محدودیت های تردد شبانه

ممنوعیت تردد شبانه کرونایی پس از گذشت یک‌سال لغو شد. این طرح که در پاییز سال گذشته (24آبان1399) با خِردجمعی مسئولان و نهادهای درگیر با بیماری کرونا تصویب شده بود، در پاییز امسال به پایان راه رسید و به بایگانی رفت.

به گزارش «اخبار خودرو»،ممنوعیت تردد شبانه کرونایی پس از گذشت یک‌سال لغو شد. این طرح که در پاییز سال گذشته (24آبان1399) با خِردجمعی مسئولان و نهادهای درگیر با بیماری کرونا تصویب شده بود، در پاییز امسال به پایان راه رسید و به بایگانی رفت. این طرح پرحاشیه و مناقشه‌برانگیز که صدای همه را درآورده بود و به گواه آمار و کارشناسان، کمترین بازدهی در کنترل بیماری کووید-19 را نداشت، روز گذشته با دستور رئیس‌جمهور لغو شد. سیدابراهیم رئیسی ضمن قدردانی از همراهی مردم و کادر درمان تاکید کرد به‌خاطر گستردگی واکسیناسیون همگانی، ممنوعیت تردد شبانه در شهرها لغو شود. در ادامه رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی ناجا هم از لغو اجرای منع تردد شبانه در سراسر کشور خبر داد. البته رئیس پلیس راهور ناجا درباره افرادی که ممکن است در شب لغو این طرح پیامک جریمه برای منع تردد شبانه دریافت کرده باشند، گفت: «لغو اجرای طرح به تمام ماموران پلیس اعلام شده است. علاوه‌بر آن در تنظیمات تمام دوربین‌ها نیز این موضوع لحاظ شد. اما اگر افرادی با چنین پیامک یا جریمه‌ای روبه‌رو شدند، نگران نباشند؛ چراکه جریمه تردد شبانه به تاریخ 29 آبان اعمال نشده است و حذف خواهد شد.»

طرح پاییزی!
براساس این طرح سراسری در پاییز سال 1399 ساعات منع رفت‌وآمد از ساعت 21 تا 4 بامداد روز بعد تعیین شد. همان موقع گفته شد در این محدوده زمانی تنها وسایل حمل‌ونقل عمومی، مثل تاکسی‌ها و خودروهای ثبت‌شده در اپلیکیشن‌های اینترنتی امکان تردد در شهر را دارند و کسانی که از این قانون تخطی کنند، جریمه 200‌هزار تومانی در انتظارشان است.
کمی بعد ساعت منع رفت و آمد کاهش یافت و محدود به ساعت 22 شب تا 3 صبح روز بعد شد. اما این طرح که مشخص نبود از چه فیلترهایی گذر کرده و به مرحله اجرا رسیده است، از ابتدا منتقدان و مخالفان بسیاری به خود دید. منتقدانی که هنوز هم بر این باورند این طرح هیچ فایده‌ای برای کنترل شیوع کرونا در کشور نداشته و فقط درآمدزا بود. مخالفان می‌پرسیدند آیا شهروندانی که به‌وسیله تاکسی‌های اینترنتی در شهر رفت‌وآمد می‌کنند، نقشی در پراکندگی و گسترش این بیماری ندارند؟
دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران در همان زمان اعلام کرد پیشنهاد لغو منع تردد شبانه به ستاد ملی کرونا داده شده و در حال بررسی است. وی باردیگر تاکید کرده بود این طرح تاثیری بر کنترل کرونا نداشته است. حتی ازسوی پلیس راهور نیز اعلام شد اجرای این طرح یکی از دلایل ترافیک عصرگاهی و شبانه تهران و کلانشهرهاست.
برخی صاحب‌نظران گفتند محدودیت شبانه چه دردی از دردهای ما دوا کرده است که این همه اصرار به انجام آن داریم. در روز هر کاری که دل‌مان می‌خواهد می‌کنیم و بعد نگران شب هستیم؟ کافی است سری به وسایل نقلیه‌عمومی، مترو و معابر عمومی بزنید تا متوجه شوید در چه وضعیتی قرار داریم!
با رسیدن اولین محموله‌های حاوی واکسن به کشور، مسئولان وزارت بهداشت روند واکسیناسیون را با سرعت بیشتری دنبال کردند. آنها در گام اول اقدام به راه‌اندازی مراکز شبانه‌روزی کردند و از آنجا که بخش عمده‌ مردم در روز فرصت مراجعه به مراکز واکسیناسیون را نداشتند، بنابراین رفتن به مراکز شبانه را در اولویت قرار دادند و همین مساله زمزمه ملغی شدن طرح تردد شبانه در شهریور ماه امسال را قوت بخشید و مردم با این اطمینان چند شب بدون نگرانی از جریمه شدن در ساعات منع تردد در سطح شهر رفت‌وآمد داشتند تا سرانجام رئیس پلیس راهور آب پاکی را روی دست مردم ریخت و گفت خبر لغو طرح ممنوعیت شبانه صحت ندارد و به پلیس ابلاغ نشده است. این خبر به این معنا بود کسانی که در ساعات اعلام‌شده در خیابان‌ها و معابر بوده‌اند، مشمول جریمه می‌شدند و جرایم نیز کماکان برقرار است!
اختلاف‌نظر درباره ماجرای رفت‌وآمدهای شبانه سبب شد پای مجلسی‌ها هم وسط بیاید تا جایی‌که خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این باره گفت با اعمال محدودیت تردد شبانه، تهران و دیگر شهرهای بزرگ برای طبقه مرفه و بالانشین قُرق می‌شود و عملا اعلام شده تهران‌گردی در شب‌ها برای طبقه مرفه است، زیرا مانعی برای تردد افراد جز پرداخت هزینه وجود ندارد. در اوایل مهرماه نیز سردار هادیانفر نسبت به اثربخشی طرح منع تردد شبانه با تردید گفته بود: «سه‌بار با وزارت کشور مکاتبه کردیم و گفتیم تردد شبانه در این مقطع اثرگذار نیست و درخواست کردیم لغو شود اما استدلال‌شان این است که کشته‌های کرونا باید به زیر 100 نفر برسد تا این مصوبه تغییر کند.»

کرونای میلیاردی
اردیبهشت امسال اعلام شد جریمه 620 هزار دستگاه خودرو در طرح ممنوعیت تردد شبانه در تهران به مبلغ 124 میلیارد تومان رسیده است. البته طبق معمول آمار و ارقام دقیقی از تعداد خودروهای جریمه‌شده و میزان درآمد حاصل از اجرای این طرح در دست نیست. هرچند در این میان گفته‌های ضدونقیضی از مسئولان به‌گوش می‌رسید و رقم‌هایی بیش از 124 میلیارد تومان را نشان می‌داد.
همچنین در یک نشست خبری اعلام شد در سال99 حدود 6میلیون و 300 هزار فقره اعمال قانون براساس ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا اجرا شده که از این تعداد، حدود 55‌درصد مربوط به تردد شبانه است. کمی بعد ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد کمتراز 10درصد این جرایم تاکنون وصول و بسیاری از جریمه‌ها بخشیده شده‌اند. در این میان پرسش‌های زیادی پس یک سال از اجرا و پایان این طرح وجود دارد. از جمله این‌که چرا آمار رسمی از میزان تاثیرگذاری منع تردد شبانه ارائه نمی‌شود؟ چرا رقم دقیق هزینه‌ها و محل صرف این جریمه‌های خاص موسوم به جریمه‌های کرونایی، روشن نشده و اعلام نمی‌شود؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =