پوشاندن پلاک خودرو

براساس تعریف جرایم رانندگی دستکاری پلاک خودرو برای اینکه پلیس نتواند تخلفات راننده را ثبت کند یا آنکه دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نتوانند از تخلفات عکس‌برداری کنند، جرم محسوب می‌شود و جریمه دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها در خیابان‌های تهران دیده می‌شود تعداد افرادی که پلاک خودرویشان را دستکاری می‌کنند یا می‌پوشانند بیشتر از قبل شده است. براساس تعریف جرایم رانندگی دستکاری پلاک خودرو برای اینکه پلیس نتواند تخلفات راننده را ثبت کند یا آنکه دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نتوانند از تخلفات عکس‌برداری کنند، جرم محسوب می‌شود و جریمه دارد.

یک‌سال حبس در انتظار مخدوش‌کنندگان پلاک
تا چندی پیش اگر جرایمی مانند تغییر در ارقام پلاک خودرو یا مخدوش کردن آن در محدوده‌های طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا به چشم می‌خورد، پس از اجرای طرح منع تردد شبانه (که چند روزی است لغو شده است) این جرم به ساعات پایانی شب هم رسید و کم‌وبیش در بیشتر معابر رانندگانی دیده می‌شدند که با پوشاندن و دستکاری پلاک خودرویشان اقدام به تردد در ساعات ممنوعه می‌کردند. در توضیح مخدوش کردن پلاک باید گفت برخی شهروندان قانون‌گریز رقم‌ پلاک خودرو را به هر شکلی دستکاری می‌کنند تا پس از ورود به محدوده‌های ترافیکی جریمه نشوند. حال اگر چنین خودرویی پس از تصادف سبب جراحت یا فوت فردی شود، آغاز ماجرا خواهد بود. حتی اگر شهروندان حاضر در محل تصادف هم شماره پلاک خودرو حاضر در صحنه را بردارند درواقع پلاک واقعی آن خودرو نیست. اگرچه مخدوش کردن پلاک به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود اما نکته قابل‌تامل، ضرورت برخورد با این دسته از افراد و قانون‌گریزان است؛ موضوعی که انتقادهایی را به همراه دارد، البته مسئولان پلیس راهور می‌گویند ماموران هرجا چنین مواردی را ببینند حتما برخورد می‌کنند. فرماندهان پلیس می‌گویند ۲ نوع تخلف در این زمینه داریم، نخست؛ پوشاندن پلاک برای فرار از دوربین‌های پلیس که جریمه در پی دارد و دیگری دستکاری اعداد پلاک، که هر دو مورد و به ویژه شکل دوم جرم محسوب می‌شود و می‌تواند حبس درپی داشته باشد. اگر بخواهیم از منظر قانون به عملکرد این افراد نگاه کنیم، طبق قانون مجازات اسلامی، فردی که در ارقام و مشخصات پلاک وسایل‌نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییری ایجاد و پلاک وسیله ‌نقلیه دیگری را به‌ آن الصاق کند و برای آن پلاک تقلبی به کار ببرد، همچنین وسایلی را با علم به تغییر یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد؛ به ۶ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. البته این حکم علاوه بر جریمه‌های فرد متخلف است.

رشد 30 درصدی دستکاری کردن پلاک
سرهنگ محمد رازقی درخصوص دستکاری ارقام و تخلفات پلاک خودرو گفت: «تغییر ارقام مصداق مخدوشی پلاک است و جرم محسوب می‌شود.» وی عنوان کرد: «اگر شخصی اقدام به تغییر ارقام پلاک خودرویش کند، پلیس راهور تهران بزرگ به شدت با این نوع تخلف برخورد خواهد کرد، ولی اینکه فرد دیگری که این پلاک را دارد، جریمه شود و تخلفاتی که این خودرو انجام داده است، برای خودرو دیگری ثبت شود، امکان‌ ندارد.»
معاون عملیات پلیس راهور تهران افزود: «فقط شماره پلاک در سیستم ثبت نمی‌شود بلکه سایر بخش‌های خودرو نظیر نوع، کاربری و رنگ نیز باید با شماره‌ای که ثبت می‌شود، مطابقت داشته باشد؛ بنابراین اگر عددی از پلاک تغییر کند این مقایسه‌ها برهم می‌خورد و سیستم این ثبت را قبول نخواهد کرد، به‌همین‌دلیل جریمه برای خودرو دیگری در سامانه ثبت نخواهد شد.» وی ادامه داد: «نسبت به آمار مشابه سال قبل می‌توان گفت حدود ۳۰درصد این تخلف رشد داشته، البته حدود ۲۰درصد نیز اعمال قانون این تخلف بیشتر شده است.»

پیامدهای مخدوش کردن پلاک چیست؟
اما بخش قابل‌توجهی از رانندگانی که نسبت‌به چنین کاری اقدام می‌کنند، از پیامدها و ابعاد آنچه انجام می‌دهند، بی‌خبرند. همین بی‌خبری سبب می‌شود به دردسرهای بزرگ‌تری دچار شوند. چندی قبل علی نجفی‌توانا، کارشناس جرم در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص مجازات مخدوش کردن پلاک گفت: «درباره اقداماتی مانند تغییر، تعویض پلاک یا تغییر شماره بدنه خودرو و...، باید به این موضوع اشاره کرد که قانون به منظور حفظ هویت وسیله‌نقلیه و جلوگیری از ایجاد تغییرات، شخص مرتکب را طبق ماده 720 قانون تشدید مجازات مربوط به جرایم راهنمایی و رانندگی، مجازات می‌کند، البته این مجازات تقریبا جنبه تعزیری دارد.»
وی افزود: «به نظر من این قانون برای جلوگیری از وقوع جرایم دیگر تصویب و جرم‌انگاری شده است. پس علاوه بر آنکه این اقدام می‌تواند موجب وقوع جرایم دیگر و چنین خودرویی ابزاری برای جرایم دیگر مثل سرقت شود، مانع از شناسایی خودرو خواهد شد. ازسوی‌دیگر به نوعی از برخورد قانونی نسبت به این نوع متخلفان هم جلوگیری می‌شود.» نجفی توانا گفت: «اما شیوه عادی‌تر این تخلف را در رابطه با برخی موتوسوارها و خودروها می‌بینیم. افرادی که برای ورود به محدوده‌های ممنوع ترافیکی پلاک خودرویشان را ناخوانا کرده تا به نوعی از تحمل واکنش‌های قانونی فرار کنند. در این راستا قانون‌گذار برای جلوگیری از چنین جرایمی، این تغییر و اصلاح را بدون مجوز نهادهای مربوطه جرم تلقی می‌کند حتی اگر سوء‌استفاده ای از آن نشود.» این جرم‌شناس تاکید کرد: «قطعا افرادی که خودرویشان را دچار این تغییرات می‌کنند بی‌دلیل نیست، به‌هرحال اهداف مجرمانه‌ای در ذهن مرتکب‌کننده جرم وجود دارد که هدف از آن به‌نوعی آماده کردن وسیله‌نقلیه برای جلوگیری از اعمال قانون یا ارتکاب جرایم دیگر است.»
نجفی‌توانا در پایان تاکید کرد: «پس اگر برخی شهروندان تصور می‌کنند با پوشاندن پلاک یا تغییر در پلاک وسیله نقلیه می‌توانند محدودیت‌های ترافیکی و .. را دور بزنند، بدانند که اقدامشان نه صرفا یک تخلف رانندگی بلکه جرم است و مجازات درپی خواهد داشت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =