل جدید ولووها خواهد بود. بخشی از تلاش ولوو در راستای تامین باتری‌هایش به‌همکاری این شرکت با نورت‌ولت به‌عنوان یک شریک راهبردی و تولید و ساخت نسل بعدی سلول‌های باتری مربوط می‌شود. ساموئلسون گفت که او به‌دنبال این است که نگاهی دائمی به‌ارزش سهام ولوو داشته باشد؛ زیرا به‌باور او ارزش سهام شاخصی آنی در این خصوص است که آیا به‌نظر هزاران رئیس جدید او گذار این شرکت و تبدیل شدن آن به‌یک برند تمام‌الکتریکی به‌شیوه درستی انجام می‌گیرد یا نه. ساموئلسون درباره روند الکتریکی‌سازی ولوو گفت: «امروز ما سه‌درصد الکتریکی هستیم و 9 سال بعد از این ما باید صددرصد برقی باشیم. هم‌اکنون کار ما آغاز شده و ما باید تغییر کنیم؛ زیرا مشتریان ما در این جهت پیش می‌روند. اگر واقعا بخواهید درآینده مردم همچنان ولوو سوار شوند، بهتر است که آن‌ها را الکتریکی کنید.»

چابک‌تر و انعطاف‌پذیرتر

عرضه عمومی سهام بعد از آن صورت می‌گیرد که خودروساز سوئدی در ماه فوریه پیشنهاد ادغام با برند چینی جیلی را رد کرد. بیورن آنوال، مدیر مالی ولوو گفته است در زمانی که این شرکت سوئدی مشغول بررسی پیشنهاد ادغام با جیلی بود، به‌این نتیجه رسید که شتاب دادن به‌فعالیت‌هایش در صنعت‌خودرو از طریق عرضه عمومی سهام اقدام بهتر و مناسب‌تری خواهد بود. آنوال در گفت‌وگو با خبرگزاری «آی‌ان‌ای» گفت: «ما نتیجه‌گیری کردیم که بهتر است یک اکوسیستم داشته باشیم تا این‌که یک گروه بزرگ خودروسازی با برنامه‌ریزی و رمزگذاری انعطاف‌ناپذیر 10 ساله باشیم و هرچه کوچک‌تر باشید سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستید و واحدهای مستقلی دارید که تنها در زمان نیاز به‌سراغ‌شان می‌روید و از کمک‌شان بهره‌مند می‌شوید.» او همچنین گفته است ولوو از قبل برنامه مشخصی داشت و چیزی که به‌آن احتیاج داشت، سرمایه‌گذاری بود. به‌گفته آنوال «تبدیل شدن به‌شرکت عرضه‌کننده سهام عمومی روش موثری برای تامین سرمایه لازم بود.» این سرمایه همچنین به‌ولوو کمک می‌کند در عرصه‌های گسترده‌تری خودنمایی کند. آنوال گفت: «ایستادن در کنار 200 هزار سرمایه‌گذار بین‌المللی باعث افتخار من است و به‌اعتقاد من ولوو حتی به‌شرکت بهتری بدل خواهد شد؛ زیرا ما در سراسر جهان با چالش‌ها و رقابت‌هایی سازنده روبه‌رو هستیم و این مساله علاوه‌بر این‌که فروتنی ما را افزون می‌کند، سبب می‌شود سریع‌تر اقدام کنیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =