ماشین‌آلات جارویی شهری

خودرو حمل زباله یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین دستگاه‌های مربوط به خدمات شهری است. چنین خودروهایی با قابلیت فشرده کردن، قادر به جمع‌آوری حجم انبوه زباله هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در گذشته نه‌چندان دور جمع‌آوری و حمل پسماندهای شهری اعم‌از خانگی، بیمارستانی، تجاری و غیره توسط خودروهای غیرمکانیزه که عموما خاور کمپرسی و نیسان بودند، انجام می‌شد. همچنین رفت‌وروب معابر، دپوی زباله‌ها در معابر و حمل آنها با فرغون همچنین تخلیه لجن کانال‌ها و نهرها به‌صورت کاملا سنتی و توسط نیروی انسانی صورت می‌گرفت. این کار علاوه‌بر بدمنظر بودن، آلودگی‌های بسیاری را نیز درپی داشت. اما با بزرگ شدن شهرها، بالا رفتن حجم زباله‌های تولیدشده و گسترش خدمات نظافت شهری، خودروهایی برای انجام این امور وارد عرصه شدند.
خودرو حمل زباله یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین دستگاه‌های مربوط به خدمات شهری است. چنین خودروهایی با قابلیت فشرده کردن، قادر به جمع‌آوری حجم انبوه زباله هستند. ازآنجاکه هر یک از این خودروها برای انجام امور شهری خاصی هستند، بنابراین از لحاظ ایمنی و مسائل فنی باید هم استاندارد باشند و هم دقیق طراحی و تولید شوند. این ادوات و تجهیزات که روند کار نظافت شهرها را تسهیل می‌کنند، به خوبی توانسته‌اند جایگزین تعداد زیاد نیروی انسانی شوند.

تجهیزاتی برای پاکیزگی شهر
تجهیزات خدمات شهری راه‌کاری برای پاکیزگی اماکن عمومی و همچنین تسهیل کار پاکبان‌های زحمتکش و دیگر افرادی است که در شهرداری و سایر بخش‌های خدمات شهری کار می‌کنند. خودروهای خدمات شهری در انواع مختلف با طیف وسیع فعالیت‌های مربوط به سطح شهرها طراحی و ساخته می‌شوند.
ازجمله آنها می‌توان به ماشین‌آلات جارویی شهری اشاره کرد که در انواع مختلف خیابانی، پیاده‌رو، فضای سبز و ساحلی طراحی و تولید می‌شوند. این ادوات با بُرس‌های مخصوص با عرض زیاد، فضاهای عمومی شهری مانند خیابان‌ها، بلوارها، جاده‌ها، پیاده‌روها، فضاهای سبز پارک‌ها، سواحل، حفره‌ها و حتی زیر نیمکت‌ پارک‌ها را به‌راحتی تمیز می‌کنند.
ماشین‌آلات جارویی جاده‌ای با فرچه‌های متفاوت برای از بین بردن علف‌های هرز کنار جاده مناسب هستند. این تجهیزات با سیستم مکش و فرچه‌های بزرگ در بخش‌های مختلف همچون سالن‌های ورزشی بزرگ هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
البته همیشه شهرداری برای انجام امور مختلف با مشکل پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد روبه‌رو است. درواقع تولید و بهره‌برداری از ‌ماشین‌آلات شهری و انجام امور شهر به‌کمک این دستگاه‌ها موجب حل این مشکل خواهد شد. به این ترتیب تمام خدمات شهری با کیفیت و کمیت بالا ارائه می‌شوند.
خدمات شهری یکی از مهم‌ترین وظایف مربوط به شهرداری و دیگر ارگان‌هاست. استفاده از این خودروها سابقه‌ای 50ساله دارد. در همین راستا چند شرکت نیز در زمینه مونتاژ و عرضه خودرو خدمات شهری راه‌اندازی شده‌اند. این شرکت‌ها با هدف بهبود خدمات شهری، ‌ماشین‌آلات سنگین و قدرتمندی را برای کارهای متفاوت عرضه کرده‌اند.
جدول‌شوی‌ها از دیگر انواع خودروهای خدمات شهری هستند که به‌راحتی می‌توانند تعداد بسیاری‌ از جدول‌ها و بلوک‌های سطح شهر را در مدت زمان کوتاه‌ شست‌وشو بدهند. جدول‌شوی‌ها یکی از پرکاربردترین انواع ‌ماشین‌آلات مورد استفاده در شهرها هستند. دستگاه‌های شست‌وشوی فضاهای شهری در انواع کوچک، متوسط و بزرگ طراحی و تولید می‌شوند. این خودروها برای تمیز کردن زمین‌های ورزشی، جاده‌ها، پارک‌ها و... نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
از دیگر از خودروهای خدماتی شهرداری‌ها، خودروهای برف‌روب هستند و در شرایطی که خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و معابر فرعی به‌دلیل بارش برف یا بهمن مسدود شده‌اند، مورداستفاده قرار می‌گیرند. خودروهای برف‌روب یکی از بهترین و پرکاربردترین تجهیزات خدمات شهری برای فصول سرد سال محسوب می‌شوند که وظیفه باز کردن جاده‌ها و نقاط حساس شهرها را به سرعت انجام می‌دهند.
دستگاه‌های آبی تحت‌فشار، ترکیبی از خودرو و جارو است که برای تمیز کردن گوشه و کنار شهرها و همچنین استفاده در مناطق کوچک مناسب است. این دستگاه‌ها همچنین برای شست‌وشوی جاده‌ها، سطوح بزرگ، سطل‌های زباله، ایستگاه‌های اتوبوس و مناطقی با دسترسی دشوار کاربرد دارند. علاوه‌بر این، سیستم دستی این دستگاه‌ها، استفاده از آنها را برای آبیاری گیاهان نیز امکان‌پذیر کرده است. به‌تازگی در زمستان به جای پاشیدن ماسه و نمک بر سطح خیابان‌ها، خودروهای مجهز به دستگاه نمک‌پاش مکانیزه و همچنین محلول آب‌ونمک مورد بهره‌برداری قرارگرفته‌اند. این دستگاه‌های نمک‌پاش امکان پاشش مواد مختلف یعنی شن و نمک با قابلیت تنظیم مواد قابل پاشش از دو تا دوازده متر را دارا هستند.

قانونی برای مدیریت پسماند
جمع‌آوری زباله و پاکسازی فضاهای شهری به شکل امروزی و مکانیزه از اواخر دهه 60 عملیاتی شد.
در سال 1368 حمل زباله در پایتخت دگرگون شد و ایستگاه‌های انتقال زباله در چهارگوشه شهر ایجاد شدند. زباله‌های شهری هر شب با خودروهای سبک از معابر جمع‌آوری و در ایستگاه انتقال یا همان ایستگاه میانی، دپو می‌شدند تا ازآنجا با کامیون‌های بزرگ به خارج شهر منتقل شوند. در این سال مرکز دفن زباله آبعلی به‌دلایل زیست‌محیطی تعطیل شد تا فقط نخاله ساختمانی در آن دفن شود. سال 1370 نیز مصوبه تاسیس سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران تایید و ابلاغ شد تا بازیافت متولی رسمی و قانونی داشته باشد. سال 1372 یک کارخانه تولید کمپوست دیگر برای تهران راه‌اندازی و از سال 1376 به بعد تعداد این کارخانه‌ها بیشتر شد.
موضوع پسماند و ضرورت بازیافت در تهران روزبه‌روز پراهمیت‌تر می‌شد تا سرانجام در سال 1383 قانون مدیریت پسماند تصویب و شهرداری تنها متولی و مسئول دفع زباله و بازیافت اصولی آن شد. از سال 1385 ناوگان دفع زباله به‌کلی مکانیزه شد، سطل‌های مکانیزه هم آمدند و مخازن بزرگی برای زباله‌های انبوه پایتخت‌نشینان در همه جای شهر جانمایی و نصب شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =