تایرهای 12-24نخی

نرخ پایه صادراتی تایر با کاهش 1.5دلار به ازای هر کیلوگرم ‌از 4 به 2.5دلار کاهش یافت. این تصمیم که در کمیسیون نرخ‌گذاری اقلام صادراتی گرفته شد؛ بزرگ‌ترین مانع بر سر راه صادارت تایرهای ایرانی به بازارهای جهانی را برداشت.

به گزارش «اخبار خودرو»،نرخ پایه صادراتی تایر با کاهش 1.5دلار به ازای هر کیلوگرم ‌از 4 به 2.5دلار کاهش یافت. این تصمیم که در کمیسیون نرخ‌گذاری اقلام صادراتی گرفته شد؛ بزرگ‌ترین مانع بر سر راه صادارت تایرهای ایرانی به بازارهای جهانی را برداشت تا پس از سه‌سال دوری تولیدکنندگان ایرانی از بازارهای جهانی، ‌تایر ایرانی باردیگر در بازاری غیر از کشور وارد شود.
دکتر عبداله شهریوری، دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور با اعلام این خبر به روزنامه «دنیای‌خودرو»گفت: پیش از این نیز آزادسازی صادارات تایر از ایران توسط انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک پیگیری شده دولت در گام نخست با صادرات تولیدات تایرسازان داخلی به دیگر کشورها موافقت کرده بود. اما مشکل اساسی بر سر صادرات تایر از ایران‌، بالا بودن نرخ پایه صادراتی بود که برخلاف واقعیت و به میزان 4دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شد. این درحالی است که قیمت فروش تایرهای ایرانی بین 2تا 2.5دلار به ازای هر کیلوگرم است و با نرخ پایه صادراتی قبلی،‌تایرسازان امکان رقابت با تولیدکنندگان چینی و کره‌ای را نداشتند.
مشکل اصلی این بود تایرساز باید محصول خود را هر کیلوگرم 2.5دلار می‌فروخت اما تعهد ارزی 4دلاری به ازای هر کیلوگرم را می‌پذیرفت تا به ازای صادرات خود ارز وارد کشور کند. به‌همین‌دلیل در عمل صادرات تایر غیرممکن بود. وی با تاکید بر اینکه جلسه کمیسیون نرخ‌گذاری به درخواست انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور و با حضور نمایندگان وزارت صمت،‌ سازمان توسعه تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: «نمایندگان دستگاه‌های مذکور پس از استماع نظرات نماینده انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور به این نتیجه رسیدند نرخ پایه صادراتی تایر را 1.5دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش دهند و راه را برای حضور دوباره تایرهای ایرانی در بازارهای منطقه باز کنند.»
وی این تصمیم دولت را عامل حذف بزرگ‌ترین مانع بر سر صادرات تایر ایرانی دانست و افزود: «از امروز امکان صادارت تایر با نرخ پایه صادراتی 2.5دلار فراهم است.» شهریوری گام بعدی برای بازجذب بازارهای صادراتی تایر ایران را اخذ استانداردهای روز دنیا مانند «ای‌مارک» دانست و ادامه داد: «تا پیش از ممنوعیت صادارت تایر که از سال 97رقم خورد،‌ تایر ایرانی به 26کشور صادر می‌شد و در همان سال 60میلیون یورو درآمد ارزی برای کشور به دست آمد.» اما متاسفانه در خلأ سه ساله عدم حضور تایرسازان ایرانی در بازارهای جهانی،‌ بخش عمده‌ای از این بازار تقدیم تولید کنندگان چینی و کره ای شده است که باید با اخذ استانداردهای روز دنیا دوباره به جایگاه مطلوبی در این بازار رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =