هولدینگ مارال

در چهاردهمین نمایشگاه قطعات که طی روزهای اخیر برگزار شد و امروز به پایان می‌رسد، بسیاری از تولیدکنندگان قطعات در بخش سواری و سنگین شرکت کرده و محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند. شرکت مارال تریلر نیز در این نمایشگاه حاضر شده و چهار نوع از جدیدترین محورهای خود را به‌عنوان محصول بارز این شرکت معرفی کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،در چهاردهمین نمایشگاه قطعات که طی روزهای اخیر برگزار شد و امروز به پایان می‌رسد، بسیاری از تولیدکنندگان قطعات در بخش سواری و سنگین شرکت کرده و محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند. شرکت مارال تریلر نیز در این نمایشگاه حاضر شده و چهار نوع از جدیدترین محورهای خود را به‌عنوان محصول بارز این شرکت معرفی کرده است. این شرکت با نام هولدینگ مارال مشغول به کار است و مجموعه‌ای شامل پنج تا 6 شرکت بوده که در واحد ارومیه قرار دارند. بخش خدمات پس از فروش این شرکت نیز در تهران واقع شده است. در این خصوص با وحید خادمی، مدیر بازرگانی هولدینگ مارال (شرکت خدمات تریلر رستمی) گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

هولدینگ مارال در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند؟

این شرکت در چند حیطه فعالیت می‌کند؛ نخستین حیطه، تولید تریلر است که توسط شرکت مارال صنعت جاوید انجام می‌شود. دومین فعالیت این شرکت، تولید محورهای تریلی است که در شرکت محورسازان چی‌چست انجام می‌شود. تامین تمام قطعات مربوط به تریلر و محورهای تریلی نیز در شرکت مارال‌یدک انجام می‌شود. یک مجموعه حمل با نام شرکت جعبه‌سازی نیز داریم و ۹۰درصد جعبه‌هایی که در کنار تریلرها دیده می‌شوند، محصول این کارخانه هستند.

قطعاتی که تولید می‌شوند، ساخت داخل هستند یا از قطعات نیم‌ساخته وارداتی هم دراین محصولات به کار گرفته می‌شود؟

سابق بر این و در سال‌های گذشته 80 درصد از تولید این محصولات وابسته به قطعات وارداتی بود، اما در سال‌های اخیر سهم تولید در شرکت به 80 تا 90 درصد رسیده و سهم واردات به زیر 20درصد کاهش پیدا کرده است. با حمایت‌های که از طرف دولت و سازمان‌ها انجام شده، تغییراتی را در سهم تولید و واردات داشته‌ایم. درصد زیادی از سهم بازار را با تولید داخل پوشش داده‌ایم.

حیطه همکاری شما بیشتر با شرکت‌های توزیع است یا به‌طور مستقیم با شرکت‌های خودروساز هم همکاری می‌کنید؟

حیطه فعالیت ما در زمینه توزیع قطعات به دو صورت انجام می‌شود؛ از یک‌سو قطعات موردنیاز تریلرسازان را تامین می‌کنیم و ازسوی‌دیگر، به‌صورت مستقیم به افترمارکت قطعه می‌دهیم و این قطعات را به دست رانندگان و توزیع‌کنندگان خرد مانند فروشگاه‌ها می‌رسانیم. تعداد زیادی از شرکت‌ها را در فهرست همکاری داریم. کما این‌که شرکت مارال صنعت، مشتری شرکت محورسازان است. محورهایی که ما تولید می‌کنیم، استاتیک هستند و فرمان‌پذیر نیستند، بنابراین بیشتر در زمینه تولید محورهای تریلر فعالیت داریم.

تریلرسازانی که مستقیما با شما همکاری دارند، چه شرکت‌هایی هستند؟

شرکت‌های بزرگی در بخش دولتی و خصوصی با ما همکاری دارند. از میان شرکت‌های دولتی می‌توانیم به ایران‌کاوه، وزین‌پرشیا و بهسان اشاره کنیم. همچنین شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی مانند اسنوا از ما تریلر خریداری می‌کنند. شرکت‌هایی مانند سن‌ایچ و ایستک هم با ما همکاری دارند.

کاربری‌سازی هم در حیطه فعالیت شما قرار دارد؟

پایه سیستم ما کاربری‌سازی برای تراک‌هاست. با شرکت‌هایی که در زمینه ساخت اتاق یخچالی فعالیت دارند هم مراوداتی داریم و اگر سفارشی در این زمینه داشته باشند، رد نمی‌کنیم.

تیراژ سالانه این مجموعه در زمینه تولید تریلر چقدر است؟

تیراژ سالانه شرکت متغیر است و به شرایط بازار برمی‌گردد که هر سال رقم متفاوتی دارد. اما براساس آخرین آماری که به‌تازگی به دست آمده، روزانه حدود 30 دستگاه تریلر تولید می‌کنیم که تعدادی از آن‌ها مربوط به تانکرهای حمل سوخت می‌شود و اکثر آن‌ها کمپرس و تریلرهای کمپرسی است. البته ترانزیت و محصولات خاص هم در این آمار گنجانده شده است.

فعالیت شرکت تا چند درصد بر نوسازی و تا چه میزان بر بازسازی متمرکز است؟

عمده فعالیت ما بحث نوسازی است. تنها یک مجموعه ما با نام خدمات تریلر رستمی در تهران فعالیت می‌کند که کار بازسازی هم انجام می‌دهد.

رقبای اصلی شما در بازار داخلی چه شرکت‌هایی هستند؟

سیاستی که شرکت در اختیار گرفته، این است که تولید کلیه قطعات، محورها و دستگاه‌ها با هدف افزایش کیفیت حمل‌ونقل کشور باشد. به همین دلیل نمی‌توانیم اسم سایر شرکت‌ها را رقبا بگذاریم و ازآن‌ها به عنوان رفقا نام می‌بریم. شرکت‌هایی مانند ماموت با ما در این بخش همکاری دارند.

سابقه فعالیت شرکت در این عرصه به چه سالی برمی‌گردد؟

با توجه به آن که فعالیت این شرکت روبه‌جلو بوده است، از سال 70 شروع به کار کرده و روزبه‌روز در حال توسعه است. امیدواریم شرایط کشور بهتر شود و بتوانیم محصولات باکیفیت‌تری را علاوه‌بر این‌که در داخل تولید می‌کنیم، به سایر کشورها هم صادرات داشته باشیم..

گل سرسبد محصولات این شرکت که در نمایشگاه ارائه می‌شود، چه محصولی است؟

محصول جدید ما محورها هستند که چهار نوع از آن‌ها را در نمایشگاه به مشتریان ارائه کرده‌ایم.

در زمینه تولید و عرضه این محصولات به بازار با چه مشکلات و موانعی همراه هستید؟

بسیاری از قطعات های‌تک هستند و در کشور زمینه تولید این قطعات فراهم نشده است. از آنجا که قطعات ترمز تریلر، قطعات فوق‌ایمنی حساب می‌شوند، نیاز داریم سیستم‌های ترمزی که مخصوص کشور آلمان است، به‌راحتی وارد کنیم. اما بیشترین مشکل شرکت، واردات سیستم ترمز (EBS) است. سیستم‌های روشنایی نیز با مشکلات مشابهی مواجه است. این دو سیستم تقریبا نمونه ایرانی مناسبی ندارد و به دلیل تکنولوژی بالای آن‌ها ناچاریم این قطعات را وارد کنیم.

در این زمینه چه حمایت‌هایی می‌تواند کمک‌کننده باشد؟

توقع ما این است که مسیر برای واردات فراهم شود. این قطعه می‌تواند بر تولید محصول نهایی تاثیر بگذارد. دولت باید حمایت‌هایی از ما داشته باشد تا بتوانیم در زمینه‌های گمرکی و... این محصولات را به‌راحتی وارد کنیم. همچنین امکاناتی را فراهم کنند تا برای خرید این قطعات با کشورهای دیگر طرف حساب نباشیم و بتوانیم با قیمت بهتری این قطعات را خریداری کنیم. خوشبختانه بعد از دو سال که در برگزاری نمایشگاه وقفه ایجاد شده بود، تولیدکنندگان بسیار قوی در این نمایشگاه حاضر شدند. تنها چیزی که تولیدکننده از دولت می‌خواهد، حمایت در بحث مواد اولیه و واردات مواد اولیه یا قطعات با تکنولوژی بالا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =