خودرو

بارش برف و باران برای اغلب افراد خاطره‌انگیز و هیجان‌آور است، به‌خصوص اگر با ورزش‌ها و تفریحات زمستانی نیز همراه باشد. اما رانندگی در فصل سرما و هنگام بارش نزولات آسمانی تمهیداتی را می‌طلبد که خدای ناکرده به تصادف و حوادث دلخراش منجر نشود.

به گزارش «اخبار خودرو»،بارش برف و باران برای اغلب افراد خاطره‌انگیز و هیجان‌آور است، به‌خصوص اگر با ورزش‌ها و تفریحات زمستانی نیز همراه باشد. اما رانندگی در فصل سرما و هنگام بارش نزولات آسمانی تمهیداتی را می‌طلبد که خدای ناکرده به تصادف و حوادث دلخراش منجر نشود. البته چند روز پیش نیز آزادراه تهران-شمال و محور قدیم کرج - چالوس به‌دلیل طغیان رودخانه، وقوع سیل و انباشت سنگ‌ و گل‌ولای در سطح آزادراه و جاده قدیم بسته شد و خساراتی به برخی خودروها و ابنیه فنی این محورها نیز وارد شد.

وسایل زمستانی خودرو، واجب‌تر از نان شب!
برای برخی افراد که به دلایل مختلف مجبور به تردد در جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر هستند، ممکن است رانندگی سخت و خطرناک باشد. جاده‌های لغزنده، یخ‌زدگی راه‌ها، مه‌آلود بودن مسیرهای رفت‌وآمد، جاری شدن سیل، سقوط بهمن و... ازجمله رویدادهایی هستند که در فصل سرما شاهد آنها هستیم. به طور کلی زمستان به خاطر شرایط فصلی، مستعد حوادث ریز و درشت است به‌خصوص اگر با بی‌احتیاطی، عدم رعایت موارد ایمنی و نداشتن تجهیزات مناسب همراه باشد. به غیر از شهروندان که باید نکات ضروری رانندگی در فصل سرما را رعایت و با دقت بیشتری در جاده‌ها تردد کنند، وظایفی هم بر عهده برخی سازمان‌هاست که باید در جاده‌ها حضور داشته باشند و به وقت نیاز وارد عمل شوند. «پلیس راهور ناجا» پای ثابت حضور در جاده‌هاست. پرسنل راهور به‌صورت شبانه‌روزی و در گرما و سرما در حال خدمت هستند و در فصل سرما فعالیت‌شان بیشتر و حساس‌تر هم می‌شود. در همین رابطه رئیس مرکز فرماندهی و کنترل اطلاعات پلیس راهور ناجا، سرهنگ احمد شیرانی درباره وضعیت راه‌های کشور گفت: «در چند روز گذشته اکثر نقاط کشور بارانی بوده که در برخی جاده‌ها از شدت بیشتری برخوردار بود و باعث بروز سیلاب و ریزش سنگ در بعضی محورها شده است. هموطنان حتما آمادگی لازم برای رانندگی در زمستان را داشته باشند، از سالم بودن سیستم گرمایشی خودرو، برف‌پاکن‌ها و پر بودن باک خودرو که از مهم‌ترین نکات رانندگی در زمستان است، اطمینان حاصل کنند، همچنین همراه داشتن زنجیرچرخ در محورهای کوهستانی الزامی است.» همچنین پلیس تاکید فراوان دارد در زمان بارش باران و مه‌گرفتگی روشن کردن چراغ و مه‌شکن‌های خودرو ازجمله ابزارهایی است که از تصادفات رانندگی جلوگیری می‌کند و میدان دید را افزایش می‌دهد. بنابراین باید از سلامت تجهیزات نوری خودرو اطمینان حاصل کرد. وسایل هشداردهنده از قبیل بوق، فلاشر، چراغ‌های راهنما و... نیز باید بررسی شود تا سالم باشند. همچنین درصورتی‌که آج‌های لاستیک از بین رفته باشند تعویض لاستیک یکی از کارهای مهمی است که باید توسط راننده صورت بگیرد. البته علاوه‌بر خرید تایر مناسب، باید مطمئن شد خودرو برای زمستان آماده است. بنابراین باید وسیله‌نقیله را از ابعاد مختلف مثل کارایی صحیح باتری، بخاری، برف‌پاک‌کن‌ها، مایعات، درز پنجره‌ها، آیینه‌های جانبی، چراغ‌های جلو و دیگر تجهیزات ببرسی کرد تا بتوان با خیال راحت و بدون دغدغه به مسافرت زمستانی رفت.

سامانه 141 را می شناسید؟
«سازمان راهداری» نیز تمام نیروهای خود را بسیج کرده است تا با آمادگی لازم به استقبال زمستان برود. به‌گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران سازمان راهداری از دو ماه قبل و براساس پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها با تامین اعتبار و تخصیص آن بین استان‌ها نسبت‌به خرید شن و نمک به میزان لازم، بازسازی و اورهال ماشین‌آلات اقدام شده و پیش‌بینی‌های لازم قبل از شروع بارش‌ها بررسی شده‌اند. وی گفت سامانه 141 و سازمان هواشناسی اطلاعیه‌های لازم را در اختیار مردم قرار می‌دهند. از مردم می‌خواهیم به توصیه‌های اعلامی توجه کنند. همچنین شهروندان می‌توانند حوادث رخ‌داده در مسیر را به ادارات کل استان‌ها اطلاع بدهند تا برای بازگشایی مسیرهای اصلی و فرعی اقدام شود. در صورتی‌ که مثلث «مردم، راهدار، رسانه» به ‌خوبی عمل کند با کمترین مشکلات در برابر با کولاک، بارش برف و یخبندان مواجه خواهیم شد. لایروبی پل‌ها، دهانه ورودی پل‌ها و بازدیدهای مستمر از ارتفاعات و نقاط احتمالی وقوع سیلاب، تقویت خاکریزها، هدایت آب‌های سطحی به آبروها، آموزش راهبانان و راهداران و تجهیز آنان به وسایل اخباری از مهم‌ترین اقداماتی هستند که این سازمان در فصل بارندگی و سرما انجام می‌دهد. هشدارها و پیام‌های صادره ازسوی سازمان راهداری و همچنین پلیس‌راه در فصل زمستان از طریق سامانه «١٤١» پایگاه اطلاع‌رسانی و اپلیکیشنی با همین نام و سامانه پیام کوتاه «١٠٠٠١٤١» در اختیار هموطنان است و مسافران با استفاده از این سامانه ضمن مدیریت سفر می‌توانند با اطمینان خاطر و با داشتن اطلاعات کامل به سفرهای زمستانی بپردازند.

زمستانی که از آذرماه آغاز شد!
چندی پیش دکتر کریم همتی، رئیس وقت «جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران» درباره زمان اجرای طرح زمستانی این جمعیت در جاده‌های کشور گفت:‌ «طبق هماهنگی‌ها، مقرر شده است امسال طرح زمستانی در جاده‌های کشور که هر سال از ۲۰آذرماه آغاز می‌شد، از نخستین روز آذرماه آغاز شود. بنابراین طرح زمستانی در جاده‌ها همزمان با دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط ازجمله نیروی انتظامی از ابتدای آذرماه آغاز خواهد شد. در زمستان امسال بیش‌از ۱۲ هزار امدادگر جمعیت هلال‌احمر با استقرار در ۵۶۷ پایگاه ثابت، ۹۰ پست موقت، ۴۳۳ شعبه هلال احمر در شهرستان‌ها، ۳۳ مرکز پشتیبانی در مراکز استان‌ها و ۲۰ پایگاه امداد هوایی در این طرح مشارکت دارند. اجرای طرح زمستانی تا پایان زمستان و آغاز طرح امداد و نجات نوروزی در سراسر کشور ادامه خواهد داشت و در این مدت با تمام نیرو به شهروندان و مسافران بین‌شهری خدمت‌رسانی خواهد شد. هموطنان در صورت لزوم و برای بهره‌مندی از خدمات امدادی جمعیت هلال احمر می‌توانند در تمام ساعات شبانه‌روز با تلفن گویای «112» تماس بگیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =