رانا پلاس با سقف پانوراما

مدیر پروژه توسعه راناپلاس به‌تازگی از عرضه این خودرو با گیربکس نیمه‌اتوماتیک از ابتدای سال آینده خبر داده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،مدیر پروژه توسعه راناپلاس به‌تازگی از عرضه این خودرو با گیربکس نیمه‌اتوماتیک از ابتدای سال آینده خبر داده است. حمیدرضا حاجی‌اسماعیلی عنوان کرد: «نظر به استقبال بازار از خودرو راناپلاس گیربکس دستی با موتور TU5، در مرحله نخست این پروژه، تجهیز راناپلاس به گیربکس شش‌سرعته دستی با موتور ارتقایافته TU5 پلاس در دستور کار قرار گرفت که ضمن تجهیز آن به سقف شیشه‌ای، استفاده از فرمان برقی نیز با هدف کسب حداکثری رضایت مشتری به این خودرو افزوده شد. در مرحله دوم نیز، طراحی و توسعه رانا پلاس شش سرعته نیمه اتوماتیک (AMT) با موتور TU5پلاس درحال انجام است.» وی با اشاره به پروژه طراحی و تولید رانا پلاس نیمه‌اتوماتیک، تولید انبوه این محصول را در سه ماهه اول سال آینده پیش‌بینی و تصریح کرد: «تاکنون چندین دستگاه از این محصول به‌عنوان نمونه اولیه برای انجام کالیبراسیون تولید شده است که در ادامه آزمون‌های ارزیابی طراحی نیز بر آن اعمال خواهد شد.»

از پنج به شش‌، از شش‌ به AMT6
حاجی‌اسماعیلی بهبود در بخش تعویض دنده محصول را ازجمله تفاوت با نوع راناپلاس دانست و گفت: «مکانیزم تعویض دنده راناپلاس AMT به‌صورت چرخشی بوده که ضمن سادگی در عملکرد و استفاده توسط راننده، دارای طرح جدید و جذابی است. همچنین قابلیت تعویض‌دنده به‌صورت دستی توسط راننده از طریق افزودن بازوهایی در دو طرف پشت غربیلک فرمان فراهم شده است تا در صورت نیاز استفاده شود. این قابلیت با هدف کاربرد راحت‌تر و جذابیت بیشتر در رانندگی در برخی خودروهای لوکس اتوماتیک تحت‌عنوان تیپ‌ترونیک تعبیه می‌شود.» به‌گفته وی، در ارتقای خودرو راناپلاس از پنج‌دنده به شش‌دنده و سپس به شش‌دنده نیمه‌اتوماتیک AMT، با توجه به ارتقای عملکرد موتور از TU5 معمولی به TU5 پلاس، مزیت‌هایی برای محصول ایجاد شده است که سبب راحتی و رضایت بیشتر در رانندگی خواهد شد.
موارد ارتقای فنی و کیفی در «راناپلاس»
درحال‌حاضر دو تیپ از راناپلاس در بازار حضور دارند که شامل نسخه 1.6لیتری TU5 با جعبه‌دنده پنج‌سرعته و نسخه TU5 پلاس با جعبه‌دنده شش‌سرعته و سقف شیشه‌ای می‌شود. تغییر متریال داشبورد، رودری‌ها، یونیت‌های الکتریکی و تغییر ساختار صندلی ازجمله ارتقاهای کیفی در راناپلاس به حساب می‌آید. در نسخه سقف شیشه‌ای راناپلاس فریم سقف تغییر کرده و ورق اتصالات سقف نیز مقاومتر از نسخه‌های دارایی سقف فلزی شده است. همچنین شیشه سقف پانوراما این خودرو مانند پژو 207i استاندارد ایمارک و ECE را دریافت کرده است. همان‌طور که گفته شد، در راناپلاس شش‌دنده به پیشرانه 1.6لیتری TU5 پلاس مجهز بهره گرفته شده که به سامانه زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) مجهز شده است و پمپ‌روغن متغیر، نسل جدید دینام و پاشش سوخت ارتقایافته در آن دیده می‌شود. این پیشرانه ۱۱۳اسب‌بخار، قدرت را با گشتاور ۱۴۴‌نیوتون‌متر تولید می‌کند و مصرف سوخت ترکیبی 6.88 لیتر به ازای هر ۱۰۰‌کیلومتر را در رانا پلاس پانوراما دارد. جعبه‌دنده شش‌سرعته دستی رانا پلاس پانوراما ساخت شرکت نیرومحرکه است. دنده‌ششم این گیربکس با ضریب 0.6 سبب می‌شود تا این سدان در سرعت‌های بالاتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت، ۷ تا ۱۱ درصد مصرف سوخت کمتری را داشته باشد. همچنین با تغییر ضرایب دنده‌های ۱ و ۲ و همچنین تغییر ضریب فاینال، میزان گشتاور موتور در هنگام حرکت افزایش می‌یابد و گفته می‌شود موجب کاهش حدود 1.5ثانیه‌ای در شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو شده است. همچنین حذف سیستم فرمان هیدرولیک و جایزیگن شدن فرمان کمکی برق کاهش هدررفت توان پیشرانه و فرمان‌پذیری راناپلاس شش‌سرعته را در پی داشته است.

افزایش امکانات رفاهی و ایمنی در نسخه پلاس
راناپلاس شش‌دنده پانوراما در بحث امکانات رفاهی و ایمنی به دو کیسه هوا، ترمزهای ABS و EBD، صندلی‌های تاشو عقب، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، بلوتوث، تهویه دستی، سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه‌ای، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سقف شیشه‌ای با سایه‌بان دستی و... مجهز است. نرمی کلاچ این خودرو در مقایسه با نسخه قبلی آن محسوس است و تعویض دنده‌ نیز به‌نسبت نرم و با فواصل مناسب دنده‌ها انجام می‌شود. شتاب راناپلاس جدید نیز نسبت به نسخه‌های قبلی بهتر است. از دیگر مزایای این خودرو می‌توان به مصرف سوخت مناسب، ارتقای کیفی بهتر متریال داخل کابین نسبت به نسخه‌های قدیمی رانا و شبیه‌شدن کیفیت راناپلاس به پژو 207I اشاره کرد. به‌رغم این بهبودها راناپلاس در مواردی همچنان جای ارتقا و تقویت دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان استفاده از ترمز دیسکی در محور عقب، افزودن رینگ آلومینیومی و برخی امکانات مانند تهویه الکتریکی یا اتوماتیک، نمایشگر لمسی و چراغ روشنایی روز را پیشنهاد کرد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    ایران خودرو به شدت کمبود موتور دارد
  • مجتبی اسدی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 0
    آقا دم شما گرم بهترین مطالب سایتتون همین تیپ مطالب به نظرم راجع به این ماشینای ارتقایافته و جدید ایران خودرو و سایپا بیشتر بنویسید هرچند درکل ماشین ایرانی مثل ماشینای خارجی حتی چینی هم نمیشه اما دیگه خسته شدیم بخدا از ماشینای تکراری از طرفی آدم میخواد بدونه این ارتقایافته ها جدیدا چه فرقایی کردند و به پول اضافه تری که میدی می ارزند یا نه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =